نسخه چاپی

دلیل گسترش بی رویه دانشگاه ها در اشكال مختلف چیست

نماینده مردم بافق در مجلس گفت: آقای وزیر! دلیل گسترش بی رویه دانشگاه ها در اشكال مختلف چیست و برای ساماندهی آموزش عالی چه اقداماتی تاكنون انجام داده اید و چه برنامه هایی در دست اجرا دارید؟

به گزارش نما، محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در تشریح سوال خود و سید جواد ابطحی نماینده خمینی شهر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دلیل گسترش بی رویه دانشگاه ها در اشکال مختلف چیست و برای ساماندهی آموزش عالی چه اقداماتی تاکنون انجام داده اید و چه برنامه هایی در دست اجرا دارید؟

وی با بیان اینکه البته ایرادات و اشکالات مربوط به این سوال فقط مربوط به این دوره نیست، گفت: گسترش بی رویه دانشگاه ها و عدم رسیدگی و نظارت به آنها چهره علمی کشور را مخدوش کرده است و بخش اعظمی از این ایراد نیز متوجه به همین مسئله است.

صباغیان ادامه داد: گسترش دانشگاه ها از یک نظر خوب است، ولی از یک طرف نیز بسیاری از دانشگاه ها، ساختمان ها و تجهیزاتشان معطل مانده است که وضعیت به گونه ای است که حتی حقوق بسیاری از این کارکنان نیز معوق مانده و وزارت علوم توان پرداخت حقوق کارکنان را نیز ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بسیاری از رشته ها در دانشگاه های کشور حذف و در حال ادغام است که این مسئله به خودی خود اقدام خوبی در شرایط کنونی است، اما با توجه به اینکه این گسترش بی رویه پیش از این و بدون کار کارشناسی صورت گرفته، امروز با حذف و ادغام دانشگاه ها بسیاری از نیروهای دانشگاهی بلاتکلیف شده اند.

صباغیان با بیان اینکه حتی برخی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قادر به تامین هزینه های خود نیستند، گفت: از سوی دیگر برخی از مراکز علمی وارد امور اقتصادی شده اند که هیچ ربطی به کار آموزش عالی و دانشگاهی ندارد.

وی تاکید کرد: البته گسترش بی رویه دانشگاه ها در مقطع زمانی سال های 84 تا 92 با سیاست های خاصی که در آن زمان اعمال می شد، صورت پذیرفت، ولی از سال 92 تا 95 نیز شاهد بودیم که ایجاد 1800 ظرفیت در مقطع دکتری و 4300 ظرفیت در رده کارشناسی ارشد نیز با تصمیم دولت محقق شد.

این نماینده مجلس در ادامه ادامه داد: گسترش بی رویه دانشگاه ها در کشور در حالی رخ می دهد که در کشورهای پیشرفته تعداد دانشگاه ها کمتر از 500 عدد است. برای مثال در کشور انگلیس 291 دانشگاه و کشور آلمان 412 دانشگاه فعالیت می کنند اما در ایران 2569 دانشگاه وجود دارد. آیا این تعداد دانشگاه اهداف ما در حوزه آموزش عالی را محقق کرده است؟

۱۳۹۷/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...