نسخه چاپی

دفاع روباه پیر از ترامپ

به دنبال آنكه دونالد ترامپ اعلام كرد از توافق چندین دهه‌ای پیمان تسلیحات هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود، وزیر دفاع انگلیس تاكید كرد قاطعانه در كنار ایالات متحده ایستاده است.

به گزارش نما، گوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس، روسیه را بابت به "خطر انداختن" پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) که در ۱۹۸۷ مورد توافق آمریکا و شوروی قرار گرفت، مورد انتقاد قرار داد و از کرملین خواست تا به امورشان رسیدگی کرده و مشکلات را حل و فصل کنند.

ویلیامسون به فایننشال تایمز گفت: بدون شک متحد نزدیک و دیرینه ما آمریکاست و ما قاطعانه در کنار ایالات متحده ایستاده‌ایم تا این پیام را منتقل کنیم که روسیه باید به وظایفش طبق این پیمانی که به امضا رسانده است، عمل کند. روسیه عهدشکنی کرده است و آی‌ان‌اف را تبدیل به چیز مضحکی کرده است.

پیمان آی‌ان‌اف میان رونالد ریگان و میخائیل گورباچف به امضا رسید و کشورها را در دستیابی، تولید یا آزمایش موشک‌های کروز با برد بین ۴۸۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر از زمین منع می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مسکو را به "سال‌ها نقض" این پیمان متهم کرده و هشدار داده است که اگر چین و روسیه که جزو این پیمان هستند، ساخت یا دستیابی به این تسلیحات را متوقف نکنند، آمریکا هم برنامه خودش را آغاز می‌کند. روسیه متهم است که با ساخت موشک‌های جدید در سال‌های اخیر خلاف این معاهده عمل کرده است.

وزیر دفاع انگلیس که به آمریکا رفته است، گفت: قطعا ما خواستار تداوم این پیمان هستیم اما این امر مستلزم تعهد طرفین است و در حال حاضر یک طرف آن را نادیده می‌گیرد. این روسیه است که آن را نقض می‌کند و باید به این وضعیت رسیدگی کرده و مشکلات را حل و فصل کند.

ترامپ اصلا به نقض‌های این پیمان در سال‌های اخیر اشاره نکرده است، با این حال مقام‌های امنیت ملی کاخ سفید سال ۲۰۱۷ از استقرار یک موشک کروز روسیه در نقض این پیمان گزارش دادند. کرملین همچنین در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به نقض این پیمان متهم شده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی در نوادا تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به آنها اجازه نقض این توافق هسته‌ای را به آنها بدهیم و آنها بروند برای خودشان سلاح بسازند و ما چنین اجازه‌ای نداشته باشیم. ما هم دست به ساخت چنین تسلیحاتی خواهیم زد مگر اینکه چین و روسیه بیایند و بگویند که انجام این کار خردمندانه نیست و این را انجام ندهیم. اما اگر روسیه و چین دست به انجام این کار می‌زنند و فقط ما مانده‌ایم، اصلا قابل قبول نیست.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است به زودی به مسکو سفر کند و دیداری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت کرملین داشته باشد. این نشست‌ها در ادامه رایزنی‌هایی است که با دیدار ماه ژوئیه رهبران دو کشور در هلسینکی آغاز شد

۱۳۹۷/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...