نسخه چاپی

شمار تلفات جنگ هفده ساله آمریكا در خاورمیانه

نتایج بررسی اندیشكده آمریكایی واتسون حاكی از تلفات نیم میلیون نفری جنگ هفده ساله آمریكا در خاورمیانه است.

به گزارش نما، نتایج مطالعه جدید اندیشکده آمریکایی «واتسون» نشان داد صدها هزار نفر در به اصطلاح « جنگ علیه تروریسم» آمریکا در خاورمیانه کشته شده‌اند.

براساس مطالعه اندیشکده امور داخلی و بین‌المللی واتسون وابسته به دانشگاه بروان آمریکا، از زمانیکه به دنبال وقوع حادثه 11 سپتامبر واشنگتن آنچه که آن را به اصطلاح جنگ علیه تروریسم می‌نامید، به راه انداخته است 480 تا 507 هزار نفر از جمله افراد غیرنظامی، نیروهای نظامی داخلی، نیروهای مجری قانون، شبه‌نظامیان و نیز نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش کشته شده‌اند. آمریکا جنگ علیه تروریسم را در عراق، افغانستان و پاکستان به راه انداخت. حتی هشدار داده شده است که آمار واقعی تلفات این جنگ‌ها حتی بسیار بالاتر از رقم عنوان شده است.

براساس این تحقیق بیشترین آمار تلفات غیرنظامیان مربوط به کشور عراق است که بین 182272 تا 204575 غیرنظامی عراقی از زمان تهاجم واشنگتن به عراق در سال 2003 و در نتیجه اقدامات نظامی آمریکا در این کشور کشته شده‌اند. در افغانستان و پاکستان میزان تلفات مرگبار به ترتیب 38480 و 23372 نفر بوده است. همچنین آمریکا خود نزدیک به 7 هزار سربازش را در این جنگ از دست داده است. همچنین براساس این گزارش 100 هزار شبه نظامی طی این سال‌ها کشته شده‌اند.

با این حال این گزارش تنها آن بخشی از تلفات واقعی ناشی از اقدامات نظامی آمریکا در این کشورها را مورد توجه قرار می‌دهد و افرادی را که در نتیجه پیامدهای غیرمستقیم این جنگ از جمله بیماری، نابودی زیرساخت‌ها در این کشورها یا عدم دسترسی به غذا، آب یا دارو زندگی خود را از دست دادند، شامل نمی‌شود. همچنین در بررسی اندیشکده واتسون آمریکا تلفات انسانی جنگ در سوریه در این آمار لحاظ نشده و هیچ اشاره‎‌ای نیز به میزان تلفات ناشی از عملیات نظامی آمریکا در لیبی در سال 2011 نشده است.

نتا کرافورد، از افراد حاضر در این مطالعه گفت: در واقع ما ممکن است هیچگاه تعداد تلفات کلی در این جنگ‌ها را بدست نیاوریم. به عنوان مثال ده‌ها هزار غیرنظامی ممکن است در عملیات بازپس‌گیری موصل و دیگر شهرهای عراق از چنگال گروه تروریستی داعش کشته شده باشند اما احتمالا اجساد آنها پیدا نشده است.

گزارش اندیشکده واتسون در پایان یادآور می‌شود که شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال 2018 یکی از بالاترین آمارها بوده است. همچنین بر اثر جنگ آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان در 17 سال گذشته، در مجموع 362 خبرنگار و 566 کارمند نهادهای بشردوستانه کشته شده‌اند.

۱۳۹۷/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...