نسخه چاپی

ماجرای خانواده ای كه سانتریفیوژ آلوده به ایران فروخت

دولت سوییس پرونده قضایی یك خانواده سوییسی را كه متهم به همكاری با سازمان سیا برای ارسال تجهیزات هسته ای آلوده و خرابكاری در برنامه هسته ای ایران هستند مختومه اعلام كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ این پرونده پس از گذشت حدود 10 سال با سازش بین دادستانی به عنوان مدعی العموم و خانواده مذکور در هفته اول مهر 1391 مختومه اعلام شد.

با مصالحه انجام شده فریدریش تنر و دو فرزند وی به نام های مارکو و اورس به خاطر همکاری با سیا مشمول عفو واقع شده و از زندانی شدن رهایی یافتند.

آنها به ترتیب به 50 و 40 ماه زندان تعلیقی و همچنین پرداخت 400 هزار فرانک هزینه دادرسی محکوم شده بودند.

خانواده تینر متهم بودکه از اواخر دهه 70 تا اواسط دهه 80 با شبکه عبدالقدیر خان همکاری کرده است.

اورس تینر متهم بود که در سال 2001 با دریافت یک میلیون دلار به استخدام سیا در آمده و دستگاهی دستکاری شده را به ایران تحویل داده بود.

شرکت خانواده تینر سازنده فنتیل های (تهویه سانتریفیوژ) ویژه ای برای غنی سازی اورانیوم بودند. آنها ابتدا کالای صادراتی را به شرقق امریکا ارسال می کردند و سازمان سیا در آنجا قطعات دیگری در این دستگاه ها تعبیه می کرد و سپس محموله به مقصد ایران بارگیری می شد.

لورس تینر در این زمینه گفته است: «دستگاه ارسالی ابتدا کار خود را انجام می داد اما به محض بالا رفتن حرارت در هم می شکست. گاهی هم که ظاهرا به کار خود ادامه می داد ولی در واقع چیزی تولید نمی کرد».

شواری فدرال سوییس در سال 2008 دستور داد اسناد مربوط به پرونده خانواده تینر امحا شود.

ظاهرا این کار تحت فشار امریکا انجام شده است که عملا هدایت و رهبری سرویس اطلاعاتی سوییس را بر عهده دارد.

منبع: ایران هسته ای

۱۳۹۱/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...