نسخه چاپی

بدهی دولت به بانك مركزی افزایش یافت

بانك مركزی ایران حجم نقدینگی تا پایان مهرماه سال جاری را ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان اعلام كرد.



به گزارش نما، بانک مرکزی ایران تازه‌ترین گزارش آماری بخش پولی و بانکی ایران را منتشر کرده است که بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی کشور تا مهرماه سال جاری به ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به نقدینگی در اسفندماه سال گذشته ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است.

حجم نقدینگی کشور تا اسفندماه سال گذشته ۱۵۲۹ هزار میلیارد تومان بوده که تا مهرماه امسال ۱۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

براساس این گزارش نقدینگی در مهر امسال نسبت به نخستین ماه از پاییز سال گذشته که ۱۴۰۳ هزار میلیارد تومان بوده، ۲۰.۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

نقدینگی کشور از دو بخش پول و شبه پول تشکیل می‌شود که میزان پول تا مهر سال جاری، ۲۴۲ هزار میلیارد تومان و رقم شبه پول ۱۴۵۱ هزار میلیارد تومان است.

بر اساس این گزارش حجم پول و شبه پول در مهرماه سال گذشته ۱۶۳ و ۱۲۳۹ هزار میلیارد تومان بوده است که آمار جدید بانک مرکزی حاکی از افزایش ۴۷.۷ و ۱۷.۲ درصدی حجم پول و شبه پول در مهرماه سال جاری نسبت به سال گذشته است.

همچنین میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در مهرماه سال جاری به حدود ۴۵۲ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و از سوی دیگر بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی تا مهرماه امسال نیز ۶۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از مجموع ۶۶ هزار میلیارد تومان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۳۹ هزار میلیارد تومان سهم دولت و ۲۷ هزار میلیارد تومان سهم شرکت‌ها و موسسات دولتی است که بر این اساس بدهی دولت با افزایش ۳.۴ درصدی و شرکت‌ها و موسسات دولتی با افزایش ۱۰.۶ درصدی نسبت به مهرماه سال گذشته همراه بوده است.

این گزارش حاکی از رشد ۲۹ درصدی بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال گذشته است که بنا بر اعلام بانک مرکزی این بدهی در سال جاری به ۲۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

۱۳۹۷/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...