نسخه چاپی

ایجاد سازمان مالی مشترك بین ازبكستان، روسیه، قزاقستان، افغانستان و پاكستان

ازبكستان، روسیه، قزاقستان، افغانستان و پاكستان برای ساخت خط ریلی جدید سازمان مالی مشترك ایجاد می‌كنند.

به گزارش نما، نشست روسای سازمان‌های ریلی ازبکستان، روسیه، قزاقستان، افغانستان و پاکستان در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست مسائل مهمی مانند اجرای ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» بررسی شد.

در پایان این نشست پروتکلی مبنی بر ایجاد گروه کاری و سازمان مالی مشترک بین سازمان‌های ریلی ازبکستان، روسیه، قزاقستان، افغانستان و پاکستان امضا شد.

ساخت خط ریلی «مزار شریف- خلم- پل خمری- داشی- سورابای- جلال آباد- تورخم (پاکستان)» از طریق «کابل» پایتخت افغانستان که کریدور حمل و نقلی متصل کننده اتحادیه اروپا، روسیه، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، هند و کشورهای آسیایی جنوبی و شرقی می‌باشد، می‌تواند مشکل عدم اتصال ریلی هند و پاکستان را حل و فصل کند.

علاوه بر این، ازبکستان در حال حاضر امکان اجرای طرح‌های دیگر، ایجاد کریدور ریلی «مزار شریف- هرات» را بررسی می‌کند.

اجرای این طرح برای 30 هزار نفر از مردم افغانستان فرصت شغلی ایجاد و به کابل امکان دریافت سود سالانه از ترانزیت به ارزش 400- 500 میلیون دلار را فراهم می‌کند.

بر اساس آمار مقدماتی، اجرای این طرح می‌تواند مبادلات بازرگانی افغانستان را تا 50 درصد افزایش دهد و همچنین برای افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و آسیایی جنوبی امکان دسترسی به بازارهای منطقه را فراهم کند.

بر اساس برآوردهای کارشناسان، در سال‌های اول این خط ریلی می‌تواند حدود 5 میلیون تن بار و سال‌های آینده تا 15 میلیون تن بار را جابجا کند.

طول خط جدید تقریبا 2 هزار کیلومتر است.

هزینه کلی این طرح که امکان ایجاد خط ریلی مانند کریدور «ترنس افغان» از اروپا به هند، چین، ایران و پاکستان را فراهم می‌کند، حدود 3 میلیارد دلار است.

ازبکستان پیش از این در سال 2010 میلادی در افغانستان خط ریلی به طول 75 کیلومتر در قسمت «حیرتان- مزار شریف» را راه اندازی کرد.

۱۳۹۷/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...