نسخه چاپی

مخاطبانی كه پشت درهای جشنواره‌ها می‌مانند!

مشكلات ناشی از تعداد بالای مخاطبان در جشنواره فیلم كوتاه تهران باردیگر لزوم برنامه‌ریزی برای ساخت مكانی ثابت و باظرفیت بالا برای میزبانیِ رویدادهای سینمایی را عیان كرد.

به گزارش نما، مشکل میزبانی جشنواره‌ها و جای خالی سالنی متمرکز و مجهز برای کاهش حواشی میزبانی رویدادهای سینمایی یکی از معضلات اساسی این رویدادها از سال‌های دور تا به امروز بوده است؛ معضلی که حالا با افزایش سال به سال مخاطبان و علاقمندان این رویدادها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

معضلات میزبانی علاقمندان سینمای کوتاه در نخستین روز برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که شب گذشته در گزارشی به آن پرداختیم، بهانه‌ای شد تا با مصطفی امامی نویسنده و کارگردان و مهدی بوستانی شهربابکی رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران به گفتگو بنشینیم.

مهدی بوستانی درباره راهکار حل مشکل میزبانی جشنواره‌های سینمایی در تهران گفت: شکی نیست که به مکانی از جنس کاخ جشنواره نیاز داریم به ویژه که حجم بالای مخاطبان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد استقبال از رویدادهای سینمایی روز به روز در حال افزایش است و باید فکری در این زمینه کنیم.

وی بااشاره به شرایط اکران فیلم‌های کوتاه در جشنواره و مخاطبانی که ناگزیر به صورت ایستاده در حاشیه سالن‌ها فیلم‌ها را تماشا می‌کنند، افزود: برای رفع این مشکل یا باید سالن متمرکزی با ظرفیت میزبانی بالا ساخته شود و یا به‌صورت موقت سینماهایی نزدیک به هم را در منطقه‌ای معین از شهر برای میزبانی انتخاب کنیم تا ظرفیت‌ آن‌ها تجمیع شود.

فیلمساز کوتاه هم باید از نمایش فیلمش درآمد داشته باشد

بوستانی با انتقاد از اکران رایگان فیلم‌های کوتاه در جشنواره ها ادامه داد: بلیت‌فروشی برای اکران جشنواره‌ای صرفا به این جهت نیست که بخواهیم عده‌ای نیایند و مخاطب کمتر شود بلکه به‌این دلیل است که فیلمساز فیلم کوتاه هم بتواند حداقل درآمدی از نمایش اثرش داشته باشد. کمااینکه معتقدم این جماعتی که برای دیدن فیلم کوتاه اینگونه از جشنواره استقبال می‌کنند با قیمت بلیت ۲، ۳ هزارتومانی پا پس نخواهند کشید و کسانی هم که برای دیدن فیلم کوتاه نیامده‌اند، مخاطب جدی نیستند و احتمالا به جای کافه به جشنواره می‌آیند و همین ها در صورت بلیت فروشی از حجم ازدحام کم خواهند شد.

وی با اعلام اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران حق پخشی به صاحبان آثار نمی دهد، تاکید کرد: هیچ فیلمسازی بدش نمی‌آید از طریق نمایش فیلمش درآمدی هم داشته باشد و برای این می‌توان مکانیزمی دقیق و جدی طراحی کرد که این راه بسیار ساده و دم‌دستی است.

استدلالی که دیگر قابل قبول نیست

رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران در واکنش به استدلال مسئولان درباره «اکران رایگان به منظور افزایش سطح تماس مخاطبان ناآشنا با جذابیت‌های سینمای کوتاه» هم گفت: زمانی این استدلال قابل قبول بود، اما وقتی امروز شاهد استقبال بیش از ظرفیت سالن‌ها از سوی مخاطبان هستیم ‌این شرایط دیگر به نفع سینمای کوتاه نیست. اگر به‌دنبال این سیاست هستند، بد نیست ظرفیت اجرای آن را هم درنظر بگیرند یعنی وقتی جمعیت مخاطب را بالا می‌بریم، ظرفیت میزبانی را هم باید بالا ببریم تا ناراحتی به‌وجود نیاید.

وی در پایان درباره نقش صنف در سامان‌دهی این شرایط هم توضیح داد: تا مدیران نخواهند ما نمی‌توانیم در این زمینه ورود کنیم. درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران هم به صورت دورادور از فیلمسازان مشورت می‌گیرند ولی پیشنهاد ما به‌عنوان صنف می تواند برگزاری جشنواره به‌صورت هم‌زمان در دو پردیس است اما بهتر این است که ما پیشنهادمان را در جلسات مطرح کنیم و مدیران برگزارکننده هم نظرات ما را بشنوند و از ایده خود برای برگزاری این گونه جشنواره دفاع کنند؛ شاید هم واقعا بتوانند ما را قانع کنند.

هیچ کس به فکر «کاخ جشنواره» نیست

مصطفی امامی که با مستندهای کوتاه خود در دوره‌های اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته است در پاسخ به معضل همیشگی میزبانی جشنواره‌های سینمایی را کمی عمیق‌تر از مدیریت یک جشنواره خاص تحلیل کرد و گفت: مشکل برگزاری جشنواره‌های سینمایی ریشه‌ای‌تر از این‌ها است. از آنجایی که در حوزه فرهنگ ثبات مدیریت نداریم، مدیرها مدام تغییر و برنامه‌های یکدیگر را هم رد می‌کنند، طبیعتاً عوارض این شرایط در مواردی مانند برگزاری یک جشنواره عیان می‌شود.

وی افزود: در تمام این سال‌ها اگر کسی به معنای واقعی به‌دنبال ساخت «کاخ جشنواره» برای برگزاری رویدادهای سینمایی بود، حتماً این اتفاق می‌افتاد اما هر سال این مباحث مطرح می‌شود و هیچ کس هم به فکر یک بنیان اساسی برای رفع این معضل نیست. اگر همین امسال کلنگ کاخ جشنواره را زمین بزنیم، ۱۰ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و در شهر مکان‌هایی هم وجود دارد مانند فروشگاه بزرگ قدس که متروکه هم شده است. اگر مدیریت ثابتی بود که خودش تجربه میدانی در این زمینه داشت می‌شد این مکان‌ها را برای ساخت به او پیشنهاد داد.

مدیران فرهنگی امیدی برای طرح برنامه‌های بلندمدت ندارند!

این مستندساز معتقد است:‌ مدیر فرهنگی ما امید ندارد که سال بعد هم در پستش حضور داشته باشد و به همین دلیل ترجیح می‌دهد سراغ برنامه‌های کوتاه‌مدت برود. تا زمانی که با تغییر دولت‌ها مدیران فرهنگی هم تغییر می‌کنند، شرایط همین گونه است.

وی درباره شرایط نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم گفت: خوشبختانه سالن‌های نمایش فوق‌العاده شلوغ است که این پتانسیل بالای جوانان علاقمند به سینمای کوتاه را نشان می‌دهد. مسئولان باید از این استقبال خوشحال باشند اما در همین شرایط صف‌های بلندی را مقابل سالن‌ها شاهدیم که تعدادی از آن‌ها امکان و فرصت حضور در سالن و تماشای فیلم را پیدا نمی‌کنند.

امامی برای حل مشکل ظرفیت پایین سال‌های نمایش پردیس ملت هم مدل تجربه شده سال‌های قبل و برگزاری هم‌زمان جشنواره در چند سینما را پیشنهاد داد.

این مستندساز در پایان تاکید کرد: در مجموع باید از این میزان استقبال از جشنواره فیلم کوتاه خوشحال باشیم و ای کاش مسئولان متوجه اهمیت جایگاه سینمای کوتاه باشند؛ چه اینکه همین استقبال نشان می‌دهد مخاطبان سینمای کوتاه می‌تواند از سینمای بلند داستانی هم بیشتر باشد.

۱۳۹۷/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...