نسخه چاپی

هالوی: آمریكا در دامی گرفتار شده كه برای ملت ایران پهن كرد

رئیس اسبق سرویس جاسوسی موساد می گوید مردم ایران خشمی عمیق نسبت به آمریكا دارند و آمریكا به خاطر سوابق منفی اش، گزینه های محدودی در مقابل ایران دارد.

به گزارش نما به نقل از کیهان افرايم هالوي در مصاحبه با المانيتور گفت: ايران دشمن است اما با اين دشمن بايد عميق تر برخورد كرد.
او با انتقاد از برخورد غرب با ايران پيش از انقلاب اسلامي گفته است: حكومت ايران پيش از انقلاب اسلامي سكولار بود و دولت محمد مصدق، نخست وزير وقت، در سال 1953 (مرداد 1332) با كودتاي سازمان هاي جاسوسي بريتانيا و آمريكا سرنگون شد و اين دو سازمان در دوره جنگ سرد ( با اتحاد جماهير شوروي) ايران را به عنوان شريك حساب نكردندو باعث خشمي عميق در اذهان ايرانيان شدند.
رئيس پيشين موساد با يادآ وري اين برخورد غرب نسبت به ايران، تصريح كرده است: حادثه گروگان گيري ديپلمات هاي آمريكايي در سفارت واشنگتن در تهران در سال 1979 نتيجه انفجار خشم و آزردگي ملت ايران بود.
هالوي افزود: خوب بود اگر سرنگون كردن حكومت ايران امكانپذير بود اما اكنون آمريكا در دامي گرفتار شده كه با نحوه رفتار با ايران طي سالهاي گذشته براي خود پهن كرده است. آمريكا ايران را محور شرارت ناميد. ايالات متحده در نتيجه گزينه هاي خود در قبال ايران را روز به روز محدودتر و كمتر مي كند.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا نتيجه تلاش هاي گاه به گاه دولت هاي آمريكا براي برقراري روابط با ايران از جمله عذرخواهي مادلين آلبرايت، وزير امور خارجه بيل كلينتون، بابت نقش آمريكا در سرنگوني دولت مصدق را وارونه مي بيند، با لحني انتقادي گفته است: ظرفيت دولت آمريكا در برخورد با دشمنان محدود است بدون اين كه ايدئولوژي آن ها را بپذيرد و اين طرز برخورد مانعي براي طرف مقابل ايجاد مي كند.
افرايم هالوي در زمان صدارت سه نخست وزير اسرائيل، رئيس موساد بوده است و مذاكرات محرمانه اي با حسين، پادشاه پيشين اردن را هدايت كرد كه راه را براي پيمان سازش در سال 1994 همواره كرد. او سابقه 40 سال فعاليت كاري در دولت هاي مختلف اسرائيل را تجربه كرده و تا سال 1995 زمان ترور اسحاق رابين، نخست وزير وقت اسرائيل، رئيس موساد بود.
وي با اشاره به اين سابقه 40 ساله مي گويد: طي اين سال ها دريافته ام براي آن كه بتوان در زمينه مقابله با دشمنان موثر واقع شد بايد از دو توانمندي ضروري برخوردار بود. نخست آن كه در صورت لزوم بتواني با زور بر آنها غلبه كني و دوم اينكه هر آن چه در توان داري را به كاري بگيري تا به ذهن آنها رخنه كرده و تلاش نمايي از زاويه نگاه آنها اوضاع را بنگري و ببيني آيا اصلا وجوه مشتركي وجود دارد يا خير. در سال هاي گذشته در زمينه غلبه از طريق زور تأكيد فراواني شده اما آنچه مورد غفلت قرار گرفته، تلاش براي درك دشمنان است.
وي با اشاره به تحريم ها و دفاع از آن ها براي فشار عليه ملت ايران گفت: چنانچه هدف اعمال فشار براي كشاندن طرف مقابل به پاي ميز مذاكره است، پس بايد لفاظي ها و حرف زدن ها شكل ديگري به خود بگيرد. ما بايد طرز فكر و قوانين بازي را عوض كنيم و پيش دستي نماييم. ما نبايد واژه خط قرمز را به كار ببريم. البته بايد جلوي تبديل شدن ايران به يك قدرت هسته اي را گرفت و موجوديت اسرائيل را نيز تضمين كرد.
رئيس پيشين موساد گفته است كه بنيامين نتانياهو با سخن گفتن از بمباران ايران، نتوانسته افكارعمومي اسرائيل را براي حمله به ايران متقاعد كند.

۱۳۹۱/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...