نسخه چاپی

برهم صالح: اهمیت بالا برای نقش ایران در منطقه قائلیم

رئیس جمهور عراق گفت: زمان آن فرا رسیده كه در منطقه ما نظام منطقه‌ای تازه‌ای شكل گیرد كه تأمین‌كننده منافع ملت‌ها باشد و در این راستا ما اهمیت بسیار بالایی برای نقش ایران در این نظام منطقه‌ای جدید قائل هستیم.

به گزارش نما، برهم صالح رئیس جمهور عراق ظهر امروز در نشست خبری با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ضمن تشکر از استقبال گرم رئیس جمهور و مسئولین ایران در این سفر گفت: امروز من پیامی روشن را از بغداد برای شما آوردم. در عراق ما اهمیت روابط با ایران را به خوبی درک می‌کنیم و این روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور ریشه در تاریخ دارد.

وی ادامه داد: دو ملت همسایه و مسلمان که پیوندهای عمیقی آنها را با یکدیگر مرتبط می‌کند و شرایط جغرافیایی دو کشور که آنها را همسایه یکدیگر قرار داده این پیوندها را بیشتر تقویت می‌کند. ملت‌های ایران و عراق در بسیاری از حوادث مهم منطقه نقش داشتند. ما حمایت‌های شما از مردم عراق در دوران مبارزه با استبداد صدام فراموش نمی‌کنیم. همچنان که مواضع ایران در مبارزه اخیر ما علیه تروریسم فراموش نخواهیم کرد. ایران با حمایت‌هایی که از ما انجام داد نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت.

برهم صالح اظهار داشت: ما اهمیت فراوانی برای این پیوندهای مشترک و روابط دو کشور قائل هستیم اما خواستار این هستیم که به شرایطی بهتر از آنچه که امروز در آن قرار داریم برسیم و این شرایط و روابط بهتر آن چیزی است که ملت‌های دو کشور و تمام منطقه شایسته آن است.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد: بعد از شکست نظامی داعش امروز عراق در پیش‌روی خودش دو مسأله مهم بازسازی و تقویت ثبات سیاسی را دارد. تحقق این اهداف نیازمند برنامه‌ها و اقدامات سیاسی، اصلاحی و اقتصادی داخلی است. همچنان که نیازمند وجود یک فضای منطقه‌ای باثبات است.

برهم‌ صالح بیان داشت: زمان آن فرا رسیده که در منطقه ما نظام منطقه‌ای تازه‌ای شکل گیرد که تأمین‌کننده منافع ملت‌ها باشد و در این راستا ما اهمیت بسیار بالایی برای نقش ایران در این نظام منطقه‌ای جدید قائل هستیم. در کنار این عراق هم نقشی مهم و بلکه محوری در این ساختار جدید باید داشته باشد. تأکید می‌کنیم که عراق باید به عرصه‌ای برای اشتراک منافع ملت‌های منطقه تبدیل شود نه اینکه میدانی برای کشمکش برای خواسته‌های اراده‌های مختلف باشد. نظام جدیدی که در منطقه باید شکل گیرد باید مبتنی بر همگرایی سیاسی و منافع و همکاری ملت‌ها و دولت‌ها باشد و در راستای این نظام جدید منطقه‌ای باید استقلال و حاکمیت کشورها محترم شمرده شود و در همین چارچوب منافع خود ما کشورها و ملت‌ها را بر هر ملاحظه دیگری مقدم بداریم.

وی خطاب به روحانی گفت: علاقه‌مند هستم که بر ضرورت روابط دو جانبه تأکید کنم ما از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت درخواست کردیم فعالیت خودشان را در این راستا گسترش بدهند تا همکاری و همیاری تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

برهم صالح اضافه کرد: ایجاد مناطق تجاری آزاد مرزی بین دو کشور بسیار مهم است. مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن دو کشور کمک بزرگی برای جابجایی زوار به عراق خواهد بود اما در کنار اقدام مهمی در راستای زیرساخت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور است. من امیدوار هستم که از خلال پروژه‌هایی مانند مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن دو کشور فضایی ایجاد شود تا عراق بتواند نقشی فراتر در منطقه ایجاد کند و زمینه ارتباط بین کشورهای منطقه را فراهم کند و منافع مشترکی شکل گیرد که باعث شود کشورهای منطقه از نزاع و کشمکش بر سر مسائل بی‌ارزش دست بکشند و به مسائل مهمی بپردازند که امروز برای نسل جدید و جوانان دارای اهمیت است. آن چیزی که شما درباره همکاری‌های زیست محیطی مطرح فرمودید بسیار مهم است. نه فقط برای امروز بلکه برای نسل‌های آینده. مسائل زیست محیطی مشکلات جهانی هستند اما این مشکلات تأثیر بسیار بزرگتری از هر جای جهان بر منطقه ما دارد و همکاری ما در زمینه آب و مسائل مشترک دیگر زیست محیطی به ملت‌های دو کشور کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور عراق اضافه کرد: در پایان دوست دارم این نکته را مورد تأکید قرار دهم که یک اصول ثابت وجود دارد و مجموعه‌ای از امور متغیر هم است. اصول ثابت برای ما کاملاً روشن است. این اصول ثابت روابط نیرومند و دوستی برای خدمت به مردم دو کشور و خدمت به تمام منطقه است.

۱۳۹۷/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...