نسخه چاپی

ضرورت اهمیت تاثیر و استفاده‌های پژوهشی در مدیریت شهری تهران

رییس شورای اسلامی شهر با تاكید بر اینكه انتقاداتی هم به پژوهش در حوزه تهران وارد شده است گفت: باید درباره ایجاد یك ساختار پژوهشی كارامد، منصفانه، رقابتی و مساله محور در مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت‌ها و سیستم موجود بیاندیشیم.

به گزارش نما، محسن هاشمی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت:‌فردا مراسم تقدیر از تهران پژوهان توسط مسجدجامعی برگزار می شود و از اعضای شورا، کارشناسان و اصحاب رسانه دعوت می کنم در این مراسم شرکت کنند.
وی ادامه داد: پژوهش در اکثر جوامع توسعه یافته، نقش بنیادین و تصمیم ساز در مدیریت دارد، یعنی قبل از تصمیم گیری، یافته های پژوهشی جهت تصمیم را مشخص می کند و به همین خاطر طراحی و تصمیم گیری بر خلاف بعضی از تصمیمات ما که یک شبه یا به سرعت صورت می گیرد، زمان و انرژی بیشتری از مدیر می گیرد و در عوض زمانی که تصمیم به اجرا می رسد، به دلیل آنکه همه مسایل آن از حیث منابع، چگونگی اجرا و موانع و پیامدها در فرایند تصمیم گیری و پژوهش پیشا تصمیم پیش بینی شده، به راحتی پروژه ها و تصمیمات در چارچوب زمان و منابع تعیین شده به اجرا در می آید.
رئیس شورای شهر تهران گفت: شاهد دو گونه پژوهش انحرافی و بیجا در سازمانهای خود هستیم، نوع نخست، پژوهش برای توجیه و تئوریزه کردن تصمیمات گرفته شده و نوع دوم پژوهش برای کنترل پیامدها و نتایج پیش بینی نشده که این نوع پژوهش را پسا تصمیم می نامیم. ما به هر اندازه بتوانیم در پژوهش از مرتبه پسا تصمیم به پیشاتصمیم حرکت کنیم، بهره وری و اثر بخشی بالاتری را در مدیریت خواهیم داشت.
هاشمی گفت: البته همه پژوهشها در فرایند تصمیم گیری انجام نمی شود، بخشی از پژوهشها برای حفظ میراث وهویت تاریخی گذشته ما صورت می گیرد، این نوع پژوهش ها نیز علاوه بر نتایج مفیدی که در حوزه میراث فرهنگی دارند، می توانند برای ما یک کورنولژی از توسعه را پدید بیاورند.
عضو شورای شهر تهران گفت: همانطور که بهتر می دانید، کورنولژی به نوعی پیوند زدن زمان با وقایع و تدوین یک تاریخ موضوعی است، در توسعه تهران برای فهم محیط و گرفتن یک نگرش واقع بینانه، به نوعی ما نیازمند یک کورنولژی از توسعه هستیم.
هاشمی افزود: این شهر چگونه به اینجا رسیده است و مراحل توسعه و رشد آن به چه شکل انجام شده است، اگر ما تصور صحیحی از گذشته تهران داشته باشیم و بدانیم چگونه می شود براساس عملکرد ذینفعان و تاثیر گذاری عوامل مختلف ، تصمیمات خاص که شاید امروز از نظر ما غیرقابل قبول و عجیب است، گرفته می شود، قادر خواهیم بود در آینده از اتخاذ اینگونه تصمیمات در مدیریت شهری جلوگیری کنیم و خود در جایگاهی قرار نگیریم که در حال حاضر نسبت به گذشتگان قضاوت می کنیم.
وی با بیان اینکه انتقاداتی هم به پژوهش در حوزه تهران وارد شده است که طبیعتا خود پژوهشگران بهترین و کارشناس ترین برای قضاوت در این حوزه هستند، گفت: اینکه بخشی از پژوهشهای ما ، مساله محور نیستند و به نوعی پژوهش برای پژوهش هستند نه پژوهش برای حل یک مساله یا معضل شهر، بخشی از پژوهشها کیفیت علمی کافی را ندارند و از قرارداد پژوهشی برای پولشویی و انتقال اعتبارات مالی استفاده می شود و بخش قابل توجهی از محتوا، کپی از منابع مختلف است.

وی گفت: اینکه نظام فراخوان پژوهشی ما دچار تبعیض و رانت است و طرحهای پژوهشی بصورت منصفانه و مبتنی بر شایسته سالاری بین پژوهشگران توزیع نمی شود و بخشی از جامعه علمی و توانمند ما در حوزه پژوهش با بی توجهی روبرو هستند.
عضو شورای شهر تهران گفت: اگر وجود این مسایل را بپذیریم، باید در باره ایجاد یک ساختار پژوهشی کارامد، منصفانه، رقابتی و مساله محور در مدیریت شهری با استفاده از ظرفیتها و سیستم موجود بیاندیشیم.
وی ادامه داد: در مدیریت شهری تهران، برای ساماندهی و مدیریت فعالیتهای پژوهشی، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تاسیس شده است که تاکنون پژوهشهای فراوانی را به انجام رسانده که مناسب است اعضای شورا با دسترسی به این مطالعات، قبل از تصمیم گیری و تدوین طرحها و بررسی لوایح از این مطالعات و پژوهشها استفاده کنند.

۱۳۹۷/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...