نسخه چاپی

حاشیه‌نگاری در مراسم برائت از مشركان

در مراسم برائت از مشركان كه امروز در صحرای عرفات برگزار شد، حجت‌الاسلام قاضی‌عسكر، نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌احمد موسوی، رییس سازمان حج و زیارت، سیدمحمدجواد رسولی، سفیر ایران در ریاض و تعدادی از مسئولان سیاسی و فرهنگی كشور حضور داشتند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، انبوهی از زائران ایرانی که از ساعات اولیه‌ی صبح امروز در محل استقرار بعثه‌ی مقام معظم رهبری در صحرای عرفات و خیابان‌های اطراف آن حضور داشتند، با نظم و شکوهی خاص، قبل و بعد از قرائت پیام مهم رهبر فرزانه‌ی انقلاب، فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» سر دادند.

از ابتدای صبح امروز، زائران ایرانی در صحرای عرفات، در قالب کاروان‌هایی منظم به‌سوی چادرهای بعثه‌ی مقام معظم رهبری که با نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران از سایر چادرها متمایز شده بود، حرکت کردند. آن‌ها در حالی که صدها پرچم کوچک و بزرگ با شعارهایی مانند «مرگ بر اسراییل»، «مرگ بر آمریکا»، «یا ایها المسلمون اتحدو اتحدو» و «لبیک یا محمد» و «فداک یا رسول‌الله» در رنگ‌ها و زبان‌های مختلف در دست داشتند، به چادرهای بعثه‌ی مقام معظم رهبری وارد شدند و در جایگاه‌های خود قرار گرفتند و مراسم رأس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز به وقت عربستان با تلاوت آیات نخست سوره‌ی برائت آغاز شد. جایگاه برگزاری این مراسم از شب قبل توسط نیروهای تبلیغات بعثه‌ی مقام معظم رهبری، زیر صدها چادر نصب‌شده در صحرای عرفات آماده شده بود.

در میان زائران شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکان، حضور جانبازان انقلاب، شکوه خاصی به مراسم داده بود. زنان ایرانی نیز در حالی که چادرهای سفید احرام به تن داشتند، به‌طور گسترده و با در دست داشتن پرچم‌های کوچک «مرگ بر اسراییل» و «مرگ بر آمریکا» در این مراسم شرکت کرده بودند. همچنین در میان زائران شرکت‌کننده در مراسم، برخی زائران خارجی که در صحرای عرفات حضور داشتند نیز دیده می‌شدند، از جمله برخی زائران لبنانی که با چشمانی اشکبار و مشتاق در بعثه‌ی مقام معظم رهبری حضور داشتند.

هنگام قرائت پیام مقام معظم رهبری توسط سرپرست زائران ایرانی، جمعیت شرکت‌کننده در مراسم، چندبار برای تأیید فرازهایی از پیام معظم له تکبیر گفتند. ده‌ها بلندگو مراسم برائت از مشرکان را در محوطه‌ی صحرای عرفات پخش می‌کردند و زائران از طریق آن‌ها، پیام مقام معظم رهبری را گوش و برنامه‌ها را دنبال می‌کردند. سرپرست زائران ایرانی نیز پیش از خواندن پیام رهبر معظم انقلاب، از استقبال گسترده‌ی حجاج بیت‌الله الحرام در مراسم برائت از مشرکان تشکر کرد.

از سوی دیگر، برنامه‌ی برائت از مشرکان به‌طور مستقیم از شبکه‌های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی ایران، از جمله شبکه‌ی یک، شبکه‌ی خبر، العالم و شبکه‌ی اینترنتی تلویزیونی «لبیک» و قرآن برای مخاطبان پخش شد. به علاوه، رسانه‌های همگانی خارجی پیام مقام معظم رهبری را که به هفت زبان ترجمه شده است، دریافت کردند.

زائران ایرانی و خارجی شرکت‌کننده در مراسم با ده‌ها دستگاه دوربین عکاسی و فیلم‌برداری از صحنه‌های زیبای این مراسم عکس و فیلم تهیه کردند.

در پایان مراسم با قرائت قطعنامه‌ای، زائران ایرانی شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکان بار دیگر بر محکومیت جسارت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و حمایت از ملت‌های مظلوم و مسلمان عالم، بویژه مسلمانان فلسطین و بر استقامت ملت‌های مسلمان تا حصول پیروزی نهایی تأکید کردند. همچنین زائران خارجی بیت‌الله الحرام، پیام حج رهبر معظم انقلاب اسلامی را برای جهان اسلام بسیار مهم و راهگشا دانستند و تأکید کردند عمل به توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای برای مقابله با اختلاف‌افکنان و همبستگی بیشتر مسلمانان، کلید حل مشکلات کنونی جهان اسلام است.

پس از پایان یافتن مراسم برائت از مشرکان که با وجود برخی شایعات رسانه‌یی، امسال به‌شکل باشکوهی برگزار شد، زائران با نظم خاصی در چادرهای‌شان اسکان یافتند تا خود را برای برپایی دعای پرراز سیدالشهدا (ع) در صحرای عرفات آماده کنند.

۱۳۹۱/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...