نسخه چاپی

رانت 30 هزار میلیاردی پتروشیمی های خوراك دولتی

یك پژوهشگر اقتصادی در مورد رانت ۳۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌های دارای خوراك دولتی گفت: تعدادی از پتروشیمی‌ها خوراك خود را دولتی دریافت می كنند. اینها خوراك خود را با ارز 3800 تومانی از دولت دریافت می كنند.

به گزارش نما، حمیدرضا قریشی پژوهشگر اقتصادی در برنامه پایش شب گذشته در مورد رانت پتروشیمی‌های دارای خوراک دولتی گفت: در حال حاضر تعدادی از پتروشیمی‌ها خوراک خود را دولتی دریافت می‌کنند. مجموع این پتروشیمی ها حدود 20 شرکت هستند که پتروشیمی مروارید، بوعلی ، فن آوران ، بندرامام و زاگرس از مهمترین این شرکت‌ها هستند که خوراک خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و با ارز 3800 تومانی از دولت دریافت می‌کنند.

این پژوهشگر اقتصادی گفت : اکنون این شرکت‌ها خوراک خود را با نرخ 3800 تومانی دریافت می‌کنند و محصول آنها به دو طریق عرضه در داخل و صادرات به فروش می‌رسد. این پتروشیمی ها ارز به دست آمده از صادرات محصولات خود را در بازار ثانویه به نرخ ارز حدود 8 هزار تومانی می‌فروشند.

وی افزود: پس در نتیجه این شرکت ها نرخ خوراک خود را با ارز 3800 تومانی از دولت می‌گیرند و ارز به دست آمده از صادرات را با نرخ 8 هزار تومان به بازار ثانویه می‌فروشند.

قریشی گفت: بخش تلخ ماجرا اینجاست که در حالی که قیمت خوراک پتروشیمی ها با ارز 3800 به آنها داده می‌شود، ولی ارز اختصاصی برای واردات دارو و کالاهای اساسی با نرخ 4200 تومان محاسبه می شود، این بدان معنی است که دولت نرخ خوراک پتروشیمی ها را ارزان تر از ارز کالاهای اساسی که مایحتاج مردم است می دهد.

وی با اشاره به رانت پتروشیمی ها تصریح کرد: اگر دولت خوراک پتروشیمی ها را بر مبنای ارز 4200 تومانی به آنها بفروشد از رانت حدود 3 هزار میلیارد تومانی این پتروشیمی ها حذف می شود ، این رقم برابر با یارانه نقدی کل ایرانیان در یک ماه است .

قریشی گفت: اگر دولت خوراک را بر مبنای بازار ثانویه یعنی ارز 8 هزار تومانی به پتروشیمی ها بدهد حدود 30 هزار میلیارد تومان رانت پتروشیمی ها حذف می شود ، این رقم نیز معادل یارانه 9 ماه کل ایرانیان است. در حال حاضر این پتروشیمی های خوراک دولتی حدود 30 هزار میلیارد رانت دریافت می‌کنند.

لابی افراد برای تصدی مدیرعاملی پتروشیمی‌ها

مجری برنامه پایش در خلال صحبت‌های قریشی به این رانت عظیم واکنش نشان داد و گفت : آدم حس می‌کند که این پتروشیمی‌ها در یک حکومت مستقلی قراردارند که زور هیچ کس به آنها نمی رسد.

وی افزود: پس به خاطر این رانت عظیم و وسوسه انگیز است که این روزها همه تلاش می‌کنند مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره یک پتروشیمی شوند ، متاسفانه پتروشیمی ها مثل آبکش شده اند و هر چه دلار در آنها ریخته می‌شود، معلوم نیست چه کار می‌کنند.

۱۳۹۷/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...