نسخه چاپی

تشییع پیكر مرحوم زرویی نصرآباد با حضور چهره های فرهنگی و هنری

پیكر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزپرداز كشورمان امروز با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت.

به گزارش نما، مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور چهره های فرهنگی و هنری چون ناصر فیض، سعید بیابانکی، شهرام شکیبا، علی داوودی ،محمود حبیبی، سید مهدی شجاعی نویسنده، علی انسانی شاعر اهل بیت ،ساعد باقری ، رضا رفیع،محمد مهدی سیار، صابر قدیمی، مرتضی امیری اسفندقه، علیرضا قزوه، صابر قدیمی، بهروز یاسمی ،مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری برگزار شد.

شهرام شکیبا شاعر در خصوص ابوالفضل زرویی نصر آباد گفت: ۱۶، ۱۷ سال پیش برای اولین بار طرحی ویژه برای طنز داشتم و درباره طرحم با رئیس حوزه هنری صحبت کردم که به من گفت: طرحم را به ابوالفضل زرویی نصر آباد در دفتر طنز بدهم.

وی با بیان اینکه من و ابوالفضل زرویی نصر آباد دو سال تفاوت سنی با یکدیدگر داشتیم،گفت: او همه مدارج را زودتر طی کرده بود بطوریکه نظیره‌ای بر ناصر خسرو او مرا شگفت زده کرد.

شکیبا ادامه داد:قریب به سه چهار سال من و زرویی نصر آباد در یک اتاقی بودیم که یک مدیر و یک کارمند به نام ابوالفضل زرویی نصر آباد داشت.

این شاعر با بیان اینکه قدیم مجالسی مانند مجالس امروز را مجلس تذکر می‌گفتند، تاکیدکرد: اگر هرکدام از ما در این سه سال از او عیادت می کردیم،تنها نمی ماند.

وی باتاکید بر اینکه باید قدر یکدیگر را بدانیم و به این موضوع هم توجه داشته باشیم که پیوند دهنده ما ادبیات است،ادامه داد:اوهیچ نگاهی به جهت گیری‌ها نداشت و هر جا اهل ادبیاتی را می‌دید با ذوق و شوق از او استقبال می کرد.

شکیبا در مراسم تشییع پیکر زرویی گفت: خیابانی که منزل «ابوالفضل زرویی» در آن واقع شده به نام این شاعر و طنزپرداز کشورمان نامگذاری می شود.

سید علی موسوی گرمارودی، پیش از قرائت شعرش برای زرویی نصر آباد گفت: زرویی نصر آباد در نقیضه پردازی تقریباً بی نظیر بود بطوریکه تفاسیر دوره قبل به کار تذکره المقامات او نمی‌رسد.

گرمارودی در این مراسم شعری را برای زرویی نصرآبادخواند که پیش از این برای برادرکوچکترش در سال ۸۶ سروده بود.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور در این مراسم و با اشاره به اینکه امروز در کنار پیکر مردی ایستاده ایم که در عمر کمتر از ۵۰ ساله‌ خود، به عنوان یک چهره موثر و ماندگار در ادب فارسی تثبیت شده است ،گفت:از زمان دانش آموزی شعر طنز می‌گفت. یک عمر مردم را خندانده و دل جامعه را شاد کرده بود.

وی با بیان اینکه امروز آن جامعه به اندازه تمام آن خنده‌ها اندوهگین است،بیان کرد: او تنها کار ذهنی و فکری نمی‌کرد و یک شاعر منزوی از جامعه نبود بلکه یک شأن اجتماعی مهم و موثر داشت.

وی با اشاره به اینکه زرویی نصر آباد هر جا توانسته از طریق کار اجتماعی به ادبیات خدمت کرده است، افزود: شاید تصور بعضی ها این باشد که افرادی که در حوزه شعر جدی تبحر ندارند به شعر طنز روی می آورند؛ این حرف اگر هم درست باشد در مورد ابوالفضل زرویی نصر آباد مصداق ندارد.

حداد عادل ادامه داد:کسی که با شعرش آشنایی داشته باشد تصدیق می کند زرویی نصر آباد با آثار ادب فارسی آشنا بود و وقتی او طنز را انتخاب می کند نشان دهنده این است که طنزپردازی او از سر ناچاری نبوده است.

حداد عادل ادامه داد: طنز پردازی در دوران جمهوری اسلامی ایران کار سختی است این سختی نه تنها به دلیل محدودیت های سیاسی بلکه به دلیل خط قرمزهای اخلاقی هم هست.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل محبوبیت «گل آقا»ذوق افرادی امثال زرویی نصر آباد بود،گفت: به نظر من یک خصوصیت اخلاقی که در زرویی نصر آباد می درخشد اعتقاد دینی او است. او مسلمان تمام عیار با یک ذهن و فکر درخشان و ذوق سرشار از طنز بود از این رو سخت است که با پیکر چنین ادیب و شاعری وداع کنیم.

فیض: زرویی پاسدار زبان فارسی بود

ناصر فیض طنزپرداز در این مراسم با عرض تسلیت به همه برای درگذشت ابوالفضل زرویی نصر آباد گفت: همه از جمله خاص و عام زرویی نصر آباد را می شناختند.

وی با بیان اینکه واقعا جامعه ادبی کشور داغدار است، گفت:او محبوب، عزیز و ارجمند بود. گستره محبوبیتش تا حدی بود که خاص و عام به آثارش توجه می‌کردند و به حق و درستی پاسدار زبان گران سنگ فارسی بود. ادبیات و اخلاق را کنار هم می دید و برای خوشایند افرادی خاص قلم نمی زد.

فیض گفت: از زرویی نصر آباد در مدت همکاری با او جز مهربانی و انتقال دانسته هایش چیزی ندیدم چرا که او اصیل و اصیل زاده بود.

وی با تاکید بر اینکه غالب جریانات داخلی و خارجی و حرکت های مختلف را می شناخت،گفت: هرگز از معیارهای اصیل فاصله نگرفت و تلفیقی از این ها در شعرش متبلور بود.

فیض با بیان اینکه اخلاق زرویی نصر آباد از انسانیت و شرافتش نشأت گرفته است،گفت: به دنبال نگرانی هایش برای به بیراهه نرفتن طنز در جامعه امروز اقدام کرد و پیشنهاد داد دفتر طنز حوزه هنری تاسیس شود و از هنرش برای اصلاح کژی ها و ناهنجاری های جامعه استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مقدسی بر پیکر ابوالفضل زرویی نصر آباد نماز خواند وپس از تشییع در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت.


۱۳۹۷/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...