نسخه چاپی

جنگ طلب ترین رئیس جمهور آمریكا مدال آزادی می گیرد

اسپوتنیك گزارش داد جرج دبلیو بوش در حالی فردا مدال آزادی این كشور را دریافت می‌كند كه آغازگر دو جنگ فاجعه‌بار در خاورمیانه بوده است.

به گزارش نما، جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به همراه همسرش فردا یکشنبه مدال آزادی مرکز ملی قانون اساسی این کشور را در فیلادلفیا دریافت خواهد کرد.

با توجه به اینکه مدال آزادی معمولا به کسانی اهدا می‌شود که برای تامین آزادی مردم در سراسر دنیا تلاش کرده‎‌اند انتخاب جرج بوش برای دریافت چنین جایزه‌ای افراد بسیاری را در حیرت فرو برده است.

بوش فردا، 11 نوامبر، همزمان با روز کهنه‌سواران که در اروپا با نام روز ترک جنگ شناخته می‌شود، مدال آزادی را دریافت می‌کند. روز ترک جنگ امسال روز بسیار ویژه‌ای خواهد بود زیرا با صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در 11 نوامبر سال 1918 میلادی مقارن شده است.

بنابر نوشته اسپوتنیک، اینکه بوش چنین مدالی را دریافت کند بسیار طعنه‌آمیز است. این جایزه معمولا به افرادی همچون نلسون ماندلا، رهبر فقید و مبارز آفریقای جنوبی و ملامه یوسف‌زی، مدافع حقوق زنان پاکستان، سندرا دی اوکانر، قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا و تور گود مارشال، مبارز جنبش حقوق مدنی در آمریکا برای تلاش‌های آنها در جهت آزادی حقوق مدنی اعطا شده است. این در حالی است که مهمترین میراث ننگین بوش به راه‌انداختن دو جنگ عظیم در خاورمیانه و نیز ترویج نظارت و شنود دولتی عظیم در آمریکا است.

اسپوتنیک در ادامه یادآور می‌شود: همچنین نباید فراموش کرد بوش به دنبال وقوع حملات 11 سپتامبر سال 2011 دستور ایجاد وزارت امنیت داخلی و نیز ایجاد زندان گوانتانامو برای نگهداری افراد مظنون به حملات تروریستی در شرایط شکنجه را صادر کرد. جرج دبلیو بوش کسی بود که جنگ افغانستان را به راه انداخت جنگی که ماه گذشته وارد هجدهمین سال خود شد. بوش همچنین آغازگر جنگ در عراق بود. برآورد شده است در هر دو جنگ مذکور بیش از نیم میلیون نفر کشته شده‌اند. جنگ افغانستان و عراق همچنین مسیر را برای جنگ‌های فاجعه‌بار در سوریه و لیبی هموار کردند. هشت سال از زمان آغاز جنگ در سوریه می‌گذرد و هزاران نفر آواره را در این کشور به جا گذاشته است.

همچنین قانون میهن‌پرستی شکل گرفته در دولت بوش، اصلاحیه چهارم از قانون اساسی آمریکا را تضعیف کرد. اصلاحیه چهارم از قانون اساسی آمریکا از شهروندان در مقابل بررسی‌های غیرمنطقی محافظت می‌کند، با این حال قانون میهن پرستی با انجام استراق سمع غیرقانونی و گسترده و نیز ایجاد شرایطی که آزادی مدنی اکثریت مردم آمریکا را به شدت متزلزل کرده است، آن را تحت تاثیر قرار داد.

با توجه به این حقایق درباره بوش، انتخاب او برای دریافت مدال آزادی با انتقادات بسیاری در شبکه اجتماعی توئیتر همراه شد. برخی کاربران توئیتر به حمایت بوش از برت کاوانا، عضو دیوان عالی آمریکا که با چندین اتهام سوء استفاده جنسی روبرو بود، اشاره کردند و آن را مورد انتقاد قرار دادند. بوش اخیرا با حمایت از کاوانا او را فردی دانست که عدالت فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‎‌کند. بسیاری کاربران او را متهم به جرایم جنگی دانسته که استحقاق دریافت مدال آزادی را ندارد و در عوض باید برای جرایم جنگی در دادگاه جهانی مورد محاکمه قرار گیرد.

برخی کاربران توئیتر نیز مدال آزادی را نوعی شوخی دانستند بنابراین اعلام کردند اهمیتی ندارد که مرکز ملی قانون اساسی با اعطای این جایزه به بوش اصول عنوان شده برای آن را زیر پا می‌گذارد.

این جایزه اولین بار در سال 1989 به لخ والسا، سیاستمدار و فعال حقوق بشر لهستانی اعطا شد.

۱۳۹۷/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...