نسخه چاپی

علت نگرانی آمریكا از تحریم‌های ایران

روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:

گاردين: آمريكا و انگليس در سوريه شكست سختي خورده اند

«سياست آمريكا و انگلستان و عربستان در سوريه شكست سنگيني خورده است و غرب بايد به راه حل سياسي با حضور ايران و روسيه بازگردد.»

روزنامه گاردين با تحليل اوضاع سوريه نوشت: تنها راه حل بحران در سوريه، راه حل سياسي است كه ايران و روسيه هم در آن مشاركت داشته باشند و جنگ متوقف شود. ديپلماسي غرب در قبال اين بحران فاجعه بار بوده است. بان كي مون خواستار آتش بس و تحريم تسليحاتي گروه هاي درگير شده، چيزي كه چالشي ديگر در برابر سياست سردرگم غرب است.آمريكا و انگليس و فرانسه و متحدان آنها (عربستان، تركيه و قطر) بايد اين واقعيت را بپذيرند كه قرار نيست هيچ طرفي از طرف هاي درگير در ناآرامي هاي سوريه، پيروز ميدان معرفي شود. درخواست تركيه براي مداخله نظامي غرب هم چاره اين بحران نيست. اكنون وقت آن است كه قدرت هاي غربي و كشورهاي عرب تامين كننده سلاح از شورشيان بخواهند اگر بشار اسد آتش بس اعلام كرد، آنها هم چنين كنند.

گاردين مي افزايد: «غرب بايد بپذيرد و به ياد داشته باشد كه تلاش براي تغيير رژيم در سوريه هرگز به حقيقت نخواهد پيوست. اين جنگ،نيابتي است كه در آن عربستان و غرب مقابل ايران و روسيه و چين و متحدان آنها قرار گرفته اند. روسيه و چين به شدت به اهداف غرب بد گمانند. آنها مصرانه مي گويند كه آنها هيچوقت به سازمان ملل چراغ سبز نشان ندادند كه از حمله نظامي غرب به ليبي حمايت كند. آنها اعلام كردند كه مثل سال گذشته فريب نخواهند خورد. غرب با حمله به عراق هم چندان كاري از پيش نبرد جز آن كه باعث بدبيني بيشتر نسبت به غرب شد. ليبي هم كه امروز صحنه تاخت و تاز جنگجويان شبه نظامي و جهادگران است و جايي است كه سفير آمريكا را در آنجا كشته اند از اين رو نمي توان نسخه غرب براي ليبي را اينجا در سوريه هم پيچيد.»

گاردين با تأكيد بر اينكه بي ثباتي در سوريه به نفع غرب نيست و بايد از ايران و روسيه كمك گرفت، نوشت: راه حل سياسي تنها راه حل است اما به شرطي كه آمريكا و انگلستان و عربستان از موضع فعلي خود دست بردارند. ماندگاري بشار اسد به مذاق آنها خوش نمي آيد اما بايد پذيرفت كه سياست فعلي آمريكا و انگليس در سوريه شكست سنگيني خورده است. سياست هاي فعلي فقط هياهو و آب در هاون كوبيدن است.


آمريكا نگران است تحريم ها به انفجار قيمت نفت بينجامد

دولت اوباما براي تحريم نفت ايران با چالش ها و دشواري هايي روبرو است.

خبرگزاري رويتر در اين باره نوشت: اوباما بايد تصميم مهمي بگيرد. چالش پيش روي او اين است كه بايد بين اعمال فشار بر ايران و ممانعت از افزايش غيرقابل كنترل قيمت نفت توازن ايجاد كند. آمريكا زماني مي تواند معافيت هاي شش ماهه تحريم هاي واشنگتن را تمديد كند كه مطمئن شود چين، كره جنوبي، هند و كشورهاي ديگر از خريد نفت از ايران خودكفا شده اند. احتمال دارد اقدام سخت گيرانه براي قطع مناسبات برخي كشورها با صنعت نفت ايران، قيمت سوخت را به طور قابل توجهي افزايش دهد و اين افزايش قيمت در نهايت به سود ايران و به ضرر متحدان آمريكا تمام خواهد شد. از سويي ديگر، اتخاذ موضع نرم نيز انتقاد كنگره و اسرائيل را برخواهد انگيخت. ماه دسامبر (آذر) ضرب الاجل تعيين استثناهاي جديد (واردات نفت ايران، براي كشورهايي نظير چين و هند و كره جنوبي است.

ترور هوسر، يكي از شركاي «گروه راديوم» شركت هاي مشاوره اي اقتصاد و سياست مستقر در نيويورك مي گويد دولت ايالات متحده بايد كاهش سطح واردات نفت ازايران را با دقت و احتياط و با توجه به ميزان تأثير آن بر نوسان قيمت ها مورد بررسي قرار دهد، زيرا افزايش قيمت نفت به سود ايران تمام خواهد شد و به متحدان واشنگتن لطمه وارد مي كند و در نهايت تأثير منفي بر اقتصاد جهاني خواهد داشت.

هوسر كه يكي از مشاوران پيشين وزارت امور خارجه آمريكاست مي گويد«اگر فشارها بيش از حد افزايش پيدا كنند و قيمت نفت بالا برود، مؤثر بودن تحريم ها تحت الشعاع قرار مي گيرد و حمايت كشورهاي ديگر از تحريم ها كاهش پيدا خواهد كرد.»

به گزارش رويتر، وي ميزان موفقيت واشنگتن براي افزايش فشار تحريم ها و نيز توانايي آمريكا براي ثابت نگهداشتن نسبي قيمت بازارهاي نفت را مورد ترديد قرار مي دهد.

رويتر اضافه كرد: دولت ايالات متحده به احتمال بسيار براي تمديد استثناي چين با انتقادها و فشارهاي سياسي بسيار جدي روبرو خواهد شد. چين رسماً با تحريم هاي ايالات متحده (عليه ايران) مخالفت كرده است، اما پكن پس از كاهش سطح صادرات (نفت از ايران) در نيمه اول سال جاري در ماه ژوئن، يك بار مشمول استثناي قانون تحريم ها شد.

با وجودي كه سطح واردات نفت چين از ايران در ماه ژوئن به بالاترين سطح يازده ماه گذشته رسيد، نرخ واردات اين كشور در ماه ژوئيه و اوت به 25درصد كمتر از ميزان واردات دوره مشابهي در سال 2011 كاهش يافت. نرخ واردات چين از ايران در نيمه اول سال در مقايسه با سال گذشته ميلادي، بيست درصد كاهش يافته بود.

يكي از مشاوران ارشد كنگره، به شرط افشا نشدن نامش به خبرگزاري رويترز گفته است «داستان چين خيلي متفاوت است و نگراني ما اين است كه دولت (آمريكا) به چين چراغ سبز نشان دهد تا از رويارويي با بزرگترين وام دهنده به آمريكا خودداري كند.» تحليلگران معتقدند احتمال دارد آمريكا در زمينه تحريم واردات نفت ايران، براي چين استثنا قائل شود. كولگان، استاد دانشگاه آمريكايي معتقد است اگر واشنگتن و پكن وارد يك جنگ بازرگاني شوند، پيامدهاي تجاري چنين اقدامي مبهم، اما به احتمال زياد بسيار بد خواهند بود.»


آمريكا زمان صدام ميزبان مهندسان هسته اي عراق بود

انديشمند و پژوهشگر سرشناس آمريكايي با انتقاد از سياست هاي دولت آمريكا در تعامل با موضوع هسته اي ايران، اظهار داشت: ايران به هيچ وجه خطر هسته اي به شمار نمي آيد؛ بلكه آمريكا و رژيم صهيونيستي تهديد واقعي براي جهان هستند.

به گزارش شبكه العالم، «نوام چامسكي» در دانشگاه آمريكايي قاهره به بررسي رفتار آمريكا در تعامل با تغييرات خاورميانه در تاريخ معاصر پرداخت و با اشاره به حمايت آن كشور از رژيم بعثي صدام در جنگ تحميلي عليه ايران گفت: اين حمايت ها به حدي بود كه حتي مهندسان هسته اي عراقي نيز به آمريكا دعوت شدند.

چامسكي با اشاره به حمايت غرب از رژيم هاي ديكتاتوري در كشورهاي جهان سوم اظهار داشت: آمريكا فقط از دمكراسي هايي كه در راستاي منافع خودش باشند حمايت مي كند.

اين منتقد آمريكايي همچنين به خطر رژيم صهيونيستي (براي صلح و امنيت جهاني) اشاره كرد و گفت، سرلشكر بتلر رئيس سابق اداره تحقيقات استراتژيك اذعان كرده است، براساس نظرسنجي هاي انجام شده در اروپا رژيم صهيونيستي از خطرناك ترين رژيم هاست.

چامسكي خاطرنشان كرد، در صورتي كه پرونده رژيم صهيونيستي و آمريكا را بررسي كنيم، آن را مملو از اقدامات سركوبگرانه خواهيم يافت. اما اين دو همچنان به دنبال حمله به كشورهاي ديگر و دخالت در امور داخلي آنها و روابط بين المللي شان هستند.

۱۳۹۱/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...