نسخه چاپی

تنبلی چشم و عواقب جبران ناپذیری كه در كمین كودكان

تنبلی چشم، نوعی اختلال بینایی كه در صورت تشخیص دیر هنگام، ممكن است عواقب جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد.

به گزارش نما، تنبلی چشم اختلالی است که گاهی چشم کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در عملکرد طبیعی چشم در سن ۳ تا ۶ سالگی رخ می‌دهد و اگر به موقع تشخیص داده نشود عوارض جبران ناپذیری برای کودکان به همراه دارد.

محمد حسین غنیمت معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت: تکامل چشم در دوران جنین شروع و تا ۱۰ سالگی به پایان می‌رسد و خانواده ها باید توجه داشته باشند قبل از اینکه اتفاقی برای فرزند آنها رخ دهد به پزشک متخصص مراجعه کنند.

غنیمت افزود: اگر چشم کودکی دارای مشکلی باشد و از ۱۰ سال بگذرد چشم تکامل یافته و کاری ازپزشکان ساخته نیست.

وی ادامه داد: دوبینی، کج کردن سر، دیدعمقی ضعیف، چشمی که به داخل یا بیرون انحراف داشته باشد از علائم تنلی چشم است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان گفت: حدود ۲۴ سال است که طرح غربالگری چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در سازمان بهزیستی کشور در حال اجرا است که این طرح در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها اجرا شده و اثربخشی بسیار خوبی داشته است.

۵۵ هزار کودک یزدی درانتظار معاینه تنبلی چشم

محمد علی صادقی پور معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ از انجام معاینه تنبلی چشم در ۲۴ پایگاه دائم و ۶۰۰ پایگاه غیر دائم در استان خبر داد و گفت : با اجرای این طرح در استان حدود ۵۵ هزار کودک مورد معاینه تنبلی چشم قرار می‌گیرند.

صادقی پور بابیان اینکه تست تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ سال انجام می شود، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۵۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی و به سطوح تخصصی ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۱ هزار کودک معاینه شدند که از این تعداد حدود چهار هزار کودک در مرحله اول شناسایی و در معاینات تخصصی حدود ۱۹۰۰ کودک با انواع بیماری‌های چشمی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

صادقی با تاکید بر اینکه بیماری آمبلیوپی یا تنبلی چشم، یک بیماری بدون علائم ظاهری و دومین علت نابینایی و کم بینایی در دنیا است از خانواده‌ها خواست در صورت داشتن فرزند سه تا ۶ ساله با مراجعه به پایگاه‌های بهزیستی، چشم کودک خود را معاینه کنند.

۳۱ هزار کودک دارای معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی یزد

جلیل عفتی مدیر کل بهزیستی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛گفت: با اشاره به فعالیت ۳۰ مرکز توانبخشی نابینایان در استان یزد افزود: تا کنون ۳۱ هزار کودک تحت مراقبت این سازمان قرار گرفتند و هزار و ۴۰۰ کودک شناسایی شدند که از این تعداد۶ هزار کودک دچار اختلال معیوب انعکاسی بودند.

عفتی با اشاره به اینکه تعداد افراد دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش این سازمان در یزد هزار و ۷۶۴ نفر و تعداد کل معلولان ۱۳ هزار و ۲۸۰ نفر هستند گفت: از جمله اقدامات حمایت بهزیستی به ناشنوایان ارائه نه هزار و ۳۲۷ مورد خدمات تخصصی شنوایی‌شناسی، ۳۰۱ مورد سمعک گذاری، ۱۵ مورد کاشت حلزون شنوایی و ۱۵۵ مورد تعمیر و تامین قطعات دستگاه کاشت حلزون در مراکز توانبخشی بهزیستی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از ناشنوایی در کودکان افزود: برای پیشگیری از به دنیا آمدن کودکان با معلولیت شنوایی غربالگری ژنتیکی و بررسی اختلالات ژنتیکی قبل از تولد نوزاد انجام و غربالگری شنوایی نیز بعد از تولد نوزاد انجام می‌شود که در سال گذشته ۱۵ کودک شناسایی و حلزون شنوایی برای آن‌ها کاشته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در استان یزد مراکز ارائه دهنده خدمات به ناشنوایان و کم شنوایان شامل یک تشکل استانی تحت عنوان کانون ناشنوایان استان و سه مرکز تخصصی خانواده، کودک کم‌شنوا و ناشنوا است.

عفتی گفت: بیش از ۱۳ هزار نفر دارای معلولیت شنوایی و بینایی از خدمات بهزیستی بهرمند هستند.

لازم بذکر است طرح کشوری تنبلی چشم از اول آبان شروع و تا پایان آذر در سراسر کشور در پایگاه‌های بهزیستی و مهد‌های کودک اجرا می‌شود.

۱۳۹۷/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...