نسخه چاپی

درگفتگو با مدرس حوزه علمیه خواهران بررسی شد:

پاسداری از شریعت اسلام بدون نظارت و مشاركت همگانی ممكن نیست

عکس خبري -پاسداري از شريعت اسلام بدون نظارت و مشارکت همگاني ممکن نيست

پاسدارى از اسلام و شریعت بدون نظارت و مشاركت همگانى در ارشاد و دعوت یكدیگر به انجام نیكى‏ها و مبارزه با كژی‏ها ممكن نبود، و این وظیفه خطیر بر دوش همه امت اسلامى از زن و مرد قرار دارد؛ یعنی در این بین جنسیت مطرح نیست.

گفتگو نفیسه زارعی- این روزها درست شبیه یک کار ناممکن به نظر می­رسد؛ واجبی که فراموش شده است و به دلیل بی­ توجهی مردم و همچنین عدم اجرای قانون ­های حمایتی اکنون کسی جرأت امر به معروف و نهی از منکر را ندارد، فقدان این واجب فراموش شده درحال حاضر در جامع و به ویژه در کلان ­شهرهای بزرگی که در معرض تهاجم نرم فرهنگی دشمن قرار گرفته است بیش از گذشته احساس می ­شود، اکنون به سراغ عادله جهانی کارشناس و مدرس حوزه رفتیم و با او در مورد ضرورت این مهم و تأثیر آن در ایجاد امنیت اجتماعی در حوزه زنان به گفتگو نشستیم:


جایگاه زنان در موضوع امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

هم اکنون تلاش در مسیر ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی از یک امر واجب کفایی به یک امر واجب عینی تبدیل شده و زنان در این عرصه نقشی کلیدی دارند.

فریضه امر به معروف به عنوان یکی از بزرگترین واجبات الهی است که سایر واجبات با آن برپا می­ شود بنابراین زنان می­توانند نقش بزرگی در تغییر جامعه داشته باشند و این تغییر هم می­ تواند مثبت باشد و هم منفی لذا در این مسیر کشورهای غربی از ظرفیت زنان برای تغییرات منفی در جامعه استفاده کرده­اند.

سؤالی که در این زمینه مطرح می­شود این است که آیا ما به عنوان یک جامعه اسلامی نمی­توانیم از ظرفیت زنان برای اصلاح جامعه و تربیت نسل­هایی صالح بهره بگیریم؟ در یک نگاه کلی باید گفت که بر چایه رصد و پایش ظاهری می­توان به نتیجه رسید که دشمنان تصمیم گرفته ­اند که جامعه ما را به فساد بکشانند و در این راستا نیز برای تحقق اهداف شوم خویش، جامعه زنان را مورد هدف قرار داده است و با دور کردن آنان از عفاف و حجاب باعث می­ شود نسبت به مسائل پیرامون آن بی­ تفاوت باشند.



این مقوله در آیات و روایات و البته تاریخ اسلام چگونه عنوان شده است؟


پاسدارى از اسلام و شریعت بدون نظارت و مشارکت همگانى در ارشاد و دعوت یکدیگر به انجام نیکى‏‌ها و مبارزه با کژی‌‏ها ممکن نبود، و این وظیفه خطیر بر دوش همه امت اسلامى از زن و مرد قرار دارد؛ یعنی در این بین جنسیت مطرح نیست. در سوره توبه آیه 71 خداوند
می فرمایند: « مردان و زنان مؤمن بعضى از ایشان اولیاء بعض دیگرند، امر به معروف مى‌‏کنند و از منکر نهى مى‏‌کنند، خداوند در این آیه، به زنان و مردان با ایمان ولایت مى‌‏دهد در امور دیگران و شئون اجتماعى دخالت کنند هریک دیگرى را به معروف واداشته و از منکر و پلیدی‏ها باز بدارد. فاطمه زهرا(س) در خطبه معروف خود در مسجد پیامبر که رساترین فریاد امر به معروف و نهى از منکر، در جامعه اسلامى پس از پیامبر بود، دعوت‏گرى و حساسیت عمومى مردم در صیانت از ارزش‏ها را، سبب صلاح و قوام امت اسلام شمرد؛ ایشان در بخشی از این خطبه می­ فرماید: «خداوند امر به معروف را موجب صلاح عامه مردم قرار داد». پس از پیامبر بانوان، در حوزه آگاهى و توان خود، مردم، به ویژه نوجوانان و زنان تازه مسلمان را به وظایف دینى توجه می­دادند و با اندرز و موعظت، آنان را از بدى‏‌ها و گناه باز می‌‏داشتند. در دوران خلفا اسلامی برخى از بانوان، از سوى خلفا رسماً براى نظارت بر انجام برخى از کارهاى عمومى و امر به معروف و نهى از منکر نامزد شدند. این وظیفه، بعد‏ها امور حسبه نام گرفت.
شفاء، از زنان صحابى بود که با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بیعت کرد وى، در عهد پیامبر زنان را ارشاد و راهنمایى مى‌‏کرد. شفاء، پس از پیامبر نیز در راهنمایى مردم به نیکى‏‌ها و برحذر داشتن آنان از بدى‌‏ها و پلیدى‌‏ها کوشا بود. درایت و خردمندى او در سامان دادن به کارها و نظام بخشیدن به امور زنان و مردان چنان بود که خلیفه اول، با او مشورت مى‌‏کرد و از رهنمودهاى او سود مى‌‏برد.



امر به معروف چگونه می­ تواند نجات ­بخش جامعه باشد؟


سرنوشت افراد جامعه از یگدیگر جدا نیست شایسته و ناشایسته بودن هریک از افراد جامعه بر دیگری اثر می‌‏گذارد ،ازاین‏رو، بی­توجهی ‏ شخص در برابر ناهنجاری‌‏های اخلاقی دیگران، دیر یا زود به زیان او پایان می‌‏یابد و پیامدهای ناگوار خطاکاری آشکار انسان‏های دیگر، گریبان‏گیر او می‌شود. رسول گرامی اسلام می‌‏فرماید: «گنه‏کار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی می‌‏شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می‌‏گیرد، به سوراخ کردن جایگاه خویش می‌‏پردازد. اگر دیگران او را از این کار خطرناک بازندارند، آب به کشتی نفوذ می ‏کند و یک‏باره همگی غرق می‌‏شوند».

در حدیث دیگر در این‏باره می‌‏فرماید: «هرگاه بنده به طور پنهانی گناهی مرتکب شود، جز خودش، کسی از آن زیان نمی‌‏بیند، ولی هرگاه آشکارا معصیت کند و با او برخوردی نشود، همۀ جامعه از آن زیان می‌‏بیند. این بدان دلیل است که او با انجام دادن این عمل گناه‏ آلود، دین خدا را خوار می‌کند و دشمنان خدا نیز (جسارت می‌‏یابند و) از او پیروی می‌‏کنند». 


به عنوان سؤال پایانی با درنظر گرفتن شرایط امر به معروف و نهی از منکر توسط آمرین، بانوان چگونه می­ توانند در این زمینه فعالانه نقش ­آفرینی کنند؟

امر به معروف و نهی از منکر باید متناسب با شرایطی که برای آن تعریف شده است صورت بگیرد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد در غیر این صورت کارکرد لازم را نخواهد داشت بر همین اساس این اصل دینی باید به صورت اصولی صورت پذیرد و زنان به ویژه در مسئله حجاب و حیا می­ توانند نسبت به احیاء امر به معروف و نهی از منکر مفید واقع شوند، قطعا اسلام به عنوان یک دین همه جانبه تمام جوانب حضور اجتماعی و فرهنگی را برای حضور زنان در عرصه امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفته است و از همین جهت است که اکنون بسیاری از زنان دغدغه ­مند جامعه ما در قالب­ هایی مانند گروه­ های واجب فراموش شده نسبت به احیاء مقوله امر به معروف و نهی از منکر تلاش می­ کنند.

۱۳۹۷/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...