نسخه چاپی

چرا اهل تسنن مستقل باید در دولت لبنان حضور داشته باشد؟

هر معیاری كه در روند تشكیل دولت بر اساس نتایج انتخابات در نظر بگیریم، اهل تسنن مستقل از ۱۴ مارس باید حداقل یك كرسی وزارتی داشته باشند، مگر اینكه بخواهیم نتایج انتخابات را دور بزنیم.

به گزارش نما، سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان در حالی اصرار داد هیچ پست وزارتی به 6 نماینده اهل تسنن مستقل از جریان المستقبل ندهد که بر اساس تمامی بر آورد‌ها این گروه دست کم باید به یک کرسی وزارتی دست پیدا کند.

حریری اما طی این 5 ماه با نادیده گرفتن مطالبات مردمی در اعطای نمایندگی پارلمانی به این افراد تلاش دارد آنها را از عرصه سیاسی دستگاه اجرایی کشور دور نگه دارد. وی در این مدت با تحقیر جریان اهل تسنن مستقل و نادیده گرفتن مطالبات آنها سعی کرد موضوع اعطای پست وزارتی به این گروه را در میان سایر مشکلات مربوط به دولت نادیده بگیرد.

سعد حریری در حالی اصرار دارد تمامی کرسی های وزارتی مربوط به اهل تسنن در دولت این کشور را در انحصار گروه متبوع خود نگه دارد که نگاهی به نتایج انتخابات پارلمانی که 6 ماه قبل برگزار شد، موضوع دیگری را نشان می‌دهد. در حالی که بر اساس قانون اساسی لبنان تشکیل دولت باید بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی صورت گیرد، اما حریری اصرار دارد که نتایج انتخابات را دور بزند.

جریان 14 مارس تصور می‌کرد مطالبات گروه 8 مارس مبنی برای اعطای پست وزارتی به نمایندگان اهل تسنن المستقبل، بر اساس اعتبار و حجم مردمی آنها، مانور تبلیغاتی است و آنها اصرار زیادی بر این مطالبه نخواهند داشت، اما حزب‌الله لبنان همواره این موضوع را جزو خطوط قرمز خود معرفی و تاکید کرده که تشکیل دولت بدون حضور این نیروها امکان ندارد.

حریری در شرایطی اعطای پست وزارت به 6 نماینده اهل تسنن مستقل را نادیده می‌گیرد که بر اساس قانونی نانوشته در لبنان به طور متوسط دست کم هر 5 کرسی در پارلمان باید یک کرسی وزارتی داشته باشد. البته برخی گروه‌ها نظیر جنبش امل و حزب‌الله از همان ابتدا سهمی کمتر از این مقدار را در دولت مطالبه کردند و برخی دیگر نظیر حزب نیروهای لبنانی اصرار داشتند که سهمی فراتر از این تعداد را در دولت داشته باشند که تا حدی مطالبات آنها مورد توجه قرار گرفت.

اگر به طور میانگین اعطای یک پرسی وزارتی به پنج کرسی پارلمانی را مد نظر قرار دهیم، نمایندگان اهل تسنن باید دست‌کم یک کرسی وزارتی در اختیار داشته باشند.

معیار دیگری که می‌‌توان در شمارش تعداد احتمالی کرسی های نمایندگان اهل سنت به آن توجه کرد، تعداد رأی‌های ترجیحی آنها در مقایسه با جریان المستقبل است که تعداد آن 178 هزار رأی است. این درحالی است که 6 نماینده مذکور نیز 60 هزار رأی ترجیحی یعنی بیش از یک سوم مجموعه رای ترجیحی المستقبل را به دست آورده اند. به این ترتیب نمایندگان اهل تسنن باید حتی بیش از یک وزیر در کابینه داشته باشند.

ولید سکریه: حضور در دولت حق ما است

در همین رابطه نمایندگان فراکسیون «گفتمان مشورتی» خواستار حق خود برای نمایندگی در دولت شده‌اند. آنها اصرار دارند که باید به نمایندگی از افکار عمومی اهل تسنن مستقل از جریان المستقبل که آنها را به پارلمان رسانده‌اند، در دولت نیز حضور داشته باشند و هیچ‌ک

۱۳۹۷/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...