نسخه چاپی

آخرین اخبار درباره عمره مفرده

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، از آخرین تصمیم گیری‌ها درباره حضور ایرانیان در حج عمره خبر داد.

به گزارش نما، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفتگویی کوتاه به آخرین پیگیری‌ها برای غرامت گیری فاجعه منا از عربستان سعودی و امکان برقراری عمره مفرده پرداخت که در ادامه آن را می‌خوانید:

با توجه به گذشت سه سال از فاجعه منا، آیا اتفاق جدیدی رخ داده و سازمان حج و زیارت پیگیر نتایج است؟

ما به طور کامل از همان موقع تاکنون پیگیر اتفاقات فاجعه منا بودیم و منتظر هستیم که به زودی غرامت ماجرای مسجد الحرام انجام شود. حتی در این باره نامه رسمی نوشته شده و پیگیری به صورت قانونی انجام شده است. به همین ترتیب، موضوع شهدای منا را هم پیگیری می‌کنیم.

پس از فاجعه منا در سال ۹۴، دو دوره ایرانیان به حج واجب رفتند. آیا شرایط با قبل تفاوت کرده و امنیت ایرانیان تضمین شده است؟

مشکل امنیت برای حجاج ایرانی نداریم. وقتی در حج ۶۶ اتفاقی مشابه حج ۹۴ رخ داد، ما پیگیر ماجرا شدیم. ما تضمین رسمی از کشور عربستان برای امنیت زائران ایرانی گرفتیم و در این دو سال هم کشور عربستان ثابت کرد که پایبند قول است. می‌توانید از حجاج سوال کنید که آیا کسی به شما بی حرمتی کرد یا خیر. خوشبختانه در نهایت امنیت در دو سال اخیر حج واجب انجام شده و کسی در مسجد الحرام و هیچ نقطه‌ی دیگر از عربستان به ایرانی‌ها اهانت نکرد.

متولی پیگیری‌ها در خصوص فاجعه منا، کدام ارگان بود؟ آیا فقط سازمان حج و زیارت پیگیری‌ها را انجام داده است؟

این کار وظیفه ای‌ است که به دوش وزارت خارجه و مسئولان کشوری است. ما اگر وارد قضیه شدیم، به دلیل ارتباطاتی است که با مسئولان کشور عربستان داریم.

حج عمره به کجا رسید؟ امکان از سرگیری سفر حجاج ایرانی به عمره وجود دارد؟

ما هنوز در مورد عمره به جمع بندی نرسیدیم. موضوع عمره مفرده هیچ ربطی به موضوع فاجعه منا و حادثه حج ۹۴ ندارد. بحث عمره دو بخش دارد. یک بخش، سفر عادی زائران به حج است، اما بخش دیگر به روابط دو کشور مربوط می‌شود. درباره عمره مفرده، نمی‌توانیم هیچ نکته خاصی را بگوییم، اما درباره حج واجب، چون واجب شرعی بوده است، نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم. تعطیل کردن حج واجب به جز با اذن رهبری یا مرجع تقلید امکان پذیر نیست که البته رهبری هم چنین اجازه‌ای را به ما ندادند. حتی مراجع رسما به من گفتند که به هیچ وجه نگذارید حج تعطیل شود.

بالاخره حج عمره به کجا می‌رسد؟

باید منتظر باشیم و ببینیم، نظر رهبری و دولت در اینباره چه چیزی است.

آیا مذاکره‌ای با کشور عربستان در این باره صورت گرفته است؟

اصلا مذاکره‌ای صورت نگرفته است. ما کلیت‌های عمره را به مسئولان کشور عربستان گفتیم، که اگر بنا باشد عمره انجام شود، باید عزت، امنیت و کرامت حجاج حفظ شود. اگر این شرایط حاصل شود، ممکن است عمره مجدد از سر گرفته شود.

مسئولان عربستان به این موضوع جوابی ندادند؟

آن‌ها مشکلی ندارند و سال گذشته به صورت کتبی برای ما نوشتند که آمادگی استقبال از حجاج را دارند. وقتی ما در حج واجب بدون روابط سیاسی می‌توانیم، مناسک حج را انجام دهیم، مشکلی برای ارسال زائران برای حج عمره هم نخواهیم داشت. اگر مسئولان کشور مصلحت بدانند، از طرف ما مشکلی برای از سرگیری عمره وجود ندارد.

۱۳۹۷/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...