نسخه چاپی

با مصرف این پلو از آلزایمر در امان بمانید+طرز تهیه

پلو اسفندی یكی از غذا‌های شیراز (شهرستان آباده) و حاوی كربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، فسفر، كلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، روی (زینك)، فولاد، مس، فسفر، فیبر، گوگرد، سلنیوم، كولین، اسید فولیك، اسیدچرب امگا ۳ و ویتامین‌های A، B، C، D، E، K. و ... است.

به گزارش نما، برای بررسی خواص پلو اسفندی و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهمترین خواص پلو اسفندی
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره خواص پلو اسفندی اظهار کرد: این غذا حاوی پروتئین گیاهی و حیوانی زیادی است و ارزش غذایی فراوانی دارد، لذا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود.

وی افزود: مصرف پلو اسفندی برای کودکان در حال رشد و افرادی که فعالیت‌های بدنی زیادی دارند از جمله کارگران ساختمانی و ورزشکاران (بدنسازان) بسیار مفید است.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین B۱۲ و آهن اسید فولیک موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون شده، در رفع کم خونی موثر است و مصرف آن برای زنان باردار توصیه می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پلو اسفندی به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A، E، و C. خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از خواص این غذا تقویت استخوان ها، دندان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز به دلیل وجود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم است.

عظمایی بیان کرد: مصرف پلو اسفندی باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، عملکرد بهتر مغز، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر می‌شود، همچنین برای افرادی که مشکل باروری دارند مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: وجود ویتامین‌های A، E، C، B، D. و سایر املاح معدنی در این غذا موجب تقویت و جوان سازی پوست و مو می‌شود.

وی اظهار کرد: این غذا منع مصرف ندارد، ولی افرادی که غلظت خون بالایی دارند در مصرف این غذا زیاده روی نکنند.

مواد لازم پلو اسفندی (۶ تا ۷ نفر)
برنج ۷ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
لوبیا ۱ پیمانه
نخود ۱ پیمانه
ماش ۱ پیمانه
گندم ۱ پیمانه
پیاز ۲ عدد متوسط
جو پوست کنده ۱ پیمانه
گوشت گوسفندی ۶۰۰ گرم
روغن حیوانی به مقدار لازم
ادویه جات (میخک، دارچین، زردچوبه، زنجبیل، جوز هندی، فلفل سیاه، زیره سبز، گل سرخ، نمک) به مقدار لازم

طرز تهیه پلو اسفندی
_پیاز‌ها را نگینی خرد کرده و داخل قابلمه با مقداری روغن تفت می‌دهیم.

_سپس گوشت خرد شده را اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

_ادویه جات را اضافه کرده و گوشت‌ها را خارج می‌کنیم.

_حبوبات را که قبلا در آب خیس کرده ایم جداگانه می‌پزیم سپس به همراه غلات داخل قابلمه می‌ریزیم.

_برنج را که قبلا در آب و نمک خیس کرده ایم، پخته و آب کش می‌کنیم.

_مقداری از برنج را داخل قابلمه ریخته، گوشت‌ها را در وسط آن قرار می‌دهیم و بقیه برنج را اضافه می‌کنیم.

_غذا را در حرارت ملایم به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می‌پزیم.

_هنگامی که برنج شروع به بخار کردن می‌کند، روغن حیوانی را به آن اضافه می‌کنیم. (در صورتی که به روغن حیوانی دسترسی نداشتیم به جای آن می‌توان از کره محلی استفاده کرد)

۱۳۹۷/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...