نسخه چاپی

چامسكی: آمریكا و اسرائیل تهدیدند نه ایران

استاد آمریکایی و منتقد سیاست‌های واشنگتن در مقاله جدید خود تاکید کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح جهان هستند و ایران به هیچ وجه تهدیدی قریب‌الوقوع محسوب نمی‌شود.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "نیوزر"، "نوام چامسکی" استاد دانشگاه، زبان شناس و منتقد سیاست خارجی آمریکا در جدیدترین مقاله خود با عنوان "اهداف ایران چیست"، ضمن اشاره به اینکه کشورهای جهان تصویری را که آمریکا از ایران به عنوان یک "تهدید قریب الوقوع" برای صلح جهانی ارائه می دهد نمی پذیرند، اعلام کرد که در عوض جهانیان واشنگتن و تل آویو را برای صلح جهانی زیانبارتر می بینند.

*اکثر مردم آمریکا مشکلی با برنامه هسته‌ای ایران ندارند

چامسکی در ادامه مقاله خود با اشاره به اینکه قبل از اینکه مقامات واشنگتن و رسانه های این کشور تبلیغات گسترده و تهاجمی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران در طول دو سال گذشته آغاز کنند، اکثریت مردم آمریکا حق ایران در زمینه برنامه انرژی هسته ای تهران را به رسمیت شناختند، نوشته است: در حال حاضر کشورهای قدرتمندی مانند روسیه، چین، هند و سایر 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد نیز مخالف سیاست آمریکا در قبال ایران هستند.

*تفسیر غرب از ایران به نفع دیکتاتورهای عربی است

این منتقد سیاست خارجی آمریکا با اشاره به اینکه با وجود حضور کشورهای مهاجمی همچون آمریکا و اسرائیل در منطقه، ادامه برنامه هسته ای ایران ژست دفاعی این کشور محسوب می شود، اعلام کرده است: تفسیر غرب (درباره ایران) بخش بیشتری از حمایت مدعیانه دیکتاتورهای عربی از موضع آمریکا در قبال ایران را تشکیل می دهد و این در حالیست که این حقیقت نادیده گرفته می شود که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت مردم آمریکا مخالف این تفسیر هستند.

*آمریکا و اسرائیل تهدیدی برای صلح جهان

چامسکی افزود: در عوض کشورهای اروپایی اسرائیل را به عنوان بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی در نظر می گیرند و در جهان عرب نیز این اسرائیل و آمریکا هستند که به عنوان تهدیدی آشکار دیده می شوند.

این اظهارات چامسکی درباره تهدید آمریکا و اسرائیل برای صلح جهانی در شرایطی گزارش می شود که آمریکا اولین کشوری بود که در قرن بیست و یکم از تسلیحات کشتار جمعی علیه مردم عراق استفاده کرد و تل آویو نیز بین 200 تا 400 کلاهک هسته ای در اختیار دارد و در شرایطی که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای "ان پی تی" را امضا نکرده است، با اتخاذ سیاستی دو پهلو وجود زرادخانه های هسته ای خود را نه رد و نه تائید می کند و به بازرسان آژانس نیز اجازه دسترسی به تاسیسات هسته ای خود را نمی دهد.

آمریکا و اسرائیل مدعی اند که برنامه هسته ای ایران بعد نظامی دارد و این در حالیست که ایران همواره با رد این اتهامات و تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود اعلام کرده است که به عنوان امضاکننده پیمان "ان پی تی" و یکی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دستیابی به فناوری های هسته ای صلح آمیز را برای خود قائل است.

غرب و اتحادیه اروپا اخیرا به بهانه تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای تهران،‌ تحریم های یک جانبه ای را به اقتصاد و صنعت نفت ایران تحمیل کرده اند تا ایران را برای صرف نظر از برنامه هسته ای اش تحت فشار بگذارند اما مقامات ایرانی تاکید دارند که به هیچ عنوان از حقوق هسته ای خود صرف نظر نخواهند کرد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...