نسخه چاپی

پشت پرده ترور رسام الحسن در گفت و گوي «شما» با سفير ايران در لبنان:

انفجاری برای انتخابات آینده

عکس خبري -ارتباط اين انفجار با انتخابات آينده

با توجه به پیچیدگی و كامل بودن این عملیات باید مورد توجه قرار گیرد كه چه كسانی و چه سازمانی از این ترور سود می برد.

ترور رسام الحسن در لبنان یکی از اتفاقات مهم هفته گذشته در منطقه بود . برای پی بردن به پشت پرده این حمله تروریستی گفت و گویی با دکتر غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان انجام دادیم. وی معتقد است این حادثه تروریستی کار یک نظام سازمان یافته و نظامی که دارای سرویس اطلاعاتی و امنیتی پیشرفته باشد، است و بیشترین بهره را از این حادثه اسرائیلی ها می برند . هر چند اسرائیلی ها می خواستند زمینه های حمله به لبنان را طراحی کنند اما طراحی آنها با هشیاری مردم لبنان شکست خورد.

پشت پرده انفجار اخیر در بیروت چه بود؟
با نگاهی به این حادثه و بفهمیم که پشت پرده این حادثه چیست و اینکه چه کسانی دست داشتند و عوامل اش چه کسانی بوده و اهدافشان چه چیزی بوده است و نکته مهم اینکه چرا در این زمان این اتفاق افتاد و چرا این فرد انتخاب شد.
عملیات بسیار پیچیده، پیشرفته و حرفه ای انجام گرفت و اینکه بگوییم از سوی فرد و یا گروهی بوده نیست و قطعا این حادثه تروریستی کار یک نظام سازمان یافته و نظامی که دارای سرویس اطلاعاتی و امنیتی پیشرفته باشد، است. با توجه به پیچیدگی و کامل بودن این عملیات باید مورد توجه قرار گیرد که چه کسانی و چه سازمانی از این ترور سود می برد.
دوم اینکه زمانی که این عملیات انفجار انجام شد، زمانی است که لبنان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی سال 2013 است و خرداد ماه سال 92 در لبنان انتخابات پارلمانی برگزار می شود.
پارلمان لبنان تا چه اندازه در حکومت این کشور تاثیر گذار است و این انتخابات چه میزان اهمیت دارد؟
انتخابات پارلمانی از اهمیت بسیار بالایی برای لبنانی ها برخوردار است زیرا این مجلس جدید رئیس جمهور، نخست وزیر، اعضای هیات دولت و فرمانده ارتش را تعیین می کند و این مجلس اهمیت بسیاری برخوردار بوده و ما شاهد بوده ایم که طی ماههای گذشته رقابت های سیاسی فشرده ای بین جریانهای سیاسی مختلف لبنان آغاز شده و مناقشه های بسیار فشرده و طولانی به وجود آمده که چه قانونی مورد توافق برای اجرای انتخابات قرار بگیرد.

آیا قانون ثابتی برای انتخابات مجلس در لبنان وجود ندارد؟
در هر دوره ای اجرای انتخابات به شکل خاصی است و قانون یکپارچه وجود نداشته و اجرا نشده است، در هر دوره با شرایط سیاسی آن مرحله انتخابات بر اساس قانون مجزایی برگزار شده است. اینکه بر اساس قانون نسبیت باشد هر جریان سیاسی حق کاندیداتوری در انتخابات را داشته باشد و به میزان نسبت درصدی که لیست آنها رای می آورد به همان تعداد نماینده داشته باشندو یا بر اساس قانون لقای ارتودکسی که پیشنهاد داده اند و هر طایفه نمایندگان طایفه خودشان را تائید کند .
قانونی که تا به امروز اعمال شده اینکه شیعه می تواند هم شیعه و هم غیر شیعه را انتخاب کند ، انتخاب کننده شیعی می تواند از جریانهای مختلف سیاسی انتخاب کند و یا بر اساس قانون ارتودکسی هر طایفه ای بتواند نمایندگان طایفه خودش را انتخاب کند .
یا بر اساس اکثریتی باشد و یا ترکیبی از اکثریتی و نسبی باشد و یا از حوزه های کوچک تر و بزرگتر که بحث بر سر این مسائل در لبنان بالا گرفته بود که شاهدیم چنین انفجاری رخ می دهد. از سوی دیگر در سوریه نیز چنین بحرانی در جریان است.
نکته اساسی اینکه اگر بخواهیم بفهمیم که پشت پرده این حادثه اخیر چیست و چه عواملی دست داشته اند ببینیم چه طرفی بیشترین استفاده را از انجام این عملیات و ترور ژنرال رسام الحسن می برد.
با اندکی دقت بر همگان واضح و روشن است که بیشترین بهره را رژیم صهیونیستی از این عملیات برای بر هم زدن استقرار و ثبات و امنیت لبنان که به صورت نسبی در این مرحله بود می برد. اسرائیلی ها در طی ماههای گذشته شدیدا تهدید به حمله علیه جمهوری اسلامی ایران، لبنان، غزه و در پاره ای از مواقع علیه سوریه کردند و اگر این حمله بخواهد صورت گیرد نیازمند این است که انسجام، وحدت و یکپارچی و همبستگی که در لبنان وجود دارد به هم خورد.

آیا احتمال جنگ جدیدی میان اسرائیل و لبنان وجود دارد؟
این طراحی در این راستا صورت گرفته بود که بر اثر تبعاتی که این انفجار می توانست داشته باشد به شکلی طراحی کرده بودند که شبیه سازی کنند همان واقعه ای که با ترور رفیق حریری رخ داد و بخش عمده ای از مردم به خیابان ها ریختند و جریان 14 مارس و هم پیمانان مقاومت که 8 مارس نامیده می شود به خیابانها ریختند و در واقع تفرقه گسترده در دو طرف جمعیت زیادی از مردم جمع شدند و آنها چنین تصوری داشتند که این صحنه تکرار شود و شکست خوردند و این حادثه نشان داد مه مردم لبنان بسیار فهیم هستند و رهبران آنها بسیار عاقل هستند و این توطئه با شکست مواجه شد و لبه تیز پیکان متوجه دولت کنونی لبنان و شخص نخست وزیر لبنان شد و برای تغییر دولت در لبنان با شکست مواجه شد و اسرائیلی ها می توان گفت در این طراحی با شکست مواجه شدند و در واقع زمینه ای ایجاد نشد که بخواهد جنگی انجام شود.
حمله و جنگ بسیار بعید به نظر می رسد و در گذشته که از جنگ صحبت می کردند با این کار خود را در معرض آزمون قرار دادند و دیدند که قاطبه مردم لبنان آمادگی وارد شدن در دام صهیونیستها بر سر راه آنها قرار دادند نشدند.

آیا اسرائیلی ها از سویی نیز می خواستند پاسخ پهبادی را بدهند که حزب الله بر فراز آسمان آنها فرستاده بود؟
قطعا همینطور است. بعد از پرواز پهباد در آسمان رژیم صهیونیستی و نا توانی سرویسهای مقاومتی رژیم صهیونیستی و اینکه حداقل 30 دقیقه در آسمان آنها به پرواز درآمد و آنها هم در غفلت کامل و یا رادارهای آنها مشکل نبود بلکه با کمک سرویسهایی از بیرون سرزمین های رژیم صهیونیستی متوجه ورود پهباد مقاومت به فضای فلسطین اشغالی شدند و حتی موشک اول لنها به خطا رفت و با گلوله موشک دوم این پهباد ساقط شد. این موضوع جنجال بزرگی را در درون رزیم صهیونیستی به وجود آورد و بسیاری از مسئولان رژیم صهیونیستی برکنار شدند و حتی جامعه عمومی رژیم صهیونیستی که احساس کردند به هیچ عنوان پشتوانه قوی و محکمی برای حفاظت از جان آنها وجود ندارد و گنبد آهنی که شدیدا آن را تبلیغ می کردند که توانایی مقابله با هر خطری را دارد ، به عنوان گنبد سوراخ از آن یاد شد و بر این اساس تاثیراتی که این عملیات پهباد داشت در صحنه داخلی لبنان، فلسطین و منطقه و صحنه بین المللی باعث تضعیف شدید روحیه صهیونیست ها شد و طبیعتا این موضوع هم می تواند مزید بر علت باشد که اینها دست به عملیاتی بزنند برای تقویت روحیه و اینکه آنها همچنان در صحنه حضور دارند.

موضع گیری حزب الله لبنان در خصوص اتفاق اخیر و انفجار در بیروت چه بود؟
حزب الله لبنان آن را محکوم کرد و در بیانیه اول که اصل انفجار را برای بر هم زدن ثبات ، استقرارو امنیت داخلی لبنان عوان کرد و حزب الله آن را محکوم کرد و دست زدن به چنین اقداماتی را در شرایط حساس کنونی کار دشمن دانست و بعد هم که مشخص شد قربانی این انفجار ژنرال رسام الحسن رئیس شاخه اطلاعات دستگاه امنیت داخلی لبنان بوده بیانیه دومی را حزب الله صادر کرد و شهادت ایشان را تسلیت گفت و از نظر حزب الله بیشترین بهره را در این ترور رژیم صهیونیستی می برد.

تحولات اخیر لبنان چه تاثیراتی در منطقه و به خصوص بر جبهه مقاومت خواهد داشت؟
جبهه مقاومت با قدرت به کار خود ادامه می دهد و تمامی تلاشهایی که از سوی رژیم صهیونیستی برای تضعیف مقاومت صورت می گیرد همه تیرها به سنگ برخورد کرده و تمامی تلاشهای انها نا موفق بوده است. این حرکت باعث تقویت هرچه بیشتر جبهه مقامت در مقایسه با گذشته بود زیرا مردم لبنان نشان دادند که به هیچ عنوان حاضر نیستند در دامی که بر سر راه آنها پهن کرده اند وارد شوند.

رقابت های سیاسی در لبنان در حال حاضر به چه صورت است ؟
این مساله را باید در زمانی که برگزار می شود بررسی کرد اما طبیعتا مردم لبنان حضوری فعال در انتخابات خواهند داشت در این انتخابات و اساسا سقف نمایندگانی که از هر طایفه می خواهد وارد شود مشخص است .

موضع ایران در مقابل تحولات لبنان چه بود؟
جمهوری اسلامی ایران از ابتدا حادثه تروریستی را محکوم کرد و دیدارهای مختلفی را در لبنان انجام دادم و امروز نیز دیداری را با خانواده سرلشگر رسام الحسن خواهیم داشت و پیام تسلیت جمهوری اسلامی ایران به خانواده های قربانی این انفجار است.

۱۳۹۱/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...