نسخه چاپی

۵ بوستان در مناطق كم برخودار از حیث فضای سبز ساخته می شود

مختاری گفت: احداث بوستان «شهید حججی» با وسعتی بیش از ۷ هكتار و همچنین تملك زمین و احداث بوستان «دامپزشك» به وسعت ۲ هكتار طی سال ۱۳۹۶ به اجرا در آمده و مورد استفاده شهروندان محترم منطقه ۱۱ قرار گرفته است.

به گزارش نما، علی محمد مختاری در با اشاره به اقدامات سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در برخی از مناطق شهر که با کمبود فضای سبز رو به رو هستند، اظهار کرد: احداث فضای سبز در محدوده مناطق کم برخوردار از جمله مناطق ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۷ با توجه به تراکم بافت مسکونی و تجاری با چالش‌ها و مشکلات خاص خود همراه بوده و علی رغم همکاری شهروندان عزیز ساکن این مناطق و کسبه محل در جهت حفظ و نگهداشت فضای سبز، با توجه به ارزش افزوده ملک و زمین، افزایش سرانه فضای سبز با روش تملک عرصه با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: با این وجود سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تلاش می‌کند از طریق خرید باغ‌های خصوصی و قطعات کوچک به منظور احداث بوستان‌های محلی، توسعه فضای سبز در مناطق همجوار و افزایش تراکم کاشت در باغچه‌های محلی، کاشت رایگان درخت در منازل و توسعه فضای سبز عمودی (بام و دیواره سبز) نسبت به افزایش سرانه فضای سبز این مناطق اقدام کند.

وی به تشریح مثال‌هایی در این زمینه پرداخت و گفت: پروژه احداث بوستان «شهید حججی» با وسعتی بیش از ۷ هکتار و تملک زمین و احداث بوستان «دامپزشک» به وسعت ۲ هکتار طی سال ۱۳۹۶ انجام شده و در حال حاضر در اختیار شهروندان منطقه ۱۱ است. بوستان‌های «هورفر» و «خیاطخانه» در منطقه ۷ و بوستان «عترت» در منطقه ۱۷ نیز در دست احداث است. در سال جاری نیز شش عرصه با وسعتی بیش از ۱۲ هزار متر مربع در محدوده منطقه ۱۱ شناسایی شده که امیدواریم در آینده نزدیک با خرید عرصه‌ها و احداث بوستان در آن‌ها، به سطوح فضای سبز این منطقه افزوده شود.

مدیرعامل سازمان پبوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران اضافه کرد: چاره اساسی و البته بلندمدت برای ارتقای سرانه فضای سبز مناطق مزبور تا سطح میانگین شهر تهران، نوسازی بافت فرسوده و در نتیجه تامین مکفی انواع سرانه‌های خدماتی از جمله سرانه فضای سبز است.

جایگزینی چمن با گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط اقلیمی تهران

مختاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به ممنوعیت کاشت چمن در مناطق، به صورت پایلوت طرح چیپس درختی در منطقه ۲۲ اجرا شده؛ آیا برنامه‌ای برای تسری این طرح به سایر مناطق وجود دارد، توضیح داد: این طرح به صورت آزمایشی به اجرا در آمده و برای تعمیم احتمالی آن به سایر مناطق باید منتظر نتایج آن باشیم. شایان ذکر است منظور شهرداری تهران از اعمال سیاست «کاهش سطوح چمن کاری» جایگزینی چمن با گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط اقلیمی تهران و به ویژه مقاوم نسبت به کم آبی است.

جریمه و تذکر به پیمانکاران متخلف

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چندی پیش شورای شهر تهران نسبت به شیوه آبیاری فضای سبز تهران تذکراتی را اعلام و شما به افراد متخلف هشدار دادید؛ آیا مناطقی وجود داشتند که از این دستور تخطی کنند و جریمه آن‌ها چه بود، گفت: صرفه جویی و برنامه‌های افزایش راندمان و استفاده از آبیاری تحت فشار از مواردی است که در دستور کار مناطق بیست و دوگانه شهرداری و پیمانکاران بوده و ابلاغیه‌های فصلی و موردی به مناطق ارسال می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: اعمال نظارت بر تمامی مناطق در زمینه نگهداشت بهینه فضای سبز وظیفه ماست و در چارچوب همین مسئولیت به طور مستمر و کتبی، تذکرات خود را به شهرداری‌های مناطق ابلاغ می‌کنیم و کارشناسان ما نیز رفع مشکلات فضای سبز را به طور جدی و بدون اغماض پیگیری می‌کنند.

به گفته مختاری فعالیت‌های بازدارنده سازمان، طیف وسیعی از اقدامات از تذکر و توبیخ برخی عوامل فضای سبز تا جریمه پیمانکاران و جبران خسارات وارده از سوی آنان را در چارچوب نظام نامه نگهداری فضای سبز شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: صرف نظر از موارد خاص، وضع عمومی فضای سبز تهران رضایت بخش بوده و بخش اعظم دست اندرکاران فضای سبز افراد شریف و مسئولیت شناسی هستند که نسبت به کارشان تعصب دارند.


۱۳۹۷/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...