نسخه چاپی

وزیر خارجه پیشین آلمان بخشی از بحران قطر را افشا كرد

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان، در مصاحبه با این شبكه، فاش كرد قطر در سال ۲۰۱۷ در آستانه روبرو شدن با حمله نظامی قرار داشت.

به گزارش نما، زیگمار گابریل گفت: قطر پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ در محاصره قرار گرفت در آستانه روبرو شدن با تهاجم نظامی قرار داشت. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، تلاش بسیار خوبی برای جلوگیری از تشدید بحران، صورت داد. خبر خوب آن بود که ماجراجویی نظامی صورت نگرفت. ما درباره اوضاع نگران بودیم.

وزیر امور خارجه پیشین آلمان در ادامه افزود: نمی‌دانم که آیا بعضی کشور‌ها برای حمله زمینی به قطر برنامه داشتند یا خیر. ما درباره این مسئله با دوستان آمریکایی گفتگو کردیم و در آن زمان رکس تیلرسون تلاش زیادی صورت داد تا مانع از تشدید کشمکش شود. اوضاع خطرناک بود و ما درباره این مسئله با همه شرکای خود در آن زمان بحث و تبادل نظر کردیم. ما با قطر، بعضی اماراتی‌ها و بعضی سعودی‌ها درباره چگونگی کاستن از تنش گفتگو کردیم.

گابریل در بخشی دیگر از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره نقش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، گفت ولیعهد سعودی از حد و مرز خود فراتر رفت، زیرا تصور می‌کرد چک سفید امضا از کاخ سفید دارد.

او در این‌باره گفت: ما احساس می‌کردیم، بعضی شرکا در منطقه تصور می‌کنند چک سفید امضا دارند و می‌توانند هر کاری که می‌خواهند صورت دهند. زمانی که به آن‌ها می‌گفتیم همان دیدگاه وزارت امور خارجه آمریکا را داریم، به ما پاسخ می‌دادند که فقط به کاخ سفید گوش می‌کنند. همه در اروپا معتقدند بن سلمان در قتل خاشقجی دست دارد. نمی‌دانم که این قتل به دستور شخص او صورت گرفته یا بر اساس تمایل او بوده است. بحث‌ها در اروپا ادامه دارد، اما همه معتقدند که نمی‌توان با این ماجرا به عنوان یک حادثه برخورد کرد.

۱۳۹۷/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...