نسخه چاپی

نقشه داعش برای ورود به عراق فاش شد

نخست وزیر عراق اعلام كرد صد‌ها تن از عناصر تروریستی وهابی داعش مستقر در دیرالزور در شرق سوریه می‌كوشند با عبور از مرز‌های مشترك وارد خاك عراق شوند.

به گزارش نما، تروریست‌های داعش در هفته‌های گذشته حملاتی را علیه نیرو‌های کرد مورد حمایت آمریکا در مناطق مرزی شرق سوریه ترتیب دادند و این حملات گروه‌های مسلح عراقی (الحشد الشعبی) را که در کنار ارتش این کشور فعالیت می‌کنند، وادار کرد تعداد نیرو‌های خود را در مجاورت مرز‌های مشترک با سوریه افزایش دهند.

عادل عبد المهدی تاکید کرد تروریست‌های داعش در تلاشند تا کنترل اراضی تحت اشغال سابق این گروه در خاک عراق را دوباره به دست گیرند. داعش بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بخش‌های وسیعی از شرق سوریه و شمال عراق را تحت اشغال خود درآورده بود.

نخست وزیر عراق افزود نیرو‌های عراقی به وظایف خود در متوقف کردن هر گونه تلاش عناصر داعش برای ورود به خاک عراق از طریق مرز‌های سوریه عمل می‌کنند و اجازه ورود دوباره آنان به خاک عراق را نمی‌دهند.

گروه تروریستی داعش پس از شکست در عراق در سال گذشته، شیوه‌های تاکتیکی خود را تغییر داد و دست به حملاتی علیه نیرو‌های امنیتی به ویژه در دو استان نینوا و دیاله در شمال و شمال شرق عراق زد.

شبکه تلویزیونی العراقیه نیز گزارش داد عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی در بغداد گفت: «ما مراقب اوضاع امنیتی کشور هستیم و به شهروندان و مردم عراق اطمینان خاطر می‌دهیم که دستگاه‌های امنیتی همه چیز را به طور کامل تحت کنترل و نظارت دارند. طبیعی است که داعش می‌کوشد برخی فعالیت‌های خود را در عراق و سوریه از سر بگیرد. دو هزار نفر از عناصر داعش که هم اکنون در دیرالزور حضور دارند تابعیت عراق دارند.»

وی افزود: «برخی از نیرو‌های داعش مستقر در سوریه می‌کوشند که از مرز عبور کرده و وارد خاک عراق شوند، اما نیرو‌های امنیتی تحرکات آن‌ها را رصد می‌کنند و اجازه این کار به آن‌ها نمی‌دهند و با انجام عملیات‌های پیش دستانه مانع از تحقق اهداف آن‌ها می‌شوند. از این رو به شما اطمینان خاطر می‌دهم که اوضاع امنیتی تحت کنترل است. تلاش‌های داعش برای انجام تحرکات دوباره کاملاً قابل پیش بینی بود، اما با توجه به کنترل امنیتی که بر کشور وجود دارد اینگونه کار‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

یکی از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری پرسید: «برخی از نمایندگان مجلس به دنبال اخراج نیرو‌های بیگانه از عراق هستند و دارند برای این کار امضاء جمع می‌کنند، آیا تصور می‌کنید که عراق در حال حاضر از این مستشاران نظامی بی نیاز است، در این باره توافق چارچوب راهبردی که عراق با آمریکا امضا کرده است چگونه ارزیابی می‌کنید؟»

نخست وزیر عراق در پاسخ به این سوال گفت: «این حق پارلمان و اعضای پارلمان است که آنچه را به مصلحت می‌دادند ابراز کرده و آن‌ها را از دولت بخواهد. باید بگویم که در هیچ یک از توافق‌های عراق تغییری به وجود نیامده است، نه در توافق راهبردی با آمریکا و نه در چارچوب آموزش و نه در هیچ چارچوب دیگری تغییری ایجاد نشده است. ما همچنان باید عملیات امنیتی و پیش دستانه علیه داعش انجام دهیم و نگذاریم که این‌ها دوباره جای پایی برای خود پیدا کنند ما به دنبال نابودی کامل داعش هستیم.»

وی افزود: «از همان آغاز کار هم همگان می‌گفتند که از بین بردن ایده و افکار تندروانه زمان بر است و به همکاری گسترده با کشور‌های همسایه و کشور‌هایی که می‌خواهند به عراق در زمینه مبارزه با تروریسم کمک کنند نیاز دارد. از این رو ما همچنان در چارچوب توافق‌های دوجانبه و چندجانبه‌ای که داریم به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم. امروز فضای بین المللی نیز با عراق در زمینه بازسازی این کشور و مبارزه با تروریست‌ها همراه است و ما به این مساله افتخار می‌کنیم.»

۱۳۹۷/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...