نسخه چاپی

آمریكا مجوز فروش سوخو را می‌دهد؟

در حالی وزارت راه و شهرسازی اعلام كرده برنامه‌ای برای خرید هواپیمای سوخو ندارد و آمریكا با این موضوع مخالفت كرده كه رئیس كمیسیون عمران مجلس از مأموریت كارشناسان برای بررسی وضعیت و كیفیت هواپیماهای مسافربری روسی و اوكراینی خبر داده است.

به گزارش نما، از اردیبهشت ماه امسال با خروج آمریکا از برجام و لغو مجوزهای اوفک برای تحویل هواپیماهای ATR، ایرباس و بوئینگ گمانه‌زنی‌ها برای خرید هواپیما از چین و روسیه افزایش یافت. پیش از این اقدام آمریکایی‌ها، افراد مسئولی در نهاد ریاست‌جمهوری ترتیب نمایش سوپر جت سوخو را در تهران برای ایرلاین‌های داخلی دادند. بر این اساس بیست و سومین روز از بهمن سال گذشته یک فروند هواپیمای سوخو در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و در آشیانه هواپیمایی آسمان برای بازدید شرکت‌های هواپیمایی پارک شد. با وجود تبلیغات گسترده، سفیر روسیه و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مسئولان و مدیران شاخصی بودند که در این شو حضور یافتند و نه خبری از وزیر سابق راه و شهرسازی شد و نه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری.

اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همان ایام در خصوص چگونگی حضور سوخو 100 در ایران به تسنیم گفته بود:‌ شرکت سوخو از ایران درخواست کرد با توجه به اینکه در نمایشگاه هوایی سنگاپور حضور دارد زمان برگشت و در مسیرش توقفی در تهران داشته باشد. سوخو علاقه‌مند بود تا این هواپیما را با تغییرات اعمال شده برای ایرلاین‌های ایرانی به نمایش بگذارد تا در صورت تمایل شرکت‌های هواپیمایی داخلی با آنها وارد مذاکره شده تا در قالب اجراه یا خرید این نوع هواپیما وارد ناوگان کشور شود.

از این ماجرا از این ماجرا حدود 10 ماه می‌گذرد و یک بار دیگر موضوع خرید هواپیمای سوخو از سوی عده‌ای از جمله برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس امروز از بررسی خرید هواپیمای سوخو 100 و آنتونوف خبر داده و گفته است: «کمیسیون عمران مجلس، جمعی از کارشناسان و متخصصان صنعت هوایی کشور را مأمور بررسی وضعیت و کیفیت هواپیماهای مسافربری روسی و اوکراینی کرده و قطعاً در آینده ای نزدیک گزارش نهایی آنها به کمیسیون ارسال خواهد شد.»

این در حالی است که چند روز پیش در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و صنایع و ابسته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت راه و شهرسازی با ورود هواپیمای سوخو به ناوگان هوایی موافق است و این‌که سرنوشت 7 فروند هواپیمای ای تی آی باقیمانده ایران ایر چه می‌شود، گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ورود سوخو به کشور ندارد. در خصوص هواپیماهای ای تی آر نیز با توجه به ابطال مجوزهای اوفک امکان ورود 7 فروند هواپیمای باقیمانده به کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی حدود دو هفته قبل با بیان این‌که اتفاق جدیدی در بحث فروش هواپیمای مسافری سوخو (سوپر جت) نیفتاده است، گفته بود: آمریکایی‌ها با فروش سوخو 100 به ایران مخالفت کرده‌اند.

اسعدی سامانی با تاکید بر این‌که سوخو برای فروش هواپیما به ایران باید از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز بگیرد چون 10 درصد قطعات مورد استفاده در این هواپیما آمریکایی است، افزود:‌ شرکت سوخو قبلا برای دریافت مجوز اوفک جهت فروش هواپیما به ایران اقدام کرده بود که نتیجه نگرفته بودند. این شرکت برنامه تغییرات قطعات را در دستور کار دارد تا میزان قطعات آمریکایی مورد نیاز در تولید هواپیما را به زیر 10 درصد کاهش ده. در این صورت دیگر نیازی به مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران نیست.

۱۳۹۷/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...