نسخه چاپی

راز سكوت آل‌سعود در برابر تحقیرهای ترامپ

روزنامه رای‌الیوم در مطلبی به بررسی علت سكوت سران سعودی در قبال توهین‌های پی‌درپی رئیس‌جمهور آمریكا پرداخت.

به گزارش نما، روزنامه اینترنتی رای الیوم در مطلبی درباره تحقیر پی‌درپی سران سعودی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نوشت: ریاض در برابر اهانت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنان سکوت اختیار کرده است. ترامپ گفته است بقای حکومت عربستان بدون حمایت آمریکا دو هفته هم امکان‌پذیر نیست. عربستان در حالی اکنون در برابر این اظهارات اهانت‌آمیز سکوت اختیار کرده که پیش‌تر درباره اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، که گفت کشور‌های خلیج (فارس) دیگر مهم نیستند، رفتار متفاوتی از خود نشان داده بود.

در ادامه این مطلب آمده است: دست‌اندرکاران روابط بین‌المللی از این سکوت ریاض درباره اظهارات ترامپ در روز شنبه و سه‌شنبه گذشته اظهار شگفتی می‌کنند. وی در تجمع تبلیغات انتخاباتی در ویرجینیا و میسیسیپی اظهار داشت حکومت پادشاهی عربستان بدون حمایت آمریکا دوام نمی‌آورد؛ این اظهارات به مثابه سیلی محکمی به نیرو‌های نظامی عربستان و در عین حال اذعان به برتری ایران است؛ اما مهم‌تر از آن سکوتی است که ریاض اختیار کرده است و این رفتار با واکنش‌های تند آن در مقابل کشور‌هایی مانند سوئد، آلمان و کانادا که پیش‌تر درباره مسئله حقوق بشر از عربستان انتقاد و آن را به خروج سفرای خود و کاهش روابط تجاری تهدید کردند، مغایرت دارد.

به نوشته رای‌الیوم، سکوت ریاض همچنین با موضعی که عربستان سعودی پیشتر در برابر اظهارات باراک اوباما اتخاذ کرد نیز مغایرت دارد. اوباما مارس ۲۰۱۶ در مصاحبه با مجله «آتلانتیک» از کاهش اهمیت کشور‌های خلیج (فارس) در برنامه‌های آمریکا سخن گفت و این کشور‌ها را مسئول مشکلاتی دانست که آمریکا را گرفتار خود کرده است. عربستان این بار در برابر اهانت‌های ترامپ سکوت کرد، حال آنکه پیش‌تر از اظهارات اوباما به شدت انتقاد کرده بود.

به گفته منابع آگاه از سیاست‌های جدید آمریکا، آنچه مقامات عربستان را به سکوت در برابر اظهارات ترامپ وا داشته، این است که آن‌ها می‌دانند، رئیس جمهور آمریکا به هرگونه اظهارات نامناسب عربستان با خشونت بسیار و چه بسا با تحریم‌های اقتصادی پاسخ خواهد داد.

همچنین آنچه ریاض را به سکوت واداشته، نگرانی آن از احتمال توقف حمایت‌های نظامی آمریکا در جنگ علیه یمن است تا شدت ضعف نیرو‌های نظامی عربستان را به کشور‌های جهان نشان دهد و در صورت توقف حمایت‌ها، عملکرد نظامی عربستان به شدت دچار ضعف و این باعث حملات بیشتر یمنی‌ها علیه خاک عربستان خواهد شد.

در انتهای این مطلب آمده است: حمایت آمریکا از عربستان، در فراهم آوردن اخبار و اطلاعاتی درباره مواضع نیرو‌های یمنی و حوثی‌ها (نیروهای انصارالله)، مشارکت افسران سابق به ویژه فرماندهان در جنگ، همچنین حضور نیرو‌های فنی آمریکا برای نظارت بر برخی عملیات از جمله رهگیری موشک‌های بالستیک که حوثی‌ها با آن‌ها خاک عربستان را هدف قرار می‌دهند، نمود می‌یابد.

۱۳۹۷/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...