نسخه چاپی

به جای حباب، بالن ارزی داریم!

شدت گرفتن نوسانات در بازار ارز، گلایه فعالان اقتصادی را بیشتر كرده چون دورنمای بازار و ادامه كسب‌وكار برایشان دشوار شده است؛ به گونه‌ای رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید افزایش نرخ ارز فاقد منطق اقتصادی است و حباب ارز به بالن ارز تبدیل شده كه عمده آن تابع جو روانی است بیش از آنكه تابع مسائل بین‌المللی باشد.

به گزارش نما، شدت گرفتن نوسانات در بازار ارز، گلایه فعالان اقتصادی را بیشتر کرده چون دورنمای بازار و ادامه کسب‌وکار برایشان دشوار شده است؛ به گونه‌ای رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید افزایش نرخ ارز فاقد منطق اقتصادی است و حباب ارز به بالن ارز تبدیل شده که عمده آن تابع جو روانی است بیش از آنکه تابع مسائل بین‌المللی باشد.

به گزارش ایسنا، نرخ دلار در هفته گذشته عمدتا صعودی بود و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پس از گذشت مجمع عمومی سازمان ملل به روند صعودی خود ادامه داد و بازار ارز را بار دیگر دگرگون شد که به گفته فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، افزایش نرخ ارز، بخشی مربوط به سیاست‌های اقتصاد کلان، بخشی مربوط به هیجانات، التهابات و تشویش اذهان مردم و بخشی هم بحث‌های امنیتی است که ضرورت دارد با تدبیر حاکمیت و دولت ثبات نسبی ایجاد شود.

البته بازار ارز این هفته را با کاهش قیمت شروع کرد و کمتر از ۱۷ هزار تومان داد و ستد شد اما شرایط به گونه‌ای نیست که بازار قابل پیش‌بینی باشد و مشخص نیست قیمت ها به سمت صعود می روند یا نزول.

در همین رابطه فرهاد احتشام‌زاده - رییس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اتفاقات حال حاضر و نوسانات نرخ ارز تابع جو روانی است بیش از آنکه تابع فضای بین‌المللی باشد؛ لذا ایجاد اعتماد در شرایط و جو روانی جامعه می‌تواند روی نرخ ارز تاثیرگذار باشد، چراکه تصمیمات نادرست باعث می‌شود عدم امنیت روانی تشدید شود.

وی افزود: در وهله اول کشور به امنیت روانی نیاز دارد. از آنجاکه نتوانسته‌ایم امنیت روانی را به خوبی اجرا کنیم، در بخش‌هایی از بازار رفتارهای هیجان زده‌ بوجود می‌آید که در بخش‌های مختلف منجر به التهابات می‌شود و این التهابات روی کل جامعه تاثیرگذار شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه موضوعات اقتصادی در حال توسعه هستند، تصریح کرد: مسایل اقتصادی، موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را تحت تاثیر قرار داده است که مدام همدیگر را تشدید می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اگر بخواهیم یک عامل برای بیان و توجیه آشفتگی‌های اقتصادی در نظر بگیریم، طبیعتاً تصمیم غلطی گرفته‌ایم؛ چراکه باید به صورت جامع همه عوامل در نظر گرفته شود. همچنین نکته مهم که بارها هم در اتاق بازرگانی تکرار شده این است که نیاز به اتاق جنگ داریم. اکنون در جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم که این جنگ بدون آنکه منتظر آژیر قرمزش باشیم شروع شده و ما هیچ زره‌ای به تن نکرده‌ایم و هر روزی که می‌گذرد این جنگ شدت بیشتری پیدا می‌کند اما ما هنوز آمادگی لازم را نداریم.

احتشام زاده افزود: طبیعتاً تا زمانی که این اتاق جنگ که باید تلفیقی از خبرگان واقعی و نه خبرگان نمادین باشد، در حوزه‌های مختلف شکل نگیرد، اتفاق خاصی در جهت بهبود شرایط نمی‌افتد. در این اتاق جنگ از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز نیاز است تا کنارهم باشند. تخصص ما در اتاق بازرگانی فقط در حوزه اقتصاد است و تخصص سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداریم.

رییس فدراسیون واردات ایران تاکید کرد: از اتاق بازرگانی فقط کارشناسان اقتصادی و خبره‌های اقتصادی می‌توانند در اتاق جنگ حضور داشته باشند. در کنار اینها نیاز است نفرات دیگر هم باشند تا با هم به صورت جامع تصمیم گیری شود. همچنین تصمیمات مقطعی نیز نمی‌توانند تاثیر گذار باشند و هر چه دیرتر به این موضوع توجه شود (اولین بار این موضوع در اردیبهشت ماه امسال در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مطرح و وجود اتاق جنگ اعلام نیاز شدید شد. اکنون پنج ماه از این موضوع گذشته اما هنوز اتاق جنگی در سطح کلان شکل نگرفته است) دچار التهابات بیشتر در بازار می شویم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید براینکه بازار بسیار حساس شده است، اظهار کرد: امنیت روانی جامعه بسیار تحت تاثیر کوچکترین تلنگرهای مختلف قرار گرفته است. کمااینکه شدت این تلنگرها به نحوی نیست که بخواهد اثرات این‌چنینی بر کشور بگذارد.

وی افزود: در حال حاضر بجای واژه حباب از بالن، بادکنک و غیره استفاده می‌شود که درست هم هست، چراکه وقتی از منظر اقتصادی شرایط بررسی می‌شود، افزایش و نوسانات ارز فاقد منطق لازم است.

احتشام‌زاده تصریح کرد: محاسبه قیمت واقعی دلار چیزی نیست که ما بتوانیم به عنوان بنگاه‌های اقتصادی بیان کنیم. ما احساس خود را بیان کنیم که این بیان احساس در یک فعالیت اقتصادی به هیچ‌وجه درست نیست، چرا که فعالیت‌های اقتصادی دارای الگوهای مختلف است که اطلاعات آن فقط در اختیار بانک مرکزی که تامین کننده عمده ارز در بازار است، وجود دارد.

نایب رییس کمیسیون واردات

۱۳۹۷/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...