نسخه چاپی

نظارت دو ایرانی در انتخابات اوكراین

سفیر اوكراین با اشاره به نامزدی ویتالی كلیچكو قهرمان بوكس جهان تاكید كرد: تاكنون بیش از 4 هزار ناظر خارجی در انتخابات ثبت نام كرده اند كه این ناظران نمایندگان 24 سازمان بین المللی بوده و از ایران نیز دو ناظر در اوكراین حضور دارند.

به گزارش نما به نقل ازمهر، "الکساندر سامارسکی" سفیر اوکراین همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی اوکراین گفت: از یک هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی انتشار هرگونه نظرسنجی و پیش بینی درباره نتایج انتخابات ممنوع است و پس از اتمام زمان رای گیری نتایج انتخابات اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به شرکت 450 نامزد در انتخابات پارلمانی امروز یکشنبه اوکراین به تشریح سیستم انتخاباتی در کشورش پرداخت و گفت: انتخابات پارلمانی اوکراین امروز یکشنبه با حضور 36 میلیون و 700 هزار شهروند واجد شرایط برگزار می‌شود تا از میان نامزدهای 21 حزب و 2600 نامزد مستقل، ترکیب مجلس آتی این کشور مشخص شود.

با وجود آنکه آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از پیروزی حزب حاکم "مناطق" متعلق به ویکتور یانوکوویچ در این انتخابات دارد، سفیر اوکراین گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی را درباره پیروزی نمایندگان در این انتخابات ندارم.

الکساندر سامارسکی افزود: جامعه اوکراین بیش از 100 حزب سیاسی دارد و در انتخابات پارلمانی امروز 21 حزب سیاسی مشارکت کردند.

وی به تبلیغات نصب شده در ساختمان سفارت و احزاب موافق و اپوزسیون سیاست فعلی اوکراین پرداخت و گفت: اسامی نامزدها را بر اساس قرعه کشی نوشته ایم.

وی در ادامه حزب حاکم "مناطق" را بزرگترین حزب سیاسی اوکراین خواند و از شرکت حزب کمونیسم و احزاب مخالف دولت از جمله حزب وطن، آزادی ،حزب ضربه و حزب "اوکراین به سمت جلو حرکت کن" به رهبری ویتالی کلیچکو قهرمان بوکس جهان اشاره کرد.

الکساندر سامارسکی در ادامه از آغاز فعالیت صندوقهای اخذ رای در ساعت 7 صبح به وقت محلی اوکراین و پایان فعالیت آنها در ساعت20 خبر داد و افزود: احتمال تمدید زمان انتخابات پارلمانی وجود ندارد، اما اگر افراد در ساعت 7:55 دقیقه وارد حوزه های اخذ رای شوند می توانند آرای خود را در صندوق بیاندازند.

وی در ادامه مقررات برگزاری انتخابات در دیگر حوزه های خارجی همچون اوکراین را یکسان توصیف کرد و گفت: البته میزان مشارکت مردم در کشورهای دیگر بستگی به خود مردم و اینکه تا چه حد به سرنوشت کشورمان اهمیت می دهند، دارد.

الکساندر سامارسکی گفت: 203 اوکراینی در ایران برای شرکت در انتخابات ثبت نام شده اند و تا ساعت 11 ، 31 نفر آرای خود را در صندوق انداخته اند.

وی به تشریح چگونگی ثبت نام اتباع اوکراینی در ایران پرداخت و گفت: بر اساس مراجعه اتباع اوکراینی اطلاعات مربوط به این افراد را به وزارت خارجه ارسال می کنیم و در صورت تایید این افراد به عنوان اتباع اوکراینی در خارج از کشور ثبت نام می شوند.

سفیر اکراین در ادامه با اشاره به اهمیت فرایند انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در اوکراین گفت: این انتخابات باید به صورت دموکراتیک و شفاف برگزار شود و در اوکراین افراد بسیاری شفافیت این انتخابات را تضمین کرده اند.

وی در ادامه به وجود دوربین های مداربسته در حوزه های اخذ رای اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش اداره مرکزی رای گیری در اوکراین، تاکنون بیش از 4 هزار ناظر خارجی در انتخابات ثبت نام کرده اند که این ناظران نمایندگان 24 سازمان بین المللی هستند و از ایران نیز دو ناظر در اوکراین حضور دارند.

الکساندر سامارسکی در توضیح کنترل شدید پروسه انتخاباتی در اوکراین گفت: قبلا رای گیری اینترنتی نداشتیم؛ اما هم اکنون جامعه بین الملل باید مطمئن شود که فرآیند رای گیری شفاف بوده و هیچ تخلفی در آن صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به تلاش های پارلمان اوکراین و کاخ ریاست جمهوری برای برگزاری انتخاباتی شفاف در این کشور گفت: سازمان مرکزی انتخابات اوکراین وب سایتی را راه اندازی کرده که رای دهندگان می توانند در جریان پروسه انتخاباتی قرار گیرند و در همین جا از ناظران بین المللی به خصوص ایران به خاطر تلاشهایشان سپاسگزاری می کنم.

سفیر اوکراین با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات پارلمانی در اوکراین برای روسیه گفت: برای مردم عادی انتخابات ریاست جمهوری اهمیت بیشتری دارد، اما این انتخابات به دلیل آنکه پارلمان نقش قابل توجهی را در انتخاب قوه مجریه ایفا می کند، اهمیت دارد.

الکساندر سامارسکی در رابطه با آینده روابط اوکراین و روسیه پس ازبرگزاری انتخابات پارلمانی گفت: فکر نمی کنم که روابط راهبردی روسیه و اوکراین پس از برگزاری انتخابات پارلمانی تغییر کند، زیرا روسای جمهور دو کشور همچنان بر تحکیم روابط میان خود و لزوم حل و فصل مشکلات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو تاکید کرده اند.

انتخابات پارلمانی اوکراین در اروپا و روسیه با حساسیت دنبال می‌شود. اوکراین هم برای روسیه و هم برای غرب اهمیت حیاتی دارد. سرنوشت دو قرارداد بزرگ اقتصادی با روسیه و غرب در گرو نحوه برگزاری و نتیجه این انتخابات است.

وی در رابطه با وضعیت یولیا تیموشنکو رهبر مخالفان دولت اوکراین گفت: این موضوع توسط دادگاههای اروپایی در امور حقوق بشر در بروکسل در حال بررسی است و رای دادگاه باید اجرا شود، اما امکان تجدیدنظر درآن نیز وجود دارد.

الکساندر سامارسکی افزود: یولیا تیموشنکو این حق را دارد که در انتخابات پارلمانی اوکراین شرکت کند و این موضوع بستگی به خود وی دارد که آیا از حقش استفاده کند یا خیر.

۱۳۹۱/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...