نسخه چاپی

چندنرخی بودن دلار در بودجه در شرایط فعلی ضروری‌است

یك كارشناس اقتصادی اقدامات اخیر بانك مركزی و اصلاح اصول پیمان سپاری ارزی را از دلایل اصلی كاهش نرخ ارز عنوان و بر افزایش تمركز بانك‌مركزی بر بازار حواله تاكید كرد.

به گزارش نما، مجید شاکری دلیل اصلی کاهش اخیر نرخ ارز را حضور هوشمندانه بانک مرکزی در بازار ارز عنوان کرد و افزود: این حضور مبتنی بر خرید و فروش است و فقط مربوط به فروش نیست.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با پولشویی هم تاثیر جدی بر کنترل بازار داشته‌ است، ادامه داد: همه کارهایی که برای مبارزه با پولشویی انجام شده صحیح نبوده‌ و شاید کمی زود صورت گرفته است اما حذف چک‌های تضمینی و محدودسازی تراکنش پوزها دو اقدام فوق‌العاده موثر بر کنترل نوسانات بازار ارز بوده است.

شاکری اضافه کرد: ضمن تقدیر از بانک‌مرکزی باید تاکید کرد که ریسک‌ها در بازار حواله همچنان برقرار است و ما داریم به سمت پایان سال میلادی و چینی می‌رویم که فصل بدی برای بازار حواله‌ است اما راه‌حل‌هایی که برای بهبود این بخش اتخاذ می‌شود راه‌حل‌های پایدار نیست و باید تدابیر بهتری اندیشیده شود.

این کارشناس بر تغییر اصول پیمان سپاری‌ به عنوان مسئله‌ای مهم در بازار حواله تاکید کرد و گفت: من پیشنهاد می‌کنم که به سمت پیمان‌سپاری سبک برویم، به این صورت که هر صادرکننده و وارد کننده‌ای بتوانند ارز مورد نیاز خود را از هر جایی که بخواهند خرید و فروش کنند و هنگام واردات و صادرات خود پیمان بسپرند و بخرند.

شاکری یکی دیگر از دلایل کاهش اخیر نرخ ارز را کاهش واردات عنوان کرد و ادامه داد: این کاهش دو طرفه‌است که یک طرف آن ناشی از تخریب و طرف تقاضا و کاهش طبیعی نرخ ارز و طرف دیگر به دلیل موانعی است که وزارت صنعت در مقابل صادرات می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تمرکز کافی بر بازار حواله نداشته‌است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با تاکید بر بازار اسکناس کار جدی و فعالی را در بازار حواله انجام نداده است و در این میان نباید نقش معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را هم در این میان نادیده گرفت که متاسفانه به نظر می‌رسد دانش فنی و علاقه کافی را در این زمینه ندارد.

وی در پایان در خصوص چندنرخی بودن ارز در لایحه بودجه98 گفت: به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز استفاده از چنین لنگرهایی در اقتصاد وجود ندارد و فعلا باید از همین سیستم استفاده کرد.

شاکری در این خصوص خاطرنشان کرد: البته باید توجه کرد که قیمت ارز حواله‌ای که می‌خواهد برای غذا و دارو آزاد شود کمتر از ارز حواله‌ای است که می‌خواهد برای مصارف دیگر آزاد شود زیرا فشارهای تحریمی و یا بهانه آن بر روی آن کمتر است پس خیلی نمی‌توان گفت لزوما قیمت این کالاها باید با سایر کالاها یکی باشد.

۱۳۹۷/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...