نسخه چاپی

دوازدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» به خط پایان رسید

دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، عصر امروز در حوزه هنری به كار خود پایان داد.

به گزارش نما، دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، عصر امروز مورخ بیست و پنجم آذرماه، با حضور سید محمد مهدی طباطبائی نژاد، دبیر این دوره از جشنوراه و حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوان، فخرالدین انوار، رخشان بنی اعتماد، جهانگیر کوثری، حبیب ایل بیگی، حسین ترابی، علیرضارضا داد، منوچهر شاهسواری، مهوش شیخ اسلامی، جعفر صانعی مقدم، ارد عطارپور، مرتضی رزاق کریمی، منوچهر مشیری و دیگر مهمانان خارجی به کار خود خاتمه داد.

دوازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» در پنج بخش مسابقه ملی، جایزه شهید آوینی، مسابقه مستندهای معدن و صنایع معدنی ایران، مسابقه بین‌الملل و جایزه تماشاگران در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

سید محمد مهدی طباطبائی نژاد دبیر دوازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» در ابتدای این مراسم اظهار کرد: جشنواره سینما حقیقت هیچ وقت سخنرانی نداشت و من هم امشب فقط برای خیر مقدم به صحنه آمدم. همچنین من به مهمانان که از کشورهای مختلف در این جشن سینمایی حضور دارند نیز خوش آمد می‌گویم و امیدوارم بتوانیم به کمک همه اهالی سینما این چراغ را روشن نگاه داریم .

در همان ابتدای برنامه پس از صحبت‌های طباطبایی‌نژاد، سری اول برگزیدگان در بخش هنر تجربه به ترتیب زیر معرفی شدند.

تندیس هنر و تجربه و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به بابک بهداد برای کارگردان «بهارستان» اهدا شد و همچنین تندیس هنر و تجربه و مبلغ ۸۰ میلیون به آرمین ایثاریان برای کارگردان «اسرار دریاچه» اهدا شد و درادامه لوح افتخار و جایزه نقدی شبکه مستند به مبلغ ۷۰ میلیون ریال به یاسر طالبی کارگردان «دلبند» تقدیم شد.

در ادامه مراسم جایزه سوم فیلم‌های مستند معدن و صنایع معدنی ایران، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به طور مشترک به «روی سبز بیابان» به کارگردانی فتح‌الله امیری و «سنگ و نان» ساخته محمد عبداللهی اهدا شد و جایزه دوم فیلم‌های مستند معدن و صنایع معدنی ایران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به محمد اسکندرزاده کارگردان «شور شیرین» رسید. و جایزه اول فیلم‌های مستند معدن و صنایع معدنی ایران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به عزت‌الله پروازه کارگردان «گالین» تعلق گرفت.

حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در ادامه مراسم ضمن تقدیر از مهدی کرباسیان گفت: جا دارد در این مراسم به بهترین شکل ممکن از آقای کرباسیان تشکر کنیم، زیرا او از آن دست از مدیرانی است که در یک مجموعه صنعتی توانست پای هنر و فرهنگ را باز کند و در این بخش نیز سرمایه‌گذاری خوبی را انجام داد.

سرپرست سازمان سینمایی افزود: از همه داوران، شرکت‌کنندگان و مخاطبان این جشنواره تشکر می‌کنم که باعث شدند تا سینمای مستند اینگونه برگزار شود و در همچین شبی تمامی هنرمندان عرصه مستند سینمایی در کنار یکدیگر جمع شوند.

در ادامه برنامه در بخش اهدای جوایز، تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه در بخش بین الملل، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار به فیلم «ماهیاک» به کارگردانی فرح زارع از ایران اهدا شد و جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند‌های کوتاه و نیمه‌بلند بین الملل شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار به فیلم «لولو بوکسور مروارید» ساخته آسیموه جان بیباگامبا از کشور تانزانیا رسید.

همچنین لوح تقدیر هیات داوران در بخش مستند‌های بلند بین الملل به فیلم «جنگ نه ماهه» به کارگردانی لاشلو شویا از مجارستان و قطر تعلق گرفت و جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند‌های بلند بین الملل شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰۰۰ دلار به فیلم «آلیشیا» ساخته ماسیا اومس از کشور هلند تقدیم شد.

تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند در بخش بین الملل به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰۰۰ دلار به فیلم «اِکسُدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی از ایران اهدا شد.

منوچهر مشیری پیشکسوت عرصه سینمای مستند در ادامه مراسم با بیان اینکه در روزهای آخر جشنواره دچار مشکلی جسمی شده است، درباره وضعیت کنونی سینمای مستند گفت : با اینکه حال مساعدی برای حضور در این مراسم را نداشتم اما امشب خود را به شما رساندم تا قدردان و سپاسگزار شما عزیزان باشم.

وی اظهار کرد: با توجه به استقبال خوبی که در این جشنواره از بخش هنر و تجربه و مرکز گسترش سینمای مستند شد، مسئولیت و وظیفه این دو نهاد را سنگین‌تر کرده است. زیرا اگر نیمی از این مخاطبان جشنواره پیگیر این حوزه باشند این کار را برای شما حساس‌تر می‌کند.

این پیشکسوت عرصه سینمای مستند افزود: البته که مدیران و مسئولان باید تلاش خود را در سینمای مستند چندین برابر کنند و جهت‌دهی درستی به هنرمندان دهند تا کارها بیش از پیش از هر نظر بهتر شود.

مشیری با بیان اینکه از جوانان عرصه سینمای مستند باید به طور ویژه تشکر کرد،گفت: با تمام نابسامانی‌هایی که وجود دارد ولی جوانان بالاترین درجه تحصیلی را کسب کرده‌اند و بسیار شرافتمندانه وارد این عرصه شدند، تا به موفقیت برسند.

در ادامه این مراسم در بخش جوایز شهید آوینی، دیپلم افتخار بخش شهید آوینی و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به محسن زارعی کارگردان «بلوچستان» اهدا شد و تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلون ریال به ماهان خمامی‌پور کارگردان «شبیه‎سازی آقای زرد» رسید.

همچنین تندیس نقره‌ای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به محمدرضا وطن‌دوست کارگردان «لِسِک» تعلق گرفت و تندیس طلایی این بخش، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به وحید چاووش کارگردان فیلم «خاطرات خبرنگار جنگ» تقدیم شد.

خاطره متخصص جراح مغز و اعصاب از یک اسیر داعشی

دکتر وحید حمیدی متخصص جراحی مغز و اعصاب و شخصیت اصلی مستند «مردان زندگی» که جایزه ویژه هئیت داوران را در بخش شهید آوینی را دریافت کرد، روی صحنه آمد و درباره خاطراتش در جنگ سوریه گفت: سخت‌ترین لحظه‌ایی که در این چند سال مبارزه تجربه کردم، شبی بود که یک اسیر داعشی را مجروح پیش من آوردند و نمی‌گذاشت به او دست بزنم و می‌گفت شما نجس هستید، این جمله را با تمسخر به من گفت و خیلی من را آزار داد. او به ناموس ایرانی جسارت کرد و برای من آن لحظه خیلی دشوار گذشت.

وی اظهار کرد: ما برای صیانت از زن و خانواده ایران و اسلام شهید دادیم. کاری ندارم که شما با چه قیافه و عقایدی هستید اما ما برای شما مردم جان می‌دهیم. اگر فیلم را ببینید متوجه می‌شوید که ما در چه شرایطی چه عمل‌های سنگینی را انجام داده‌ایم و همیشه وسط اتاق عمل ما پر از خون بود و فرصتی برای درنگ نداشتیم تا به خودمان بیاییم. اما با این حال کسی از رزمندگان و مجروحان شهید نمی‌شدند.

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیان کرد: بیمارستان صحرایی را در این جنگ راه اندازی کردیم که هیچ‌وقت با فاصله بیشتر از هزار متر از خط مقدم نبود، حتی گاهی از خود بچه‌های رزمنده خون می‌گرفتیم و به مجروحان تزریق می‌کردیم. همه این‌ سختی‌ها به دلیل عشق به مردم سرزمینمان اتفاق می‌افتاد.

جایزه ویژه هیأت داوران بخش شهید آوینی، به پاس حماسه تعهد و تخصص، به دکتر وحید حمیدی متخصص جراحی مغز و اعصاب شخصیت اصلی مستند «مردان زندگی» ساخته یحیی رضایی اهدا شد.

براساس این گزارش؛ جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش شهید آوینی هم به مجید جعفری لاهیجانی به پاس تلاش برای تألیف کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب» رسید.

ترابی: در انقلاب اسلامی بدون رتوش حقایق را بیان کردم

در بخش نکوداشت دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، نشان فیروزه، تندیس جشنواره، لوح افتخار و ۲۰۰ میلیون ریال به حسین ترابی اهدا شد.

حسین ترابی کارگردان پیشکسوت عرصه مستند که در این آیین اختتامیه مورد تقدیر و نکوداشت قرار گرفت، گفت: من در انقلاب اسلامی ایران تلاش کردم همه حقایق را بدون استفاده از گفتار متن ثبت و ضبط و رتوش تولید کردم و برای تاریخ به یادگار بگذارم.

وی ادامه داد: در این برنامه از جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما تشکر می‌کنم که مستندات من را بالاخره از حاشیه بیرون آورد و از آن حمایت کرد زیرا چند سالی بود که به آن توجهی نمیشد.

ترابی در پایان افزود:امیدوارم ما بتوانیم همه حقایق را بدون کم و کاست به تصویر درآوریم. سلام بر آن کسانی که حق می‌گویند و جز حق چیزی نمی‌گویند.

تندیس بهترین موسیقی، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به افشین عزیزی آهنگساز «خانه‌ای برای تو» تعلق گرفت.

تابش: سینمای مستند پشتوانه سینمای ملی است

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: سینمای مستند پشتوانه سینمای ملی است و افتخار می‌کنیم این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته با شور و نشاط بیشتری برگزار شد. سینمای مستند جلوه‌های مختلفی از تنوع کشور ما را به نمایش می‌دهد. یکی از اتفاقات خوشایند امسال این بود که آثار همزمان با تهران در شهرستان ها هم اکران شد.

نشان فیروزه به مستند «خانه‌ای برای تو» رسید

تندیس بهترین صدا، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال مشترکاً به صادق رضانیا و مهرداد نورمحمدی صداگذار و صدابردار «آواز جغد کوچک» رسید و تندیس بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال مشترکاً به مینا مشهدی‌مهدی و هادی اسفندیاری نویسنده و گوینده گفتار متن «آنجا که باد می‌وزد» اهدا شد.

‌تندیس بهترین فیلمبردار، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به پویان آقابابایی فیلمبردار «اسرار دریاچه» رسید و تندیس بهترین تدوین، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به بابک حیدری تدوینگر «خاتمه» تعلق گرفت.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به مهدی بخشی‌مقدم کارگردان «خانه‌ای برای تو»تقدیم شد.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش به زینب تبریزی برای کارگردانی «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» اهدا شد.

همچنین نشان فیروزه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برای بهترین مستند این دوره از جشنواره هم به همراه جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی به مهدی شاه محمدی برای مستند «خانه‌ای برای تو» اهدا شد.

بر اساس این گزارش؛ رتبه سوم بهترین فیلم از نگاه مردم به مرکز سوره برای تولید «خانه‌ای برای تو» رسید و در رتبه دوم، خانه مستند برای تولید فیلم «مهین» تقدیر شد و جایزه اول بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، به محمد اعلا برای تولید مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» رسید.

گفتنی است؛ در این مراسم از چهره‌هایی چون؛ حسین ترابی و منوچهر مشیری از کارگردانان پیشکسوت عرصه مستند تجلیل و تقدیر خواهد شد.

۱۳۹۷/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...