نسخه چاپی

هشدار به آمریكا

محمد كاظم انبارلویی

ترامپ اعلام کرده است؛ «آمریکا از معاهده سلاح‌های هسته‌ای میانبرد با روسیه خارج خواهد شد.» این اعلام تازه‌ ترین نقض عهد یا بدعهدی آمریکا پس از نقض عهد برجام و نقض برخی معاهدات با اروپا، آمریکای لاتین ‌و چین است.
آمریکا کلاً در مسیر بدعهدی و نقض عهد معاهدات جهانی حرکت می‌کند. دنیای جدیدی که پس از این بدعهدی‌ها پدید خواهد آمد چه مختصاتی دارد؟ در حوزه اقتصادی و سیاسی کار در معرکه تحریم‌ها رقم می‌خورد، در حوزه نظامی وضع چگونه خواهد بود؟
ولادیمیر پوتین اخیراً در یک نشست امنیتی درموچی به بخشی از این سوالات پاسخ داده است. او دورنمایی از یک جنگ هسته‌ای را به تصویر می‌کشد و از موضع روسیه در این‌باره رونمایی می‌کند. پوتین می‌گوید: «روسیه در حمله اتمی به دشمنانش پیش‌دستی نمی‌کند، اما در صورت تجاوز ظرف چند ثانیه دشمنان را نابود خواهد کرد. ما به آنها فرصت توبه می‌دهیم و خود شهید می‌شویم و به بهشت می‌رویم.»
او گفته است: «ما ایده حمله پیش‌ دستانه نداریم، ایده ما پاسخ به یک حمله پیش‌د‌ستانه است.»
پوتین با رونمایی از یک دیدگاه ایدئولوژیک از این نبرد خبر می‌دهد و می گوید: «ما به عنوان شهید به بهشت می‌رویم و متجاوزان به سادگی کشته خواهند شد و زمانی برای توبه کردن نخواهند داشت.»
خروج آمریکا از معاهده هسته‌ای با روسیه نشان می‌دهد آمریکایی‌ها مایلند مردم جهان را از وقوع احتمال یک جنگ هسته‌ای خبردار کنند. این رویکرد تصویری دیگر از دیوانگی ترامپ و نوع بلاهت او در نگاه به روابط بین‌المللی و مناقشات شرق و غرب است.
آمریکایی‌ها در افغانستان،‌ عراق ، سوریه و به طور کلی در غرب آسیا کم آورده‌اند اما روس‌ها نیز نشان داده‌اند که در تأمین منافع امنیتی خود در غرب آسیا کوتاه نمی‌آیند. روس‌ها در شکستن کمر تروریست‌ها در منطقه تردید ندارند، چون آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌دانند. با این فهم راهبردی، حضور خود را در کنار مقاومت تاکنون حفظ کرده‌اند.
این‌که آمریکایی‌ها هشدار روس‌ها را جدی خواهند گرفت یا نه، فعلاٌ سوالی بی ‌پاسخ است، اما یک نکته کلیدی هم در اینجا وجود دارد و آن، این‌که ادامه دیوانه بازی‌های ترامپ در نقض پیمان‌های جهانی و بین‌المللی اگر حد یقف نداشته باشد، ممکن است مسکو را وادار کند در این تصمیم که حمله پیش‌دستانه هسته‌ای نداشته باشد، تجدید نظر کند. پوتین در همین نشست گفته است؛ «از تحریم‌های آمریکا خسته شده‌ایم.» ممکن است این خستگی باعث شود او یا جانشینان او را وادار کند به طور خودکار دست روی ماشه هسته‌ای بگذارند. امروز این منطق به تئوری دفاعی روس‌ها راه یافته که اگر بکشند پیروز هستند، اگر هم کشته شوند شهید محسوب می‌شوند و به بهشت می‌روند.
فقط با این منطق می‌توان ترامپ را از دست زدن به کارهای دیوانه‌ وار دور کرد.

۱۳۹۷/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...