نسخه چاپی

درس هایی كه نیم فصل اول لیگ برتر به فوتبال ایران داد

عکس خبري -درس هايي که نيم فصل اول ليگ برتر به فوتبال ايران داد

با بازی استقلال خوزستان و سپاهان اصفهان پرونده نیم فصل اول لیگ هجدهم پایان رسید.

مهدی یکتا- با بازی استقلال خوزستان و سپاهان اصفهان پرونده نیم فصل اول لیگ هجدهم پایان رسید. 15 هفته گذشته این رقابت ها حاوی نکاتی بود که درزیرمی خوانید؛


غول خفته بیدارشد


سپاهان اصفهان پرافتخارترین تیم لیگ برترایران که دو، سه سالی ناکام نشان داده بود با بازگشت امیرقلعه نویی دوباره به همان تیم مدعی یا غول فوتبال کشورمان تبدیل شد. ژنرال با خرید چند بازیکن جدید ازجمله کی روش استنلی برزیلی این تیم را تقویت کرد. به نظرمی رسد سپاهان دوران پسا نویدکیا را با امیرقلعه نویی پشت سرگذاشته باشد. این تیم درکنارپرسپولیس تهران جدی ترین مدعی قهرمانی لیگ هجدهم محسوب می شود. موفقیت قلعه نویی ثابت کرد سپاهان بزرگ مربی بزرگ می خواهد.


یحیی مربی بی ادعا

به هرکسی ابتدای فصل می گفتید که پدیده مشهد جزو مدعیان قهرمانی لیگ هجدهم است به عقل شما شک می کرد! تیمی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کرد و مالکیت آن هم مسئله داشت به لطف یک مربی با دانش و بی ادعا توانست فوتبال ایران را به تحسین وادارد. یحیی گل محمدی که پیش تردرپرسپولیس و ذوب آهن توانایی های خود درعرصه مربیگری را به اثبات رسانده بود این باردرمشهد هم عملکرد فوق العاده ای داشت. به جرأت می توان گفت ستاره پدیده خود گل محمدی بود.



پرسپولیس تهران؛ سمبل صبرو مبارزه


مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتررا باید سمبل صبرو مبارزه درفوتبال ایران دانست. تیمی که دو پنجره نقل و انتقالاتش بسته شد. محروم شد و مدیران خودش را هم به دلیل قانون بازنشستگی ازدست داد اما نومید نشد. نومید نشد و تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت و با شایستگی نایب قهرمان شد. شاگردان برانکو با نمایش غرورانگیزخود درآسیا سمبل مبارزه و غیرت بودند. خود برانکو اما نه غرزد و نه مصاحبه کرد و صبورانه تیمش را ساخت تا یحیی گل محمدی ازاو به عنوان یک الگو یاد کند.


الگویی برای فوتبال ایران


دراین مقال جا دارد یادی کنیم ازهواداران عاشق و با اخلاق فوتبال ایران که درنیم فصلگذشته الگو بودند. طرفداران نساجی باختند تیم حریف را تشویق کردند. بردند و شادی خود را با هواداران حریف تقسیم کردند و درهرشرایطی اخلاق و ادب را فراموش نکردند. باورنمی کنید ازعلی دایی، علی کریمی، وینفرد شفرو حتی محسن مسلمان بپرسید که قائم شهرچگونه تماشاگرانی دارد؟


ازکی روش تا استوکس و بشاررسن

شاید بتوان گفت یکی ازایرادات همیشگی تیم های باشگاهی کشورمان خرید بازیکنان بنجل و درجه چندم خارجی باشد. خوشبختانه درفصل جاری کمترشاهد چنین موضوعی بودیم. آنتونی استوکس که مهاجم فوق العاده ای بود اما تراکتورسازی را تنها گذاشته و رفت یا استنلی کی روش برزیلی که یک سرو گردن بالاترازمهاجمان ایرانی نشان داد. لوسیانو پریرا (ملقب به شمیبا) یا جاسم کرارو گئورگی گوولسیانی (نساجی مازندران) ستاره های تیم خود بودند و البته بشاررسن!

هافبکی که مرد سال فوتبال عراق شد و برانکو هم درتعریف و تمجیدش او را بازیکنی مدرن ترازمحسن مسلمان خواند. درمجموع خریدهای خارجی امسال درست و اصولی بود.



مربیان جوان درلیگ برترایران

نکته قابل تأمل بعدی حضورپرتعداد مربیان جوان و با انگیزه درلیگ برترایران بود. یحیی گل محمدی، جواد نکونام، علی کریمی، علی منصوریان، محمد تقوی و... که نوید بخش ظهورنسلی جدید درعرصه مربیگری کشورمان است.

امیدواریم مدیران باشگاهی کشورمان با صبرو حوصله فراوان و پرهیزازاحساسات لحظه ای اجازه بروز استعدادهای مربیگری این مربیان جوان درفوتبال ایران را بدهند.



نیمی از مربیان لیگ عوض شدند

استقلال خوزستان، ذوب آهن اصفهان، ماشین سازی تبریز، نفت مسجد سلیمان، پیکان تهران، فولاد خوزستان، تراکتورسازی تبریز هفت تیمی بودند که سرمربی تعویض کردند.

این به معنای اخراج نصف مربیان لیگ برتر بود که آمار جالبی نیست. نکته؛ به طورحتم نیم فصل اول لیگ هجدهم حاوی درس ها و نکات دیگری هم بوده است و آنچه به رشته تحریردرآمد برداشت های ما ازاین مسابقات بود.

۱۳۹۷/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...