نسخه چاپی

۵ نكته‌ای كه باید درباره انتخابات آمریكا بدانید

مناظره‌های باراك اوباما، رئیس جمهوری آمریكا با میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری این كشور، مبارزات انتخاباتی را یك گام جلوتر برده است.

به گزارش نما،جهان به نقل از بی‌بی‌سی، مناظره‌های باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، مبارزات انتخاباتی را یک گام جلوتر برده است. سرنوشت این انتخابات که در ۶ ماه نوامبر امسال برگزار می شود، به پنج نکته قابل توجه بستگی دارد.

۱- همیشه در انتخابات، یک مساله مهم وجود دارد

بنا بر تحقیقات مرکز نظرسنجی راسموسن، حدود ۸۰ درصد رای دهندگان، وضعیت اقتصادی را مهمترین عامل در انتخاب رئیس جمهوری آینده کشورشان می‌دانند.

اسکات راسموسن، می گوید:" مهمترین مسئله اقتصاد و اشتغال است. نه تنها بسیاری به دلیل بیکاری نگرانند، نزدیک به ۲۸ درصد کسانی هم که شاغل هستند نگرانند که ممکن است به زودی کار خود را از دست بدهند."

عوامل کلیدی انتخابات

اقتصاد
مالیات
بیمه های درمانی
سیاست انرژی
آموزش
تامین اجتمایی
مهاجرت
امنیت ملی

" علاوه بر این موضوع مسکن هم مطرح است. تنها ۴۷ درصد مردم معتقدند که ارزش خانه شان از وام مسکنی که گرفته‌اند بیشتر است و این برای آمریکا یک رقم باور نکردنی است. به ما یاد داده بودند که وقتی بزرگ شدیم خانه بخریم و مطمئن باشیم که ارزش آن افزایش خواهد یافت. عده زیادی الان احساس می‌کنند که فریب خورده‌اند."

جیمی کارتر، و جورج بوش پدر، هر دو بیش از یک دوره رئیس جمهور نبودند و دلیل آن وضع نابسامان اقتصادی بود. این شعار بیل کلینتون در گوش جورج بوش پدر، زنگ می‌زند که گفته بود "این اقتصاد است که مهم است".

نرخ بیکاری برای ۴۳ ماه در حد ۸ درصد باقی مانده است و بدهی دولت فدرال از ۱۶ تریلیون دلار گذشته است. بسیاری از تحلیلگران از این متعجبند که در چنین وضعی باراک اوباما هنوز در نظرسنجی‌ها از میت رامنی جلوتر است.

اسکات راسموسن، می‌گوید:" البته تمام ارقام نومیدکننده نیستند. آمریکایی‌ها فکر نمی‌کنند که وضع زندگی‌شان از چهار سال قبل بهتر است ولی در ضمن فکر نمی‌کنند که وضعشان بدتر شده است و به همین دلیل انتخابات به صورت یک رقابت تنگاتنگ در آمده است."

اسکات راسموسن، می‌افزاید ولی صرف این که باراک اوباما در نظرسنجی‌ها از رقیب خود جلوتر است به این معنی نیست که اقصاد موضوع مهمی نیست چون بسیاری اگر چه فکر می کنند باراک اوباما وضع کشور را بهتر نکرده ولی مطمئن هم نیستند که میت رامنی اوضاع را بهتر خواهد کرد.

۲- تنها چند ایالت مهم هستند

بیشتر ایالات آمریکا یا هوادار دموکرات‌ها هستند یا جمهوریخواهان، و به همین جهت بعید به نظر می رسد در جریان مبارزات انتخاباتی، مردم این ایالات عقیده خود را عوض کنند. ایالاتی سرنوشت‌ساز هستند، که در آنجا مردم هنوز تصمیم قطعی را در باره کاندیدای مورد نظرشان نگرفته‌اند . به همین جهت این ایالات که شاهد نبرد کاندیداها هستند، درنتیجه انتخابات تاثیر می‌گذارند.

اوهایو، ایالتی است که نرخ بیکاری‌اش پایین‌تر از نرخ متوسط بیکاری، در کشور است. از سال ۱۹۶۰ تا کنون، در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاندیدایی که در این ایالت پیروز شده توانسته نهایتا به کاخ سفید راه یابد. با توجه به این که این ایالت دارای ۱۸ رای کالج انتخاباتی است، هر یک از دو دو حزب برای پیروزی در این ایالت، ده‌ها میلیون دلار خرج می‌کنند.

در این ایالت فعالان انتخاباتی، از ۶ ماه قبل هر هفته دو بار پیام اتوماتیک تلفنی برای خانواده‌ها می‌فرستند و بیشتر آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی نامزدها هنگام شب که نرخ آگهی بسیار گران است پخش می‌شوند.

جیم گدی، که ۳۷ ساله است می‌گوید در چندین ایالت مختلف آمریکا زندگی کرده ولی هرگز چنین وضعیتی را در تلویزیون، رادیو و سایر رسانه‌ها ندیده است.

او می‌افزاید که در زمان انتخابات قبلی در ایالت ایندیانا بوده ولی اوهایو وضعیت متفاوتی دارد. جیم گدی، بخصوص از پیام‌های تلفنی دلخور است اگر چه می‌گوید ازاین که انتخابات تا این حد برای مردم مهم است و در آن درگیر هستند خوشحال است.

در دوره مبارزات انتخاباتی در حقیقت دو آمریکا وجود دارد. فرار از یکی از این دو آمریکا مشکل است و در آنجا تمام مدت شخص با شعارها و پیام های انتخاباتی بمباران می‌شود. ولی در آمریکای دیگر، زندگی عادی تقریبا طبق روال همیشه جریان دارد.

۳- تعداد رای دهندگان تغییر می کند

هر ماه به تعداد رای دهندگانی که از آمریکای لاتین و شبه جزیره ایبریا (اسپانیا و پرتغال) به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، ۵۰ هزار نفر افزوده می‌شود. شمار اعضای اسپانیایی تبارها (هیسپنیکز) در سال ۲۰۱۰ به ۵۰ میلیون نفر رسید یعنی ۱۶ ممیز ۳ درصد کل جمعیت آمریکا.

این اولین بار است که نامزدهای هر دو حزب در تلویزیونی که به زبان اسپانیایی برنامه پخش می کند، در میز گردی در باره مهاجرت، شرکت کرده اند.

در سال ۲۰۰۸ باراک اوباما ۶۸ درصد آراء این گروه را بدست آورد و انتظار می رود در انتخابات امسال نیز یک چنین تعدادی از او حمایت کنند.

جمهوریخواهان از این نگرانند که انعطاف ناپذیرتر بودن میت رامنی در قبال مهاجرت، ممکن است از تعداد طرفداران او در میان آمریکایی هایی که با اسپانیا یا آمریکای لاتین پیوند دارند، کم کند، به همین جهت جمهوریخواهان بانفوذی مانند جب بوش، از میت رامنی درخواست کرده اند تا از شدت مخالفت خود با این گروه از مهاجران بکاهد.

۴- موضوع انتخابات تنها به آمریکا محدود نمی شود

سیاست خارجی هنوز برای رای دهندگان آمریکایی در درجه دوم اهمیت قرار دارد؛ اگرچه کشته شدن اخیر کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی سبب شد که سیاست خارجی نیز در دستور کار مبارزات انتخاباتی قرار گیرد و در باره ایران، اسرائیل و افغانستان نیز به تفصیل در شبکه های رسانه ای آمریکا صحبت شود.

میت رامنی، که پس از انتقاد از باراک اوباما در پی کشته شدن کریستوفر استیونز، یک شخص فرصت طلب خوانده شده بود، می‌گوید باراک اوباما در برابر ایران نرمش نشان داده و به اسرائیل خیانت کرده است.

آقای رامنی همچنین قول داده که در برابر چین به دلیل سیاست پولی‌اش موضع سخت تری اتخاذ کند. تهدیدی که خطر یک جنگ تجارتی را به همراه دارد.

شان بولر، استاد علوم سیاسی در دانشکده ریورساید، در کالیفرنیا می گوید هنگامی که تعداد رای دهندگان تا این حد زیاد است و تنوع قومی و مذهبی دیده می‌شود، همیشه مسائل حساسی در سیاست خارجی وجود دارد. او خاطرنشان می‌کند که به طور مثال آمریکایی‌های عرب تبار علاقمندند در باره فلسطین بحث کنند و آمریکاییان کوبایی تبار، به مسائل داخلی کوبا توجه دارند.

شان بولر می گوید: "در شرایط کنونی هنوز سیاست خارجی می‌تواند نقش داشته باشد از جمله برنامه هسته‌ای ایران و واکنش اسرائیل. وضعیت سوریه ممکن است از کنترل خارج شود یا شاید حمله تروریستی اتفاق افتد. این اتفاقات سبب خواهد شد که سیاست خارجی اهمیت زیاد پیدا کند."

توجه بین المللی به این که چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد بسیار زیاد است چون اقدامات یک رئیس جمهوری آمریکا، تاثیر جهانی خواهد داشت.

۵- هرکسی که برنده شود، باید انتظار معضلات بیشتری را داشته باشد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها انتخاباتی نیست که در تاریخ ۶ نوامبر برگزار می‌شود. تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنای آمریکا نیز در این تاریخ انتخاب می‌شوند.

اگر چه به این دو، توجه زیادی نشده است ولی هر دوی آنها می‌توانند در موفقیت هر یک از دو نامزد ریاست جمهوری پس از ورود به کاخ سفید نقش مهمی داشته باشند.

در حال حاضر، جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا را در دست دارند، به همین جهت اگر وضع به همین ترتیب باقی بماند، بن بست کنونی ادامه خواهد یافت. در سال ۲۰۱۱ تنها معدودی لایحه به تصویب رسید تا آنجا که به کنگره آمریکا لقب "کنگره هیچ کاره" را دادند.

این بن بست بخصوص در سال قبل مشهود بود چون کنگره آمریکا نتوانست در مورد سقف بدهی‌ها به یک توافق دراز مدت برسد. همین موضوع سبب شد که آمریکایی‌ها بیشتر از همیشه از عملکرد کنگره انتقاد کنند.

تعداد دفعاتی که تصویب لایحه‌ای در کنگره به بن بست رسیده حتی با درنظر گرفتن استانداردهای آمریکا، هیچوقت در حد کنونی نبوده است.

ولی بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، اخیر درمصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان، با ابراز خوشبینی در باره رفع بن بست موجود، ابراز امیدواری کرد که بعد از برگزاری انتخابات، کنگره این کشور شاهد همکاری بیشتر نمایندگان دو حزب باشد.

۱۳۹۱/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...