نسخه چاپی

هشدار؛ مرگ خاموش را جدی بگیرید

ندا محمدسعید گفت: مسمومیت با گاز منوكسیدكربن یكی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها است و به مرگ خاموش معروف است.

به گزارش نما، ندا محمدسعید در هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها درخصوص گاز منوکسید‌کربن اظهار داشت: منوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، بی طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های‎‎‌ فسیلی ‌مانند نفت، گاز، بنزین تولید می شود. مرگ بسیاری از هموطنان در سال های اخیر بر اثر استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی (نفتی، زغالی و گازسوز) و سوخت ناقص آنها، ‌زنگ خطری است تا در استفاده از این وسایل توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: مسمومیت با گاز منوکسیدکربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها است و به مرگ خاموش از آن یاد می‌شود. ‌مسمومیت با منوکسید کربن در کمال ناباوری فرد به خواب رفته را آرام آرام به سوی خواب ابدی و مرگ می برد. ‌

این کارشناس دارویی، علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن را عنوان کرد و گفت: در ‌برخی موارد علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و ‌استفراغ در فرد ظاهر می شود. در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‌وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به ‎علایم مسمومیت با منوکسیدکربن در کودکان بیان کرد: تهوع، استفراغ و اسهال از علایم مسمومیت با این گاز می باشد که با مقادیر پایین تری از ‌آن بروز می نماید. تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن به ویژه در کودکان می تواند با بروز ‌اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.‎‌ تماس طولانی مدت با مقادیر کمتر گاز منوکسید کربن که اغلب در اثر زندگی در شهرهای بزرگ صنعتی با هوای آلوده رخ می دهد، می تواند فرد را به بیماری های قلبی عروقی مبتلا ‌سازد.

وی در پایان تاکید کرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است. در ‌صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسید کربن و گازهای دیگر، باید احیای قلبی ریوی را آغاز نمود و سریعا ‌با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت.‌

گفتنی است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکم تا هفتم آبان ماه را هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری کرده است.

۱۳۹۷/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...