نسخه چاپی

روحانی: روابط تجاری ایران و عراق ۲۰ میلیارد دلار می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: امروز روابط اقتصادی بین دو كشور به ۱۲ میلیاد دلار می رسد كه می توانیم باتلاش دو جانبه در آینده نزدیك به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق با بیان این مطلب که برای همه ما واضح است که روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای یک روابط بسیار مهم و یژه است، گفت: مسئولان فعلی عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران سابقه یک همکاری بیش از 30 سال را دارند.

وی افزود: امروز دو طرف ضمن تاکید بر روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی بر این نکته اعتراف داشتیم که ظرفیت‌های فراوانی بیشتری برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد. امروز روابط اقتصادی بین دو کشور به 12 میلیاد دلار می رسد که می توانیم باتلاش دو جانبه در آینده نزدیک به 20 میلیارد دلار برسانیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به توافقات صورت گرفته در زمینه نفت و گاز و برق با طرف عراقی تصریح کرد: دو طرف در زمینه اتصال راه آهن دو کشور در شرق و جنوب صحبت‌هایی کردیم بخصوص اتصال راه آهن شلمچه به بصره که مقدمات آن مهیا است. با اقداما وزارت دارایی عراق شرکت ایرانی کارش را شروع می‌کند و بر این اساس مردم دو کشور می‌توانند به سهولت رفت و آمد کنند. مخصوصا برای ایام اربعین مردم ما به راحتی می‌توانند به کربلا برسند.

روحانی اضافه کرد: مسئله لایروبی در اروند رود و شط‌العرب برای دو کشور حائز اهمیت است و این باعث آبادنی بیشتر خواهد شد .امروز مردم در جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند و این ریزگرد به عنوان یک معضل باید حل و فصل شود خوشحالم که رئیس‌جمهور عراق وعده دادند شخصاً‌ موضوع محیط زیست را دنبال کنند تا بتوانیم همانطور که ما مردم عراق را از رنج داعش با همکاری دو کشور راحت کردیم مردم دو کشو را از شر ریزگرد نیز خلاص کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امنیت عراق را امینت ایران و توسعه عراق را توسعه ایران می‌دانیم و روابط دو ملت باید بسیار نزدیک باشد و همچنین از لحاظ اقتصادی و سیاسی شاهد روابط نزدیک‌تر بین دو کشور دوست و همسایه باشیم.

۱۳۹۷/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...