نسخه چاپی

دولت هیچ عایدی از افزایش نرخ ارز نداشته است

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان از محل افزایش نرخ ارز ریالی عایدی نداشته و سهم ارزدولت از فروش نفت صرفا برای كالاهای اساسی، نهاده‌های كشاورزی و دارو هزینه می‌شود.

به گزارش نما، حمید پورمحمدی امروز در جلسه صبحانه کاری که با حضور محمد باقر نوبخت و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: سازمان برنامه و بودجه آنچه بخش خصوصی در مورد مشارکت خواسته تبدیل به لایحه، قانون و آئین نامه کرد و هفته‌های اخیر هم چند مصوبه از سران قوا دریافت کرد.

وی افزود: برای دریافت اطلاعات اطلاعات شفاف از تمام دستگاه‌ها یک سامانه‌ای در حال طراحی است، تا اطلاعات از همان ابتدا در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، این در حالی است که روسای سازمان‌های برنامه و بودجه توجیه شده‌اند که مدیری می‌تواند ادامه همکاری بدهد که از قدرت تعامل با بخش خصوصی برخوردار باشد.
پورمحمدی بیان داشت: دولت یک ریال از وزارت نیرو دریافت نکرده ، اگرچه سازمان هدفمندی یارانه‌ها طبق قانون باید بخشی از پول نفت و برق را صرف یارانه نقدی کند، 100 درصد آن را به خودش دریافت کرد و به ازای آن، مبلغ را ازبودجه جبران کرده، بنابراین اگر اخباری غیر از این شنیده شده دقیق نیست. الان در حوزه برق با همکاری وزارت نیرو و مپنا در حال انجام است تا خودمان را از خاموشی‌های سال آینده مصون نگه داریم و در این راستا 2 مسیر پیش رو داریم و باید مطالبات نیروگاه‌ها را حل و فصل کنیم و در آینده هم باید افزایش تولید و کاهش مصرف را برنامه‌ریزی کنیم.
معاون سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: بودجه را با توجه به شرایط حتما 3 لایه تنظیم می‌کنم تا کشور را از نوسانات محتمل مصون کنیم و امسال اتاق بازرگانی و نمایندگان اصناف و اتاق تعاون در ستاد بودجه حضور دارند.
پورمحمدی اظهار داشت: امسال در بودجه تاکید بر نظم بخشی شرکت‌های دولتی است و همچنین قدرت رقابت آنها در ارتباط با بخش خصوصی تعدیل شود و بودجه‌ریزی آنها براساس عملکرد می‌شود، یعنی هر شرکتی باید اثبات کند، در ازای هزینه، چه خدمتی به جامعه می‌دهد.


* تهاتر بدهی بخش خصوصی با دولت


وی به موضوع مالیات اشاره کرد گفت: ما باید فشار مالیاتی بر تولید را کم کنیم و در مقابل از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم و جزء برنامه‌های کارگروه ما است.
معاون سازمان برنامه و بودجه به موضوع تهاتر اشاره کرد و اظهار داشت: کسانی که از یک طرف از دولت طلب کار و به بانک بدهکارند، بین دو فشار قرار دارند، برای حل مشکل این دسته در بند و و تبصره 5 نیز این موضوع را لحاظ کرده‌ایم، اما بانک مرکزی در این رابطه برخی مشکلات را در نظر داشت، به همین دلیل به طور کامل اجرا نشد.
وی افزود: یکی از روش‌هایی که بخش خصوصی را از فشار خارج کنیم، بحث تهاتر است که حتما امسال آن را انجام می‌دهیم.
پورمحمدی اظهار داشت: قانونگذار نوشته است که کسانی مطالبات آنها در پایان سال 95 است این یک قانون است و هفته گذشته با کمیسیون بودجه جلسه گذاشتیم که در آن سال بسیاری از بانک‌ها بدهی خود را با بانک مرکزی تسویه کردند و از آن طرف پیمانکاران ما سال 95 را وصول کردند و قرار است، در اصلاحیه بودجه که این هفته در دستور کار است، سال 95 به سال 96 تبدیل شود.


معاون سازمان بودجه با اشاره به قاچاق


بنزین گفت: سوخت باید متعادل شود و این مهم جزء برنامه‌های اصلی سازمان برنامه و بودجه است.
پورمحمدی بیان داشت: تلاش داریم که نرخ تنزیل اسناد خزانه کاهش یابد.


* دولت عایدی از محل افزایش نرخ ارز نداشه است


معاون سازمان برنامه و بودجه در مورد درآمد دولت از تغییر نرخ ارز بیان داشت: تا الان سازمان برنامه و بودجه از محل افزایش نرخ ارز ریالی عایدی نداشته است. آنچه که سهم دولت است، بابت فروش نفت ، صرفا به صورت ارز دولتی برای کالاهای اساسی ، نهاده‌های کشاورزی، دارو هزینه می‌شود و حتی دولت 100 درصد ارز سهم خود را صرف این موارد می‌کند.
وی بیان داشت: درآمد ارزی سه مولفه دارد آنچه که نفت صادر می‌شود 32 درصد به صندوق توسعه ملی واریز می شود و 14.5 درصد سهم نفت هم هیچ ارتباطی به دولت ندارد و حدود 53 درصد سهم دولت است که سهم دولت از ابتدای امسال تاکنون اگرچه هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ میزان صادرات از پیش بینی بودجه بالاتر بوده، اما تمام منابعی که به دست آمده است، برای حمایت از مردم صرف کالاهای اساسی شده است.


* 5 کلان برنامه سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با تحریم ها


پورمحمدی اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه نقشه راه و تصویر کلانی برای مقابله با تحریم ها طراحی کرده و 5 کلان برنامه از جمله بودجه دولت، معیشت مردم، تولید و تجارت و اشتغال و نظام بانکی و نقدینگی پول و ارز را برای این منظور طراحی کرده است.

۱۳۹۷/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...