نسخه چاپی

لزوم برخورد با سد معبر ساختمانی

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران بر لزوم برخورد با سد معبر ساختمانی تاكید كرد.

به گزارش نما، زهرا نژادبهرام در صد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بیشترین مطالبه شهروندان تهرانی از مدیریت شهری مساله رفع سد معبر چه از نوع صنفی و چه مصالح ساختمانی است، اظهار کرد:، اما اقدامات انجام شده توسط مدیران مناطق و شرکت شهربان و حریم بان به عنوان نهاد متولی نشان می‌دهد که در بحث سد معبر، تمرکز بر روی سد معبر صنفی و بساط گستران است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عرض پیاده رو‌های شهر تهران به ندرت از ۱.۵ متر تجاوز می‌کند، مساله سد معبر ساختمانی به عامل نارضایتی مهم در مناطق ۲۲ گانه پایتخت علی الخصوص در پهنه‌های فرسوده و ناپایدار کلانشهر تبدیل شد. مشاهده پدیده هایی، چون تجاوز به عرض گذر حصار کارگاهی، تجاوز به عرض گذر داربست و مصالح ساختمانی، دپوی میلگرد و ... به بخشی از سیمای روزانه در پیاده رو‌های شهر مبدل شده است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به ضوابط مقررات ملی ساختمانی گفت: املاک واقع در محور‌های اصلی و همچنین شمال کلیه معابر فرعی، بعد از اتمام سقف طبقه اول، نگهداری مواد و مصالح و نخاله‌های ساختمانی در پیاده رو مجاز نبوده و باید به داخل محدوده ملک انتقال یابد.

نژادبهرام توضیح داد: در خصوص املاک واقع در جنوب محور‌های فرعی باید بعد از اجرای سقف طبقه آخر (درصورتی که تردد عابرین پیاده و وسائل نقلیه مختل نگردد و رعایت کامل ضوابط پوشش موقت و حصار کارگاهی صورت گیرد) مواد و مصالح و نخاله‌های ساختمانی به داخل محدوده ملک انتقال یابد.

وی ادامه داد: همچنین مالک مکلف شده است در صورتی که ملک در مرحله گودبرداری یا اجرای سقف اول باشد، بایستی آهن آلات با گونی محصور گردد تا از خطرات احتمالی گذر عابرین و رانندگان جلوگیری کنند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اظهار کرد: در خصوص عقب نشینی حصار کارگاهی، املاک جنوبی بعد از اتمام سقف آخر موظف به عقب نشینی و آزادسازی گذر عمومی هستند، املاک شمالی نیز پس از اجرای سقف اول موظف به آزادسازی کامل سطح اشغال شده گذر عمومی هستند.

نژادبهرام عنوان کرد: طبق بند ۱۲-۲-۲-۴ و ۱۲-۲-۲-۶ مقررات ملی ساختمان، در صورتی که راه عبور عمومی محدود یا مسدود شده باشد، باید راه عبور موقت در محل مناسبی که به تایید مراجع ذیربط برسد ایجاد شود و بیرون زدگی هریک از اجزا سازه‌های موقت از قبیل: حصار حفاظتی موقت کارگاه، سرپوش حفاظتی و داربست از محدوده بنای در دست ساخت ممنوع است مگر با رعایت فاصله عمودی بیرون زدگی.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه نهایتا بررسی‌ها نشان میدهد با توجه به گستردگی سد معابر ساختمانی، ضروری است نوع نگاه و اولویت برخورد در خصوص سد معبر در برگیرنده توامان سدمعبر صنفی و ساختمانی باشد، اضافه کرد: ساختار اداری-اجرایی مواجه با پدیده سدمعبر ساختمانی به منظور اجتناب از تداخل وظایف شرکت شهربان-حریم بان و ادارات شهرسازی ناحیه بازنگری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید نظارت دقیق تری بر نحوه اجرای مقررات و بخشنامه‌های مرتبط با سدمعبر ساختمانی صورت پذیرد و نهایتا برای تسهیل تردد شهروندان و در جهت گام برداشتن به سمت انسان مداری، در صورت ایجاد محدودیت بر روی معبر عمومی، راه عبور موقت در محل مناسبی که به تایید مراجع ذیربط در عرصه‌های عمومی شهر انجام پذیرد.

۱۳۹۷/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...