نسخه چاپی

نقش داروهای ضد بارداری بر كاهش ابتلا به سرطان تخمدان

یك مطالعه جدید در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد قرص‌های بارداری جدیدتر می‌توانند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان جوان كاهش دهند.

به گزارش نما، آزمایشات پیشین نشان داده است که قرص‌های ضدبارداری خوراکی ترکیبی که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان در سنین باروری کاهش دهند. هم‌چنین این اثرات مفید سال‌ها پس از توقف مصرف این قرص‌ها توسط زنان در آن‌ها باقی می‌ماند.

با این حال این نتایج در مورد دارو‌های ضدبارداری قدیمی که شامل مقادیر بالاتری از استروژن و شکل‌های قدیمی پروژسترون می‌شد مشاهده نشده و اثرات قرص‌های جدیدتر نیز پیش از این مطالعه جدید ناشناخته بوده است. اما آزمایشات تازه با هدف شناخت اثرات قرص‌های ضد بارداری جدید صورت گرفته است.

در این مطالعه اطلاعات مربوط به حدود ۱.۹ میلیون زن دانمارکی بین ۱۵ تا ۴۹ ساله با در نظر گرفتن سن و تعداد بارداری‌ها در آن‌ها و اثرات هر دو نوع داروی ضدبارداری ترکیبی و داروی ضد بارداری شامل فقط پروژسترون مورد بررسی قرار گرفت. زنان این مطالعه به سه گروه زنانی که هرگز از این دارو‌ها استفاده نکرده‌اند، زنانی که در حال مصرف این دارو‌ها بوده یا طی یک سال گذشته مصرف آن را قطع کرده‌اند و زنانی که بیش از یک سال قبل این دارو‌ها را مصرف می‌کرده‌اند، تقسیم شدند. حدود ۸۶ درصد از قرص‌های ضدبارداری خوراکی که این زنان مصرف می‌کردند، قرص‌های ترکیبی بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد زنانی که هرگز از دارو‌های ضدبارداری هورمونی استفاده نکرده‌اند، بیشترین میزان ابتلا به سرطان تخمدان را داشتند. به طوری که نرخ سالانه ابتلا به سرطان تخمدان در این زنان ۷.۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. اما این نرخ در باقی گروه‌های زنان ۳.۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این بدان معناست که استفاده از دارو‌های ضد بارداری هورمونی نرخ سرطان تخمدان را در زنان ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.

متخصصان می‌گویند استفاده از دارو‌های ضد بارداری هورمونی ترکیبی جدید با کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان در سنین باروری مرتبط است. اما اثرات آن در طول مدت مصرف دارو بوده و پس از قطع مصرف دارو تضعیف می‌شود. آن‌ها شواهد قابل توجهی در مورد تفاوت بین برند‌های مختلف این دارو‌ها نیافتند و همچنین نتوانستند تاثیرات مفید قرص‌های ضدبارداری را که تنها حاوی پروژسترون هستند اثبات کنند.

هم‌چنین این مطالعه علت اثرات مفید قرص‌های ضد بارداری ترکیبی هورمونی را بر کاهش سرطان تخمدان نشان نمی‌دهد و تنها نتایج تحقیقات قبلی در مورد اثربخشی این دارو‌ها را تایید و پشتیبانی می‌کند.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، دارو‌های ضدبارداری خوراکی در سراسر جهان بسیار محبوب بوده و برآورد‌های ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار زن در سنین باروری در ماه گذشته از این دارو‌ها استفاده کرده‌اند.

۱۳۹۷/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...