نسخه چاپی

بی بی سی با انصاف تر از بهداد

یدالله جوانی

مصاحبه حضرت حجت الاسلام والمسلمين سعيدي، نماينده محترم ولي فقيه در سپاه با روزنامه «اعتماد» در هفته گذشته، بازتاب هاي گسترده اي در رسانه هاي داخلي و خارجي داشت. برخي از رسانه ها با رعايت انصاف، صرفاً به انعكاس مصاحبه پرداخته و برخي ديگر از رسانه ها و همچنين برخي از اظهاركنندگان در خصوص مطالب مطرح شده در مصاحبه، با تحريف محتوايي يا گزينش نقطه اي از مصاحبه آقاي سعيدي، با توجه به مواضع سياسي و باندي خود، به اين مصاحبه واكنش نشان دادند.

واكنش بهداد مبتني بر تحريف بود. تحريفي بي مبنا و بدون استفاده كه صرفاً بر اساس يك نسبت ناروا صورت گرفته است. همان نسبت ناروايي كه طي سال هاي گذشته اصلاح طلبان و فتنه گران به نيروهاي اصولگرا مي دادند. جريان مدعي اصلاحات در دوره دوم خرداد و پس از آن، با هدف تخريب اصولگرايان و جريان رقيب، همواره بر اين نكته تأكيد داشت كه از نظر و ديدگاه مخالفان اصلاح طلبان، رأي مردم تشريفاتي بوده و حضور مردم در صحنه، فقط زينت جمهوري اسلامي است. نماينده ولي فقيه در مصاحبه خود، بر اساس فلسفه و نظام سياسي اسلام و مبتني بر انديشه سياسي شيعه و نظريه ولايت فقيه حضرت امام خميني(ره)، مبناي مشروعيت در نظام ديني و جمهوري اسلامي را شرح داده و به تبيين جايگاه و نقش مردم مي پردازد. آقاي بهداد بدون دقت در مطالب بيان شده از سوي آقاي سعيدي در اين مصاحبه، همان نسبت هاي نارواي دوم خردادي ها را به ايشان داده و مي گويد:«كسي كه لباس روحانيت بر تن دارد، چنانچه به نام دفاع از دين، مردم و جمهوريت را تحقير و تضعيف كند، نه تنها هيچ كمكي به دين و نظام ولايي نكرده، بلكه قطعاً با ايجاد و القاي تقابل ميان نظام و مردم، مرتكب خطاي جبران ناپذيري شده است. اين طرز تفكر دقيقاً همان چيزي است كه انديشكده هاي آمريكايي و اروپايي درصدد تبليغ والقاي آن هستند تا حكومت هاي ديني را مخالف مردم سالاري و خودكامه معرفي كنند.» ايشان بر اساس همين نوع نگاه و با ادبيات كاملاً دوم خردادي در ادامه مي افزايد: «متأسفانه پديده جمهوريت ستيزي براي مدعيان دين وارزش ها به امري مقدس و رايج تبديل شده است؛ غافل از اينكه با اين ادبيات و آهنگ، همه دستاوردهاي انقلاب اسلامي فنا مي شود.»

معاون سياسي دفتر رئيس جمهور با توهم خودساخته مبني بر اينكه نماينده ولي فقيه در سپاه به نقش مردم در حكومت هيچ اعتقادي ندارند، مي گويد: «البته اگر از اين ها سوال كنند بدون حضور و موافقت مردم، چطور مي توانيد بهترين آرمان ها را حتي در يك روستاي كوچك عملياتي كنيد، پاسخي ندارند.

بعضي ها به اشتباه فكر مي كنند نظام اسلامي را با حذف مردم و تحقير و تمسخر جمهوريت مي توان اداره و يا حفظ كرد كه چنانچه به اين طرز فكر انحرافي عمل شود، نتيجه اي جز شليك مستقيم به نظام نخواهد داشت.»

آقاي بهداد براي اينكه متوجه شود تا چه اندازه دچار برداشت اشتباه شده و با اين برداشت نادرست در كژراهه اي پر خسارت براي خودش به حركت درآمده، بار ديگر و فارغ از هر نوع ذهنيت پيشين و عصبانيت از ديگر مسائل، اظهارات نماينده ولي فقيه در موضوع مشروعيت و مقبوليت را مطالعه و با مباحث مربوط به مشروعيت رهبري در حكومت اسلامي از منظر حضرت امام خميني(ره) تطبيق دهند.

ايشان و امثال او بهتر است براي اظهارنظر و قضاوت در مورد مباحثي از اين قبيل، با ديدگاه حضرت امام خميني(ره) در اين خصوص آشنا شوند. در كتاب «ولايت فقيه» و در كتاب «شئوون و اختيارات ولي فقيه» ترجمه مبحث ولايت فقيه از «كتاب البيع» از مجموعه كتب و آثار حضرت امام(ره) نگاه رهبر كبير انقلاب اسلامي در بحث موردنظر به وضوح تشريح شده است از آنجا كه به نظر مي رسد نه بهداد و نه همفكران او مجال بررسي عالمانه آنچه گفته شد را به دليل مشغله هاي سياسي اين روزها ندارند، به اختصار بخش هايي از مصاحبه نماينده محترم ولي فقيه با روزنامه «اعتماد» آورده مي شود، تا معلوم شود برداشت هاي، «تحقير مردم و جمهوريت»، «القاي تقابل مردم و نظام» و «جمهوريت ستيزي» از اين مصاحبه، تا چه اندازه بي پايه و اساس است.

آقاي سعيدي در بخش هاي گوناگون مصاحبه، به نقش و جايگاه مردم در حكومت ديني اشاره كرده و در قسمت هايي از اين مصاحبه تبييني و تشريحي مي گويند:

- در جمهوري اسلامي، ما مي گوييم مشروعيت الهي و مقبوليت مردمي كه اين، همان ديدگاه امام(ره) است.

- در واقع نرم افزار بعثت به ما مي گويد كه مثلث ما سه ضلع دارد؛ يك ضلعش شريعت، ضلع ديگرش رهبري الهي و قاعده آن مردم هستند. «مردم» قاعده نظام ها هستند. اين طور نيست كه مردم در نظام ما بي نقش باشند.

- حالا نقش مردم اين است كه دو ركن شريعت و رهبري الهي روي قاعده مردم قرار گرفته است. اصلاً اين دو ركن براي مردم آمده است. اساساً «جمهوريت»، «جزء لاينفك نظام مردم سالاري ديني است.» مگر مي شود مردم را از آن (نظام) جدا كرد.

- تحقق حاكميت ديني، هم به شرط كافي وهم به شرط لازم نيازمند است. شرط لازم آن، رهبري الهي و قانون الهي است و شرط كافي آن مردم هستند. تا زماني كه شرط كافي كه همان مردم هستند در صحنه نباشند، حكومت ديني اصلاً شكل نخواهد گرفت. اين همان چيزي است كه ما به عنوان مقبوليت مي شناسيم. يعني تا مردم نباشند، اصلاً حكومت ديني فعليت پيدا نمي كند.

- تحقق خارجي حكومت الهي، بايد به دست مردم ايجاد شود.

- اصلاً مگر مي شود يك حكومت بدون داشتن پايگاه مردمي به حكومتش ادامه دهد.

حال بايد از معاون سياسي دفتر رئيس جمهور پرسيد، مبناي قضاوت و اظهارات شما كدام بخش از مصاحبه است. بدون ترديد اگر انصاف در كار بود، اينگونه موضعگيري صورت نمي گرفت. بي بي سي، اين شبكه وابسته به پير استعمار كه رويكردي كاملاً برضد جمهوري اسلامي دارد، حداقل در اين خصوص انصاف به خرج داده و در انعكاس مصاحبه نماينده ولي فقيه در سپاه مي گويد: «آقاي سعيدي در اين مصاحبه همچنين از گفته پيش خود، مبني بر اينكه مشروعيت حكومت ناشي از رأي مردم نيست، دفاع كرده است او گفته كه بايد ميان مقبوليت و مشروعيت تفكيك قائل شد و در عين حال اين گفته را هم كه رأي مردم در جمهوري اسلامي «زينتي» است رد كرده است.

۱۳۹۱/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...