نسخه چاپی

موافقت آلمان با استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیك

دادگاهی در آلمان با ادعای اینكه دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده در این كشور از مصونیت دیپلماتیك برخودار نیست، با استرداد وی به بلژیك موافقت كرد.

به گزارش نما، دادگاهی در آلمان اعلام کرد با استرداد یک دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی به بلژیک موافقت کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای درباره این دیپلمات ۴۶ ساله که تیر ماه امسال دستگیر شد، اعلام کرد که روز ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد دیپلمات یاد شده موافقت کرده است.

این دادگاه مدعی شده که چون این دیپلمات در محل مأموریتش یعنی اتریش حضور نداشته و در مرخصی به سر می‌برده، از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیست. در بخشی از بیانیه دادگاه آمده است: «این فرد تحت ت,قیب نمی‌تواند به مصونیت دیپلماتیک استناد کند، چراکه او در تعطیلات چند روزه خارج از کشور محل مأموریتش بوده و در حال سفر بین کشور میزبان و کشور فرستنده هم نبوده است.»

بلژیک که تیر ماه امسال یک زوج ایرانی‌الاصل را به اتهام تلاش برای بمبگذاری در تجمع گروهک تروریستی منافقین در پاریس پایتخت فرانسه بازداشت کرد، مدعی است که این دیپلمات ایرانی با این زوج در ارتباط بوده است.

دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دپیلمات ایرانی به زوج بلژیکی-ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

در ارتباط با اتهام بمب‌گذاری در نشست منافقین جمعا شش نفر در بلژیک، فرانسه و آلمان دستگیر شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران این اتهام را رد کرده و با اشاره به عضویت زوج بازداشت‌شده در گروهک منافقین، آن را تلاشی برای فضاسازی علیه ایران توصیف کرده است. بازداشت این افراد که بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی «موساد» سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی انجام شده، دقیقا در روزی اتفاق افتاد که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران عازم اروپا بود.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در آن زمان این اتهام‌ علیه دیپلمات ایرانی را «طرح شیطانی» و «عملیات فریب» خواند. وی در پیام توئیتری گفته بود :«ایران به صراحت هرگونه خشونت و ترور را در هر جایی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذینفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند.»

«بهرام قاسمی»سخنگوی وزارت خارجه هم امروز دوشنبه درباره رای دادگاهی در آلمان گفت: «این موضوع توسط وزارت خارجه و سفارتخانه های ایران در وین، برلین و بروکسل دنبال شده و می‌شود و امیدواریم دولت آلمان به واقعیتها وقوف کامل پیدا کند و دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود.»

۱۳۹۷/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...