نسخه چاپی

به بهانه درخواست رييس جمهور براي بازديد از زندان اوين:

پازل دشمن را چه كسانی تكمیل می كنند؟

عکس خبري -پازل دشمن را چه کساني تکميل مي کنند؟

یا رییس جمهور در موقعیت كنونی با پافشاری روی موضع خود دست به اقدامات جدیدی خواهد زد، آیا رییس جمهور با این گونه اقدامات پازل دشمنان انقلاب و نظام را تكمیل نمی‌كند؟

روزهای اخیر بازدید از زندان اوین بهانه نامه نگاری روسای قوا به هم و موضع گیری مسولین نسبت به یکدگیر شده است، نامه ای که به محض انتشار در ذهن مخاطبین شائبه های مختلفی ایجاد کرد.
با نگاهی به تاریخچه و درخواست برخی از مسئولان مبنی بر بازدید از زندان های کشور به خصوص زندان اوین به این نتیجه می رسیم که چنین بازیدهایی مسئله جدیدی نیست و مسبوق به سابقه بوده و با توجه به اقتضای زمانی این بازدیدها انجام شده یا صورت نگرفته است.
بنا بر این گزارش بنی صدر، رئیس جمهور وقت در سال 1359 در سخنرانی روز عاشورا، در میدان آزادی اتهام شکنجه در زندان ها را به شکلی کاملاً تهییج آمیز مطرح کرد و با اوج گیری تبلیغات سیاه داخل و خارج آیت الله موسوی اردبیلی، دادستان کل کشور از دستور امام مبنی بر بازدید هیئتی متشکل از حجت الاسلام محمد منتظری از جانب امام، علی محمد بشارتی جهرمی از جانب مجلس، دکتر افتخار جهرمی از سوی شورای نگهبان و حسین دادگر، دادستان تهران از سوی شورای عالی قضایی از زندان های کشور خبر داد.
براین اساس کار هیئت مذکور ماه ها به طول انجامید و همه زندان های کشور بدون استثناء مورد بازدید قرار گرفت. در پایان تحقیقات، شهید منتظری، نماینده امام (كه در آن مقطع تاريخي به مخالفت رسانه اي با شهيد بهشتي شهره بود) عنوان کرد: اتهام وارده به روش بازجویی و بازپرسی از طرف یکی از مقامات کشور به هیچ وجه صحیح نیست.
مخالفان شهید بهشتی هم از جمله کسانی بودند که درخواست بازدید از زندان اوین را داشته اند؛ علیه ایشان در دستگاه قضا شایعاتی راه انداختند تا از یک سو به وی فشار بیاورند تا برخوردهای قانونی با متخلفان را متوقف و یا با سرعت کم تری پیگیری کنند و از سوی دیگر با فضا سازی ضد ایشان بر روند فعالیت دستگاه قضائی اثر گذار باشند و از همه مهمتر واكنش شهيد بهشتي بود كه پس از دستور امام مبني بر عدم جدال مسئولان قوا، در برابر اين اتهامات تنها سكوت الهام بخش وحدت را در دستور قرار داد؛ و سرانجام مزد اين سكوت را با آبرويي بالاتر از قبل دريافت و سيد الشهداي انقلاب لقب گرفت.
موسوی لاری، معاون وزیر کشور و شوشتری در سال 76 از دیگر مسئولانی بودند که قصد بازدید از زندان البته برای اطلاع از وضعیت شهردار متهم شده تهران را کردند. البته درخواست بازدید آنها درآن زمان با مخالفت محسنی اژه، قاضی پرونده روبرو شد و استدلال هم این بود که متهم نمی تواند در جریان بازپرسی ملاقاتی داشته باشد.
در مرداد ماه سال 1385 جمعی از نمایندگان اقلیت مجلس شورای اسلامی از بندهای مالی، نسوان، مواد مخدر و امنیتی و همچنین تعدادی از زندانیان مطبوعاتی زندان اوین بازدید و با تعدادی از زندانیان گفت و گو کردند البته به دلیل مخالفت وزارت اطلاعات برای این نمایندگان امکان بازدید از بند 209 زندان اوین که نوعا زندانیان سیاسی بودند فراهم نشد.
روزهای گذشته محمود احمدی نژاد با ارسال نامه‌ای به رییس قوه قضائیه، از وی خواست تا دستور هماهنگی‌های لازم برای بازدید وی از زندان اوین معمول گردد.
در بخشی از این نامه آمده است؛ اطلاع دارید که بازدید اینجانب از زندان اوین برای روز دوشنبه 17-07-91 برنامه‌ریزی و روز یکشنبه 16-07-91 از طریق وزیر محترم دادگستری به آن قوه محترم اعلام گردید. پس از ساعتی ایشان اعلام کردند که مسئولین قوه قضائیه می‌خواهند که این بازدید به روزهای آینده موکول گردد. مقتضی است دستور فرمایید در اسرع وقت هماهنگی لازم جهت این بازدید معمول گردد.
بعد از خبر انتشار نامه رییس جمهور به آملی لاریجانی سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به این نامه در جمع خبرنگاران می گوید: با توجه به شرایط خاصی که امروز در آن هستیم و با توجه به اولویت های اصلی کشور به خصوص مسائل اقتصادی باید هم و غم خود را برای رفع این مسائل بگذاریم و حواسمان به مسائل اصلی باشد. نباید ذهن خود را به مسائل فرعی معطوف و با این مسائل خود را مشغول کنیم. بازدید از یک زندان در این شرایط مقوله ای فرعی است. البته رئیس قوه قضائیه پاسخ نامه را داده است اما هر کاری باید بر اساس مقررات انجام شود.
اژه ای ادامه داد: حدود هفت سال و خرده‌ای از دوره ریاست‌جمهوری ایشان گذشته و در طول این مدت تقاضایی نشده بود اما اکنون که در ماه‌های پایانی دوره دهم یکی از منتسبین آنها در زندان هستند، ممکن است شائبه سیاسی ایجاد کند که چرا اکنون و چرا از زندان اوین بازدید شود و حتی اگر در این زمینه مصلحت‌اندیشی داشته باشیم در این شرایط مناسب نیست.
اما این مکاتبات اینجا به پایان نرسید، محمود احمدی نژاد در واکنش به سخنگوی قوه قضائیه نامه جدیدی در 5 بخش خطاب به آیت الله آملی لاریجانی منتشر کرد.
محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه در اصول قانون اساسی لزوم اجازه، موافقت و یا مصلحت اندیشی قوه قضائیه در اجرای وظایف قانونی رییس جمهوری پیش بینی نشده است، تاکید کرد: به استناد اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل 113 و سوگند شرعی اصل 121، مصمم به اجرای کامل قانون اساسی و اصلاح اساسی و ریشه ای امور کشور هستم و مطمئناً با سرکشی از زندانها و برخی دادگاهها نحوه اجرای اصول قانون اساسی و رعایت حقوق اساسی ملت را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به ملت بزرگ و مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد.
در همین حال آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در پاسخ به احمدی نژادمی آورد: - مدّت مدیدی است که در مقابل حملات غیرمنطقی و غیرقانونی و نسبت‌های خلاف واقع شما به قوه قضائیه و مسئولان آن، سکوت اختیار کرده‌ام. مبنای این سکوت رعایت مصالح نظام و تبعیّت از فرامین مقام معظم رهبری در عدم تقابل مسئولان و خصوصاً سران قواست. لذا پاسخ نامه اوّل را به صورت «خیلی محرمانه» ارسال داشتم تا این مصلحت اهم را رعایت کرده باشم. متأسفانه شما به بهانه «حقوق اساسی ملت» نامه دومتان را نیز رسانه‌ای کرده‌اید که علاوه بر سخنان نادرست، نسبت‌های ناروا و خلاف واقع بسیاری در آن مطرح کرده‌اید. سکوت بر این نسبت‌های خلاف واقع ممکن است پاره‌ای اذهان را ره زند که شاید واقع امر همین است که می‌گویید.
فتح الله حسینی در نشست علنی چهارشنبه ۳ آبان مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور با اشاره به وعده وی برای ایجاد ۲ میلیون شغل گفت: ۷ سال از دولت شما می گذرد چطورالان به فکر زندانیان افتاده اید ای کاش سری هم به بیکاران می زدید و می دانستید مشکلات آنها چیست؟
رمضانعلی سبحانی فر در نشست علنی چهارشنبه 3 آبان مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور با اشاره به اینکه شاخص های اقتصادی حوزه انتخابیه اش جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده گفت: به جای رسیدگی به مشکلات و کمبودها و گرانی و بیکاری مردم و نیاز مبرم فضای کشور به آرامش و تلاش در جهت تولید و رسیدگی به کارهای عمرانی هر روز به جنجال ها و نامه نگاری های مختلف می پردازید.
آیت‌الله حسین نوری همدانی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به برخی از نامه‌ پراکنی‌های تنش‌آفرین بین روسای قوا، گفت: امروز نظامی در این مملکت به وجود آمده که حفظ آن از اوجب واجبات است و مردم به رهبری و مسئولان آن علاقه دارند و نمونه آن سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی بود که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.
آیت‌الله مکارم شیرازی (مدظله العالی) در درس خارج فقه خود می فرماید: مسائل غیر اصلی و فرعی را رها کنید، نامه رد و بدل نفرمایید، به سراغ مشکلات اصلی مردم از جمله گرانی، ‌تورم و تحریم ها و تنگناهای اقتصادی و مشکلات اخلاقی بروید و برای حل آنها اقدام کنید
باید دید هدف اصلی ریاست جمهوری از طرح بازدید از زندان اوین چیست؟ آیا رییس جمهور در موقعیت کنونی با پافشاری روی موضع خود دست به اقدامات جدیدی خواهد زد، آیا رییس جمهور با این گونه اقدامات پازل دشمنان انقلاب و نظام را تکمیل نمی‌کند؟
براستی این درخواست بیرون از تعارفات سیاسی چه ارزشی داشته است که به خاطر آن باید نامه ها نگاشت و خواند و چک کرد تا تایید شود یا نشود و موضوع نقل رسانه های ضد انقلاب باشد. و نيز بايد پرسيد آيا رييس قوه قضائيه نيز بهترين گزينه را در برابر اين رفتار غلط انتخاب كرد؟
منبع:روزنامه شما

۱۳۹۱/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...