نسخه چاپی

كدام نمایندگان از طالبان در نشست مسكو حضور یافتند؟

گفت‌وگوهای صلح چند جانبه افغانستان در مسكو با مشاركت نمایندگانی از گروه طالبان برگزار شد.

به گزارش نما، گفت‌وگوهای صلح چند جانبه افغانستان در مسکو با مشارکت نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند به همراه نمایندگانی از گروه طالبان در مسکو برگزار شد اما دولت آمریکا و نمایندگان رسمی دولت افغانستان از حضور در مسکو اجتناب کردند.

سه و نیم سال پس از انجام گفت‌وگوهای مستقیم میان هیات طالبان و دولت افغانستان در پاکستان، این دومین بار است که هیاتی از گروه طالبان به صورت رسمی در یک نشست مربوط به گفت‌وگوهای صلح شرکت می‌کند.

هیأت سیاسی این کشور که برای شرکت در مذاکرات صلح افغانستان به مسکو سفر کرده بود اعلام کرد که مذاکره تنها راه‌حل مشکلات است.

در ادامه هیأت پاکستانی اعلام کرد: اسلام‌آباد از چند سال است که در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان است و در حال حاضر نیز نقش خود را در این زمینه ایفا خواهد کرد.

نمایندگان گروه طالبان در نشست مسکو «شیرمحمد عباس استانکزی»، «محمد سهیل شاهین»، «مولوی ضیا الرحمان مدنی»، «عبدالسلام حنفی» و «شهاب الدین دلاور» از اعضای دفتر سیاسی این گروه در قطر هستند.

هیات شورای عالی صلح افغانستان عبارتند از «حاجی دین محمد»، «حبیبه سرابی»، «عبدالخیبر اچقون» و «عطاالرحمان سلیم» است.

این نخستین بار است که هیئتی از گروه طالبان به صورت رسمی در نشستی در مسکو شرکت می‌کند.

دولت افغانستان گفته که دراین نشست حضور رسمی ندارد و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل تصمیم به شرکت دراین نشست گرفته است.

استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و رئیس هیئت پنج نفره طالبان، و حاجی دین‌محمد همراه سه عضو دیگر شورای عالی صلح با پا درمیانی روسیه در دومین نشست مسکو شرکت کرده‌اند.

مذاکرات مسکو نقش روسیه را در افغانستان به ویژه در مذاکرات صلح این کشور با گروه طالبان افزایش می‌دهد.

این مذاکرات در حال برگزار می‌شود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، دور دوم سفرهای خود به منطقه را آغاز کرده و در تلاش است تا به مذاکرات صلح افغانستان با ابتکار آمریکا جان تازه بخشد.

نشست مسکو در حالی برگزار شد که مولاناسمیع‌الحق رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان که نقش مهمی در مذاکرات صلح داشت به طرز مرموزی در منزلش ترور شد.

۱۳۹۷/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...