نسخه چاپی

حل مساله خشكسالی چطور ممكن می‌شود؟

یك كارشناس حوزه آب گفت: با توجه به بهبود وضعیت بارندگی‌ها در سال آبی جدید، می‌توانیم نسبت به حل مساله‌ی خشكسالی در ایران امید داشته باشیم، اما باید به این مساله نیز توجه كرد كه راهكارهای مدیریتی نباید مورد غفلت واقع شوند.



به گزارش نما، ایمان لیاقتی با بیان این‌که با بهبود وضعیت بارش‌ها، وضعیت سدها و منابع آب زیرزمینی افزایش یافته است، اظهار کرد: به شرط کاهش هدررفت آب و ایجاد استراتژی در مدیریت منابع آب می‌توان خشکسالی را دور زد.

وی با اشاره به برخی اقدامات که موجب تشدید آب در کشور می‌شود، ابراز کرد: عدم صرفه‌جویی در جمع‌آوری آب، افزایش هدررفت آب و برخی موارد از این قبیل به این مساله دامن زده است اما تدابیر مدیریتی در سال‌های اخیر جان گرفته، به گونه‌ای که در حال حاضر اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

لیاقتی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود که امسال تنش‌های آبی کمتری را نسبت به سال آبی گذشته احساس کنیم، خاطر نشان کرد: در مناطق برفی، پوشش برفی هم باید افزایش یابد چراکه این مساله یک نکته بسیار مهم برای حل این مساله است.

به گفته وی ایجاد بازار آب در کشور نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد، چراکه این مساله از اتلاف منابع جلوگیری می‌کند و موجب بهبود وضعیت منابع آبی کشور می‌شود.

این در شرایطی است که چندی پیش هدایت فهمی - معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو - گفت: علی‌رغم این‌که پاییز امسال شاهد افزایش بارندگی‌ها در ایران هستیم، اما به‌دلیل این‌که خشکسالی ایران از ۱۵ سال پیش نهادینه شده، نمی‌توان به بهبود وضعیت خشکسالی امید داشت.


۱۳۹۷/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...