نسخه چاپی

«روایت یك كابوس سی‌ساله» در خانه سینما

جلسه رونمایی از كتاب «علی عباسی تقدیم می‌كند: روایت یك كابوس سی‌ساله» نوشته قصیده گلمكانی با حضور علی عباسی تهیه‌كننده سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش نما، جلسه‌ رونمایی از کتاب «علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله»، عصر دیروز شنبه ۵ آبان با حضور علی عباسی تهیه‌کننده فیلم‌هایی مثل «رضا موتوری»، «حسن کچل»، «پنجره»، «نازنین»، «سوته‌دلان»، «تنگنا» و «تنگسیر» و شماری از فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان، بازیگران و منتقدان و علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیر پوریا منتقد و مدرس سینما، سخنرانی کوتاه خود را با توضیحی درباره حضور علی عباسی در سینمای پیش از انقلاب شروع کرد و گفت: واقعیت این است که عباسی هیچ شباهتی به بقیه تهیه‌کنندگانی که در آن سال‌ها صرفاً فیلم تولید می‌کردند نداشته و او کارهای فرهنگی را با نوشتن در روزنامه‌ها و مجله‌های سینمایی شروع کرد و به‌تدریج و بدون پارتی‌بازی‌های مرسوم و متداول برنامه‌های تلویزیونی ویژه سینما راه انداخت که در تاریخ تلویزیون بی‌نظیرند.



وی ادامه داد: او وقتی پا به عرصه تهیه فیلم گذاشت از همان ابتدا می‌دانست می‌خواهد چه نوع فیلم‌هایی را تولید کند، اما خبر نداشت که در سال‌های بعد اسیر حسادت همکارانی می‌شود که دفترهای تولید فیلم‌شان در محله ارباب‌جمشید بود و از دفتر او که در بلوار الیزابت راه افتاده بود دلخوشی نداشتند.

در ادامه این برنامه قصیده گلمکانی مولف کتاب چند کلمه‌ای درباره آشنایی خودش با عباسی گفت و توضیح داد که ترجیح می‌دهد به‌جای هر حرف دیگری فیلم کوتاهی را که سال‌ها پیش به شکل آماتور و برای عباسی ساخته نمایش دهد؛ فیلمی به‌نام «سیب‌هایی برای درخت آلو» که از یک نظر به کتاب شبیه است.

بخش‌هایی از گفت‌وگوهای گلمکانی با عباس کیارستمی، جلال معیریان، مسعود کیمیایی، علیرضا داوودنژاد و پرویز نوری در این فیلم بود.

علیرضا محمودی منتقد و محقق سینما بعد از نمایش فیلم در سخنرانی کوتاهی به شرح سینمای ایران در سال‌های دور پرداخت و گفت: در دل سینمای آن سال‌ها که سال‌های رونق سینمای ایران بود و فیلم‌های مختلفی در ژانرهای مختلف ساخته می‌شدند و روی پرده‌ سینما می‌رفتند، علی عباسی یکی از معدود آدم‌هایی بود که هوش و ذکاوت بسیاری داشت و می‌دانست اگر فیلمی فروش بالایی نداشته باشد امکان ادامه کار نیست و باید فیلم‌های دیگری هم تولید کند که فرصت تهیه فیلم‌های فیلم‌سازان جوان موج نویی را هم داشته باشد.

در پایان مراسم علی عباسی و قصیده گلمکانی نسخه‌هایی از کتاب را برای علاقه‌مندان امضا کردند. کتاب «علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله» را نشر چشمه منتشر کرده و به‌زودی چاپ دوم آن به بازار می‌آید.


۱۳۹۷/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...