نسخه چاپی

توضیحات پزشكیان درباره بورسیه تحصیلی پسرش

نایب رئیس مجلس توضیحاتی درباره بورسیه تحصیلی پسرش ارائه كرده است.

به گزارش نما، قسمت پنجاه و نهم برنامه «بدون توقف» با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد که وی درباره عملکرد مجلس برای هزینه بودجه هزار میلیاردی، گفت: اولویت من پیگیری حاکمیت داده بر مملکت است، برای من اصلا مهم نیست که هزار میلیارد یا ده هزار میلیارد در این سیستم چطور هزینه می‌شود، من در مجلس به چیزهای زیادی انتقاد دارم که نمی‌خواهم نام ببرم.

وی ادامه داد: در همین راستا، طرح نوشتم و به مجلس بردم، جواب دادند، مثلا رأی همین اختیار ارزیابی مالی، اما مثلا که چی بشود؟ من بیایم و وقتم را صرف این موضوع کنم؟ خیر این برای من مهم نیست، آنچه برای من مهم است این است که هر کمیسیون و هر قانونی که می‌خواهد تصمیمی بگیرد بیاید و با داده با من صحبت کند، یعنی همان چیزی که شما به آن شفافیت می‌گویید.

نایب رئیس مجلس درباره غیبت نمایندگان در زمان رأی‌گیری‌های مجلس، اظهار داشت: وقتی داده درستی داشته باشیم، می‌توانیم این داده را منتشر کنیم، در دنیا این سیستم‌هایی که ما با آن زندگی می‌کنیم، از بین رفته است و حضور غیاب در مجلس به این صورت نیست، بنده معتقد نیستم که اگر این روند حضور و غیاب داده شود، مشکل مملکت حل و جامعه شفاف می شود، در دنیا، مجالس به این صورت نیست، هر کدام از مجالس ساختار و روش‌های خاص خود را دارند و نحوه نظارت در هر یک متفاوت است.

پزشکیان افزود: چیزی که شما به عنوان دغدغه‌تان مطرح می‌کنید، برای من دغدغه نیست، دغدغه من تصمیم بر مبنای داده و مدیریت در چارچوب داده است و تا این را درست نکنیم، هر کار دیگری انجام دهیم، ممکن است راه غلط را برویم.

وی در پاسخ به این سؤال که همکاران شما گفتند که مشکل برجام و کم‌آبی را حل می‌کنیم، اما نکردند، گفت: همکار من کسی است که حق را بگوید، در صورتی که من باید بیشتر از هر کسی کارهایی که اینها انجام می‌دهند را توجیه و نقد کنم. من هر چیزی که براساس ذهن و عقلم اشتباه باشد و علمی نباشد را می‌گویم غلط است و برای من تفاوتی نمی‌کند که همکار، دوست و یا به قول شما هم خط من است یا خیر.

نایب رئیس مجلس افزود: من در همین طرح شفافیت داده‌ها به هرکس گفتم برو و داده‌ها را جمع کن، رفت و براساس ذهنیت خود داده‌ها را جمع‌آوری کرد و آن چیزی که من می‌خواستم نبود، حتی با دانشگاه‌ها صحبت کردیم، گفتند شما پول بدهید و ما برای‌تان پروژه جمع می‌کنیم و این هم نمی‌شد، مجبور شدم خودم این کارها را انجام دهم، حالا به دنبال این هستیم که به ساغ کسانی که در موضوع متخصص هستند، برویم و کار را انجام دهیم.

پزشکیان با اشاره به عدم شایستگی‌محوری در ساختار اداری کشور، اظهار داشت: این موضوع در ساختار اداری ما بوده و هست و ادامه پیدا خواهد کرد که متأسفانه یک آدمی که هیچ سابقه‌ای نداشته را به عنوان مدیرکل منتصب می‌کنیم و این شامل یک اداره خاص یا یک جناح خاص هم نیست، یک سری قوانین هم نوشته‌ایم و خودمان هم این قوانین را اجرا نمی‌کنیم، یکی از مشکلات ما همین ساختارهای اداری است که افراد براساس شایستگی‌ها و سابقه‌ها بالا نمی‌آیند.

وی در پاسخ به این سؤال که دانشجویانی که برای بورسیه معرفی شدند و بعد مدارک‌شان زیر سؤال رفت و عده‌ای سوابق‌شان تأیید شد، اما مجلس برای آنها کاری نکرد، گفت: نمایندگان گاهی کاملا متضاد با هم نظراتی دارند و ما نمی‌توانیم نظر یک گروهی را منعکس کنیم و نظر یک عده‌ای را منعکس نکنیم، مجلس جایی نیست که جمع‌بندی نظرات به عنوان یک اصل بیرون بیاید، مگر اینکه تبدیل به یک قانون شود، من در مورد دانشجویان بورسیه اطلاع کافی ندارم، اما به اتهام زدن بدون داده درست همیشه اعتراض داشته‌ام و معتقدم که وارد چیزی که اطلاعات کافی درباره آن ندارم، نوشم، قرار نیست که وقتی دو نفر تخلفی می‌کنند، بیایم بگوییم همه تخلف کرده‌اند، مجلس مجموعه‌ای متشکل از آدم‌های خیلی خوب، متوسط و شاید بد است، اما نمی‌توانیم بدی یک شخص را به پای کل مجلس بگذاریم.

پزشکیان درباره موضوع بورسیه پسرش و رفع اتهام از وی، گفت: پسر من هم که اتهام به او زده و بعد رفع اتهام شد، اگر حقی نداشت، باید کنار زده می‌شد، من در اسم نوشتن و رفتن او هیچ دخالتی نداشتم و اگر هر کسی هر توصیه‌ای از من برای پسرم شنیده است، بیاید و اعلام کند، او طبق روال برای بورسیه رفت و عده‌ای تهمت زدند و بعد شفاف شد که این طور نیست، هرکس تخلف کند باید با او برخورد شود.

نایب رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای به راحتی تهمت و افترا می‌زنند، اما اگر قرار باشد برای هرکدام از این‌ها بلند شوی و دنبال کار را بگیری، اصل کاری که داری، زمین می‌ماند، من خیلی حرف‌ها را حتی پاسخ هم نمی‌دهم و فرصت آن را ندارم، من اگر می‌خواستم تخلف کنم، نمی‌آمدم بگویم به من پول اضافه می‌دهند، به جایی که سیستم بیاید بگوید کسی پیدا شده که دارد خودش را نقد می‌کند، بیاید بگوید من مفت‌خور هستم آیا این کار درست است؟ ما با تمام وجود، دلمان می‌خواهد به مردم خدمت کنیم و دنبال رانت و رشوه هم نیستیم، اما اینکه چطور می‌توان این وضعیت را درست کرد، راه آن بردن آبرو آدم‌ها و تخریب‌شان نیست.

۱۳۹۷/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...