نسخه چاپی

انتقاد برژینسكی از رفتارآمریكا در قبال ایران

مشاور امنیت ملی اسبق آمریكا گفت كه متاسفانه برای تحقق سخنان شتابزده رامنی و اوباما درباره چالش های پیچیده سیاست خارجی، سیاستی واقع گرایانه تبیین نشده و اظهارات آنها مبتنی بر مصلحت سیاسی است.

به گزارش نما، فارس نوشت: روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در مقاله‌ای به قلم «زیبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با اشاره به آخرین مناظره انتخاباتی میان رقبای دموکرات و جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشته است که کمپین طولانی مدتی که برای بردن ریاست کاخ سفید وجود دارد، نشان دهنده چرایی دشوار بودن تعقیب یک سیاست خارجی معقول از سوی آمریکا در جهانی پر از پیچیدگی‌های بی سابقه است.

* برای تحقق اظهارات شتابزده اوباما و رامنی هیچ سیاستی تعریف نشده است

بر اساس این مقاله، تبیین سیاست خارجی آمریکا در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، منجر شده است که نامزدهای رقابت ریاست جمهوری این کشور به وسوسه هایی مقاومت ناپذیر گرفتار شوند و برای مقابله با چالش های پیچیده ای که در عرصه سیاست خارجی کشور وجود دارد، به ارائه راه حل های ساده بسنده کنند. بنا بر همین وسوسه ها است که مقامات آمریکایی اظهارات شتاب‌زده علنی مطرح می کنند که هیچ سیاست واقع گرایانه ای برای تحقق آن تببین نشده است. برای مثال آنها می گویند که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه باید از قدرت کناره گیری کند و این در حالیست که حتی یک سیاست واقع گرایانه برای تحقق این هدف مشخص نشده است.

* احترام به درخواست های اسرائیل در قبال ایران

علاوه بر این، احترامی که به درخواست های هیجانی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در رابطه با دادن اولتیماتوم به ایران گذاشته می شود و اشاره مکرر به استفاده نهایی از قدرت نظامی آمریکا در قبال ایران نیز بدون بررسی عواقب احتمالی منطقه ای و یا حتی جهانی صورت می گیرد. این امر در مورد تعهد «میت رامنی» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه در صورت پیروزی در انتخابات اقدامات تنبیهی علیه دستکاری های ارزی چین عملی خواهد کرد، آن هم بدون در نظر گرفتن احتمال اقدامات تلافی جویانه چین مصداق دارد.

* سیاست خارجی رامنی و اوباما مبتنی بر تعهدات کوتاه مدت است و به ناآرامی بین المللی می‌انجامد

برژینسکی در ادامه مقاله خود اینطور نوشته است: افسوس که چنین سیاست خارجی که از مصلحت سیاسی و تعهدات کوتاه مدت حاصل شده است، شروع تحرک را به خطر می‌اندازد و نهایتا به هرج و مرج بین‌المللی ختم می شود.

* تضمین آینده اسرائیل با تحمیل نظم جدید در خاورمیانه خیالبافی خطرناکی است

به طور خاص می توان گفت که این ایده که آمریکا می تواند به نوعی آینده اسرائیل را از طریق تحمیل نظم جدید در خاورمیانه و به وسیله صدور قدرتمندانه دموکراسی به سوریه و ایران تضمین کند، یک خیالبافی خطرناک است. تسلط آمریکا در خاورمیانه بعد از سال ۱۹۴۵ به سرعت رو به کاهش است و این در حالیست که منطقه در میان ناآرامی به سر می برد. بیشتر مرزهای رایج که تاریخ آنها به زمان دیکتاتوری انگلیس و فرانسه متعاقب جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی باز می گردد، متزلزل شده اند.

* حمله به ایران منجر به یک انفجار گسترده منطقه‌ای می‌شود

در چنین محیط قابل اشتعالی،‌ مداخله آمریکا در سوریه و یا حمله نظامی به ایران چه از سوی اسرائیل و چه از سوی آمریکا احتمالا منجر به ایجاد یک انفجار گسترده منطقه ای می شود. عراق همچنان از پیامدهای منافقانه تهاجم نظامی آمریکا رنج می برد و در آستانه بروز خشونت های مخل قرار دارد.

برژینسکی در ادامه نوشته است: یک بحران انفجاری در منطقه برای کشورهای دیگر نیز پیامد دارد به طوریکه افزایش اجتناب ناپذیر بهای نفت احیای مالی اروپا را ویران می کند و متعاقب آن اختلاف ها میان کشورهای اروپایی تشدید می شود و انگلیس وسوسه می شود که خود را از متحدان اروپایی خود در اقیانوس اطلس جدا کند تا به معادل ژاپن وابسته به آمریکا در اقیانوس آرام تبدیل شود.
* چین و روسیه

در این مقاله آمده است: روسیه دلیل کمی برای همراهی کردن آمریکا در چنین شرایط خواهد داشت و ممکن است احساس کند که می تواند آزادانه اروپایی ها را برای احترام به آرمان های ژئوپلتیک مسکو در اوکراین و حتی گرجستان در ازای دادن برخی امتیازات مربوط به بهای صادرات انرژی خود،‌ تحت فشار قرار دهد.

بنابراین، روسیه که توسط «ولادیمیر پوتین» با تعصب ضد آمریکایی اداره می شود، به دنبال همکاری های نزدیک تر استراتژیکی با چین بر خواهد آمد و این در حالیست که چین از اینکه آمریکا، آسیا را به لحاظ حضور نظامی خود به عنوان هسته مرکزی تعریف کرده است و همچنین تهدیداتی که علیه چین در انتخابات آمریکا صورت گرفته، ناراحت است و بعید است که به این رویکرد روسیه بی تفاوت باشد.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در ادامه نوشته است: همزمان که انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود، اسرائیل از فرصتی که می تواند از طریق استعمار بیشتر کرانه باختری استفاده کند تا خود را به عنوان بخش قابل قبول و پایدار خاورمیانه تعیین کند، محروم می شود. با این حال،‌ ایجاد یک مشارکت واقعی با دولت فلسطین از سوی اسرائیل می تواند مرکزی از نوآوری‌های تکنولوژیک و مالی را مشابه سنگاپور در جنوب شرق آسیا ایجاد کند. این مشارکت همچنین می تواند منجر به همکاری نزدیک تر اسرائیل با مصری شود که اساسا تمایلی به درگیر شدن در درگیری های فرقه های اعراب ندارد.

* تحلیل جامع سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات عملی می شود نه قبل و حین آن

بر اساس نوشته برژینسکی، یک تحلیل سیاسی جدی و جامع تنها بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۶ نوامبر در آمریکا و زمانی حاصل می شود که هیجانات سیاسی در این کشور تمام شده باشد.

این مقاله می افزاید: بدون توجه به اینکه اوباما پیروز انتخابات می شود و یا رامنی، رئیس جمهوری آتی آمریکا باید سریعا چالش های سیاست خارجی این کشور را که متاسفانه در انتخابات ریاست جمهوری نادیده گرفته شده اند، مورد بررسی قرار دهد و در ارتباط با چهار تصمیم مناسب واشنگتن در قبال سوریه، ایران، حمایت از اروپا و نهایتا گفت و گوی استراتژیک سطح بالا با سران چین، یک تجدید نظر دقیق داشته باشد.

۱۳۹۱/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...