نسخه چاپی

آیا امریكایی ها به دنبال صدور قطعنامه جدید علیه ایران هستند؟

نمایندگان مردم در مجلس دهم، ریاست دوره‌ای آمریكا در شورای امنیت را بی‌خطر قلمداد كردند زیرا در این زمان هیچ كشوری با ترامپ همراه نخواهد شد به ویژه اینكه آنها با خروج از برجام خلاف موازین بین‌المللی گام برداشتند.

به گزارش نما، ریاست دوره‌ای و چرخشی شورای امنیت سازمان ملل به آمریکا رسیده به نوعی که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در پیامی در توئیتر نوشت : امروز ریاست ما بر شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد و ماه پرمشغله و متمرکزی خواهد بود.

نیکی هیلی همچنین اعلام کرد که ترامپ ریاست نشست ۲۶ سپتامبر(چهارم مهر ماه) شورای امنیت را برعهده خواهد داشت که قرار است به ادعای واشنگتن مبنی بر این‌که ایران حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند، رسیدگی کند. ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد هر ماه به یکی از پانزده عضو دائم و غیر دائم آن واگذار می‌شود و برای ماه سپتامبر به آمریکا منتقل شد در حالی که انگلیس مسئولیت آن را در ماه آگوست بر عهده داشت.

برخی از کارشناس حقوق بین‌الملل چون علی خرم تصمیم ترامپ برای حضور در شورای امنیت سازمان ملل و طرح موضوع ایران را مانور سیاسی آمریکا در رابطه با ایران دانسته و اذعان دارند که ترامپ نمی‌تواند به قطعنامه ۲۲۳۱ استناد کند و تنها با مانور سیاسی به فضاسازی علیه ایران می‌پردازد.

خرم همچنین خاطر نشان کرد: حتی اگر ترامپ درخواست اعمال فشار یا باز کردن قطعنامه ۲۲۳۱ و یا قطعنامه جدید علیه ایران را در شورای امنیت مطرح کند اعضای دیگر شورای امنیت می‌توانند با این تصمیم مخالفت کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که ترامپ در بدترین مقطع زمانی از لحاظ سیاست خارجی آمریکا به ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید و در این مدت یک ماهه می‌تواند تنها مباحث جنگ روانی را مطرح کند و نمی‌تواند تغییری در ساز و کارها ایجاد کند از این رو ترامپ منزوی‌ترین رئیس شورای امنیت در تاریخ ریاست روسای جمهور آمریکا در این شورا است.

سایر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم این تصمیم ترامپ را نوعی فضاسازی روانی می‌دانند و معتقدند که در صورت پیشنهاد تصویب قطعنامه علیه ایران، کشورهای عضو چون روسیه و چین از حقو وتو استفاده کرده و علیه ایران با آمریکا همراه نخواهند شد. این نمایندگان اذعان دارند که شاید موضوع تهدید نظامی علیه ایران هم مطرح شود اما از آنجایی که هیچ کشوری در شرایط کنونی با آمریکا اجماع نکرده، نباید به خود نگرانی و ترسی راه دهیم.


حشمت الله فلاحت پیشه

فلاحت‌پیشه: ترامپ منزوی‌ترین رئیس شورای امنیت در تاریخ ریاست روسای جمهور آمریکا در این شورا است

حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص ریاست دوره‌ای آمریکا در شورای امنیت و امکان سوء استفاده ترامپ از این موقیعت، گفت: ترامپ در بدترین مقطع زمانی از لحاظ سیاست خارجی آمریکا به ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید و در این مدت یک ماهه می‌تواند تنها مباحث جنگ روانی را مطرح کند و نمی‌تواند تغییری در ساز و کارها ایجاد کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ترامپ رویکرد تهاجمی را در پیش گرفت و در یک سال اول سعی داشت تا دنیا را مغلوب کند اما جز معدودی از کشورها، اغلب کشورها چون چین، ژاپن، روسیه و حتی اتحادیه اروپا مغلوب آمریکا نشدند.

وی با اشاره به اینکه امریکایی‌ها دغدغه فراوانی دارند و ایران یکی از دغدغه آنها است، افزود: ما نباید فکر کنیم که تمام تلاش آمریکایی‌ها علیه ایران است، در صورتی که موضوع ایران را هم در این جلسات مورد نظر قرار دهند، موضع دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران سبب می‌شود که اتفاقی علیه ایران در شورای امنیت شکل نگیرد.

فلاحت پیشه با یادآوری اخبار مبنی بر ریاست ترامپ بر شورای امنیت، گفت: این موضوعات روانی است زیرا در شورای امنیت آمریکا یا هر کشور دایم و غیردایم رئیس باشد، کشورهای دارای حق وتو مانند چین و روسیه با اغلب سیاست‌های آمریکا در دنیای امروز مخالفند و حتی اتحادیه اروپا هم این مخالفت را با آمریکایی‌ها دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ترامپ منزوی‌ترین رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ریاست روسای جمهور آمریکا بر این شورا خواهد بود.


سید حسین نقوی حسینی

نقوی حسینی: آمریکایی‌ها در تلاشند تا از هر ابزاری برای همراه کردن کشورها علیه ایران استفاده کنند

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص، گفت: آمریکایی‌ها در محاسبات اشتباه خود به دنبال افزایش فشار بر ایران هستند و بر این اساس نقض قوانین بین‌المللی کردند و از برجام خارج شدند البته آنها تصور می‌کردند که با خروج از برجام سایر طرف‌ها هم با آمریکا همراهی خواهند کرد حال آنکه اغلب کشورها با آمریکا همراهی نکردند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در تلاشند تا از هر ابزاری برای همراه کردن کشورها با خود استفاده کنند، از این فرصت ریاست بر شورای امنیت هم می‌خواهند استفاده کنند تا کشورها را قانع شده و به مجموعه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بپیوندند.

وی افزود: به نظر حداقل چهار کشور عضو دایم شورای امنیت که دارای حق وتو است، مخالف خروج آمریکا از برجام و تحریم علیه ایران هستند، بنابراین آمریکا نمی‌تواند از ظرفیت شورای امنیت برای زیر سوال بردن قطعنامه 2231 بهره‌برداری کند تا حرکتی علیه ایران انجام دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تلاش آمریکایی‌ها همچون گذشته به بن بست خواهد رسید، تحریم شورای امنیت علیه ایران غیر ممکن لاست و آمریکایی‌ها رد این فرصت یک ماهه نمی‌توانند این اقدام را عملیاتی کنند زیرا سایر امضا کننده‌های برجام، این توافق را قبول دارند.

رحیمی جهان‌آبادی:ریاست پر تنش آمریکا در شورای امنیت/ تهدید نظامی ترامپ هم راه به جایی نخواهد برد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی رئیس کمیته حقوق بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: در اینکه دوران ریاست آمریکا در شورای امنیت برای ایران پر تنش خواهد بود، شکی نیست. زیرا تلاش می‌کنند ما را ذیل ماده 42 فصل هفتم منشور ملل متحد برگرداند و از طریق شورای امنیت تهدید نظامی کنند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعید به نظر می‌رسد که افکار عمومی جهانی یا اکثر کشورهای عضو شورای امنیت از اقدامات آمریکا حمایت کنند، هر قطعنامه در شورای امنیت با حق وتوی کشورهایی عضو چون روسیه و چین می‌تواند از دستور خارج شود.

وی افزود: هم اکنون نه تنها اجماع جهانی با آمریکا همراه نیستند بلکه کشورهای همراه همیشگی چون اتحادیه اروپا به ماهیت جنگ طلبانه آمریکا پی بردند و متوجه شدند در قرارداد برجام آمریکایی‌ها خلاف موازین بین‌المللی عمل کردند.

رحیمی جهان آبادی معتقد است: آمریکایی‌ها مواضع ضد ایرانی را در شورای امنیت مطرح می‌کنند اما این مواضع به قطعنامه تبدیل نخواهد شد. لذا بحث روانی علیه ایران به راه می‌اندازد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اجماعی که در زمان ریاست اوباما علیه ایران شکل گرفته بود هرگز با رفتار ترامپ شکل نخواهد گرفت.


سید محمد جواد ابطحی

ابطحی:شرایط منطقه ای و جهانی مجال اجماع علیه ایران به آمریکا را نخواهد داد

سیدمحمدجواد ابطحی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نیز معتقد است: ترامپ با دقت نسبت به رصد حوادث در حوزه هسته‌ای پرداخت و اعلام کرد که در آبان ماه تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران وضع می‌کنیم و زمان را طوری اعلام کردند که با ریاست دوره‌ای آمریکا در شورای امنیت نزدیک باشد تا برای فشار هر چه بیشتر به جمهوری اسلامی از ظرفیت سایر کشورها در این شورا استفاده کنند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکا در جهان جنگ تجاری و تحریم‌هایی را ایجاد کرده اما این شرایط به آمریکایی‌ها مجال نمی‌دهد که همه را با خود همراه کند، در عرصه منطقه‌ای نیز فشار را بیخ گلوی آمریکای اصلی (رژیم صهیونیستی) گذاشتیم لذا در مخمصه بزرگی افتاده‌اند. از هیمن رو میلیون‌ها دلار در منطقه هزینه کردند.

وی افزود: به نظر کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت با آمریکا همراهی نخواهند کرد، در واقع آمریکا از تمام توان خود استفاده می‌کند اما مقاومت مردم ایران سبب عقب نشینی آنها خواهد شد. آمریکا بعد از این دوره ریاست از منطقه خاورمیانه بیرون انداخته می‌شود زیرا به همه شیوه‌ها متوصل شدند و هیچ نتیجه‌ای به دست نیاوردند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: آمریکایی‌ها با طرح چنین مباحثی به دنبال ایجاد جنگ روانی علیه ایران هستند در صورتی که از نظر اعضای شورای امنیت این نگرانی‌ها و تشویش اذهان عمومی تاثیری نخواهد داشت.

۱۳۹۷/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...