نسخه چاپی

توصیه امام : عقل سیاسی داشته باشید!

بازی اختلاف میان سران قوا و اصرار بر تكرار آن چنان برای ملت ملال آور شده است كه حتی نوشتن از دعوت به وحدت و پرهیز از تفرقه به موضوعی تبدیل شده است كه رسانه‌ها از پژواك كردن آن پرهیز دارند. متن حاضر ضمن بیان توصیه‌ای از امام راحل، به بیان یكی از اصلی‌ترین علل تن دادن مسوولان كشور به اختلافات علنی می‌پردازد.

به گزارش نما به نقل از دیدبان، ضرورت وحدت ميان مسوولان کشور و اثر آن در حل مشکلات واضح است و نيازي به استدلال در اين زمينه به نظر نمي‌رسد. حتي به نظر مي‌رسد که خود مسوولان کشور نيز مي‌دانند که با وحدت و همدلي بهتر مي‌توان کارها را به پيش برد و مشکلات مردم را حل کرد.

حداقل چيزي که به نظر مي‌رسد اين است که همه مسوولان مي‌دانند که بهتر است اختلافات خود را علني نکنند. يعني همه مسوولاني که از تريبون‌هاي رسمي و علني به افشا کردن اختلافات مي‌پردازند و يا با نامه‌نگاري‌هاي علني غيرلازم بر طبل اختلاف مي‌کوبند نيز مي‌دانند که نبايد و نشايد که اختلافات را علني کنند.

امام راحل عظيم الشان ملت ايران در زمان خودشان و هنگامي که مسوولان کشور وارد يک دوره شديد از اختلافات شده بودند و متاسفانه از علني کردن آن نيز ابايي نداشتند ضمن تذکري به همه قوا لازمه عقل سياسي را حفظ وحدت و پرهيز از اختلاف علني دانسته بودند و در بياني مشروح که فرازي از آن ذکر مي‌شود خاطر نشان ساختند:

هدف دشمن ؛ ايجاد اختلاف بين همه اقشار ملت

من يك كلمه هم تكرار مي كنم و مكرر گفته ام . و آن كلمه براي اشخاصي است كه متصدي امور مملكت هستند، از رئيس جمهور تا هر جا كه باشد و هر كس كه باشد و هرارگاني كه اشتغال به يك كاري در اين كشور داشته باشد؛ از ارتشيها و ژاندارمري و سپاه پاسداران و پاسبانها و همه عشاير و قشرهايي كه از ملت هستند و مشغول خدمت هستند.به همه آنها اين كلمه را مي گويم كه توجه كنيد كه شما را دارند مي كشند به سوي اختلاف .توجه نداريد به اين مطلب ! مي آيند پيش اين دسته از آن دسته شكايت مي كنند؛ و پيش آن دسته از آن دسته شكايت مي كنند. اشخاصي در مرزها هستند و در آنجاهايي كه جوانهاي ما دارند خون خودشان را مي دهند، مي روند و مي خواهند پاسدارها را از ارتش جدا كنند، و ارتش را از پاسدارها و هر دو را از ژاندارمري .

بين خود ارتش هم قشرهاي مختلفي درست كنند، و اختلاف بين خود ارتش بيندازند. توجه كنند كه اينهايي كه به عنوان خيرخواهي پيش آقاي رئيس جمهور مي روند و حرفهايي از ديگران مي زنند؛ شياطيني هستند به صورت انسان و در سيرت شيطان. و آنهايي كه پيش اجزاي دولت مي روند، پيش نخست وزير مي روند، پيش ديگران مي روند، و از آقاي رئيس جمهورانتقاد مي كنند؛ اينها هم شيطانهايي هستند به صورت انسان و در سيرت شيطان.

آنهايي كه مي خواهند بين شماها اختلاف بيندازند، دشمني ايجاد كنند، مي خواهند كه اين مملكت را به دست غير بسپارند، همه شما را از بين ببرند، و يك دولتي به دست امريكا يا به دست شوروي در اين مملكت ايجاد كنند.

عقل سياسي اقتضا مي كند كه ما امروز با آن اشخاصي كه در رويه هم حتي با مامخالفت دارند، لكن در اصل مقصد با ما موافق اند، با ملت موافق اند، مسيرشان مسير ملت است ؛ عقل سياسي اقتضا مي كند كه ما امروز دست از تمام اين اختلافات برداريم ، تا اين مملكت را آرام كنيم و اين مقصد اصلي كه ما داريم ، و آن اينكه اسلام در اين مملكت پياده بشود و جمهوري اسلامي با محتواي حقيقي خودش در اينجا پياده بشود، موفق بشويم ان شاءالله . من به همه ، به همه آنها عرض مي كنم كه شما دست از اختلافات برداريد. اين طور نباشد كه هر كدام در يك اجتماعي كه پيدا كرديد بر ضد ديگران صحبت كنيد. اين طور نباشد كه هر كدام قلم به دست گرفتيد بر ضد ديگران قلمفرسايي كنيد.

همه شما اميدوارم كه به اسلام معتقد و به جمهوري اسلامي متعهد باشيد؛ و در اين صورت همه شما مسيرتان يك مسير است ولو عقايدتان در بعضي از امور [و] رويه هاتان اختلاف دارد. لكن امروز وقت اعمال رويه هاي مختلف نيست . من اين را از همه كساني كه متصدي امر هستند - چه آقاياني كه در مجلس هستند و چه آقاياني كه در جاهاي ديگرمتصدي امر هستند - من به آنها با كمال اخلاص سفارش مي كنم كه اين يك تكليفي است شرعي الهي ؛ و تخلف او خلاف مسير اسلام است .
صحيفه امام خميني رحمت الله عليه، جلد چهاردهم صفحات 191-192، سخنراني در جمع روحانيون دفتر تبليغات حوزه هاي علميه "رسالت روحانيون " زمان: ظهر 14 اسفند 1359 / 27 ربيع الثاني 1401)

چرا بي‌توجهي؟

با اين همه متاسفانه شاهد آن هستيم که مسوولان مختلف و حتي سران قوا از رعايت اين ضرورت اصلي و مهم سرباز مي‌زنند و بازي اختلاف ميان سران قوا و اصرار بر تکرار به امري معمولي تبديل شده است که هر از چندگاهي تکرار مي‌شود و علي رغم توصيه‌هاي دلسوزان باز هم شاهد آن هستيم. اين بازي آن چنان براي ملت ملال آور شده است که حتي نوشتن از دعوت به وحدت و پرهيز از تفرقه به موضوعي تبديل شده است که رسانه‌ها از پژواک کردن آن پرهيز دارند و چنين دعوتي را بي‌اثر و دو سويه يا چند سويه اين اختلاف را در پي‌گيري روند افشاي اختلافات چنان مصر و پابرجا مي‌بينند که براي چنين دعوت منصحانه‌اي فايده‌اي قائل نيستند.

اما چرا مسوولين کشور چنين بر طبل افشاي اختلافات مي‌کوبند؟ به نظر مي‌رسد که يکي از علل اصلي اين امر آن است که مسوولان کشور فراموش کرده‌اند که دشمنان بزرگ و بزرگ‌تري نيز در خارج از مرزهاي اين کشور وجود دارند که با همه اين مسوولان و پيش از همه با ملت ايران دشمني دارند و آنها از اين اختلافات سود مي‌برند. به نظر مي رسد که مسوولان محترم جنگ بزرگتري را که ميان نظام اسلامي به پشتيباني ملت ايران از يک سو و نظام سلطه بين المللي به سرکردگي آمريکا و اسرائيل از سوي ديگر در جريان است فراموش کرده‌اند و يا آن را داراي اهميت و اولويت اساسي نمي‌بينند که مشغول به درگيري‌هاي بي‌فايده و حداکثر کم فايده داخلي با يکديگر شده‌اند.

اگر براي برخي از افراد ناآگاه وجود چنين جنگي و چنين درگيري بزرگ و مهمي جاي شبهه داشته باشد به نظر نمي‌رسد که براي مسوولان کشور آن هم در سطح سران قوا چنين ابهامي در کار باشد. در چنين حالتي آيا شايسته است که اين‌ ميزان اولويت نشناسي صورت گيرد و در حالي که کشور نياز به آرامش و اتحاد براي مقابله با دشمنان دارد چنين بر طبل اختلاف کوبيده شود.

آري به نظر مي‌رسد که يکي از اصلي‌ترين علل چنين وضعي فراموش کردن اين جنگ بزرگ است. همين فراموشي است که باعث مي‌شود گاهي منافع و دستاوردهاي حزبي و گروهي بر منافع و دستاوردهاي کلي و کلان اولويت يابد و گاه مساله وحدت که لازمه عقل سياسي و کسب آن دستاوردهاي کلان است به حاشيه برود و مسوولان به حاشيه سازي و حاشيه‌پردازي مشغول شوند.
برچسب ها: توصیه ، امام ، عقل ، سیاسی ، مشرق

۱۳۹۱/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...