نسخه چاپی

سودان رهبران مخالف دولت را دستگیر كرد

مسئولان امنیتی سودان تعدادی از رهبران سیاسی و فعالان مخالف را در جریان نشست ائتلاف "گروه‌های انتفاضه" بازداشت كردند.

به گزارش نما، مسئولان امنیتی سودان در جریان نشست ائتلاف گروه‌های انتفاضه "فاروق ابوعیسی"، رئیس این ائتلاف مخالف را که به ائتلاف "گروه‌های توافق ملی" معروف است، بازداشت کردند. همچنین "وجدی صالح"، از رهبران حزب بعث و "ساطع احمد الحاج" از رهبران حزب ناصری و چند تن دیگر از رهبران مخالف بازداشت شدند.

نشست گروه‌های انتفاضه با هدف مشورت درباره اقدامات عملی برای برگزاری تظاهرات برگزار شد. حاضران در این نشست روز چهارشنبه را به عنوان موعد اعتصاب سیاسی و نافرمانی مدنی تعیین کردند اما نیروهای امنیتی محل این نشست در ام درمان را محاصره کرده و رهبران مخالف را بازداشت کردند.

ائتلاف گروه‌های توافق ملی مذاکره با نظام عمر البشیر را رد می‌کند و خواهان سرنگونی آن از طریق انتفاضه مردمی و نافرمانی مدنی است اما ائتلاف "گروه‌های ندای سودان" برای مذاکره با نظام تلاش می‌کند.

صادق المهدی، رئیس ائتلاف ندای سودان تحرکات مردمی علیه اوضاع وخیم معیشتی و اقتصادی را قانونی خواند و گفت: ما اعتراض مسالمت آمیز علیه شکست نظام را تأیید می‌کنیم.

المهدی تأکید کرد که اعتراضات در ۲۸ شهر برگزار شده و در جریان آن ۲۲ تن از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

وی سرکوب معترضان از سوی دستگاه‌های امنیتی را محکوم کرد و خواهان تحقیقات بین المللی شد.

المهدی از حضور کمیته فنی سازمان ملل در سودان و تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افتتاح دفتری در خارطوم جهت نظارت بر وضعیت حقوق بشر خبر داد.

در همین راستا، وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای همبستگی خود را با سودان اعلام و از تلاش‌های خارطوم با ریاست عمر البشیر برای حل بحران اقتصادی استقبال کرد.

همچنین تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در تماس تلفنی با عمر البشیر اعلام کرد که دوحه از خارطوم برای حل بحران حمایت می‌کند.

البشیر به تمیم بن حمد اطمینان داد که اوضاع کشور را آرام خواهد کرد و برای حل بحران تلاش می‌کند.

از روز چهارشنبه شهرهای سودان شاهد اعتراضات گسترده علیه وضعیت وخیم اقتصادی است. این اعتراضات به کشته شدن هشت تن منجر شده اما مخالفان می‌گویند در جریان این اعتراضات ۲۲ تن کشته شده‌اند.

۱۳۹۷/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...